19. 9. 2007

První SOTA výprava: Žďár OK/PL-055

Kopec, skály, les, sluníčko, modrá obloha. A k tomu dva natěšení pacienti táhnoucí na vrchol akumulátor, rádia, kabely, stožár, anténu. Takový obrázek mohl vidět náhodný divák v neděli 16. září ráno na úpatí kopce Žďár nedaleko Rokycan. Naštěstí domorodci ve Svojkovicích, ze kterých jsme s Tomášem OK1JRA pochodovali na Žďár, ještě spali a tak jsme nebudili nežádoucí pozornost a pohoršení.

Vylodění ve Svojkovicích předcházela příprava, kterou jsme završili v pátek, kdy jsme u Tomáše JRA na zahradě postavili expediční stožárek s KRCkou, pospojovali dvoumetrové rádio (BMT 226) s anténou a akumulátorem 12V/17Ah a udělali pokusné spojení. Všechno fungovalo a naší první SOTA expedici a první aktivaci Žďáru tím pádem už nestálo nic v cestě.

Vlastní výpravu zahajujeme v neděli ráno v Plzni. Pětadvacet minut cesty vlakem využíváme k posnídání a s posledním soustem v puse vystupujeme ve Svojkovicích. Na zastávce ještě upravujeme rozložení nákladu v batozích a vyrážíme po žluté na Žďár, který zabírá téměř celý jižní obzor. Cesta na vrchol se vine krásným lesem. Větší stoupání a s ním i skály a kameny přichází až ve druhé půlce cesty. Ale sil máme dost a tak po cestě kecáme o všem možném i nemožném. Za tři čtvrtě hodiny jsme na vrcholu.

Z řídkého dubového lesa se otevírá fantastický výhled do kraje. Zkoumáme plochý vrchol kopce a hledáme nejlepší místo pro pětimetrový stožárek s anténou i pro nás. Vyhrává východní okraj vrcholu, kde s radostí shazujeme ze zad batohy.

Vybudování vysílacího pracoviště nám trvá déle, než by se mi líbilo. Je vidět, že ještě nemáme potřebnou rutinu a že je na našem expedičním umění i vybavení co vylepšovat. Holt budeme muset lézt s rádiem po kopcích víc a častěji, hi. Rádio zapínáme zároveň se začátkem Provozního aktivu. Na pásmu je pěkně živo a díky dobrým tropo podmínkám jsou slyšet i dálky. (Slyšeli jsme několik Frantíků a Angličanů. Hráli pěkně, ale DX QSO se nám bohužel udělat nepodařilo.) Tomáš JRA mě pouští k rádiu jako prvního a tak se uvelebím na sluníčku a zobu po pásmu. Potřebná čtyři spojení pro platnou SOTA aktivaci mám v deníku po třech minutách od zapnutí rádia. Užívám si fajn pocit z prvního aktivovaného kopce, ze sluníčka a krásné přírody kolem. Na kopci se postupně objevuje několik skupinek výletníků, včetně dvou nebo tří rodin s malými dětmi. Většina příchozích by ta zvláštní individua s rádiem a anténou asi raději obešla obloukem, ale jsme usazení hned vedle cesty, takže musí projít kolem nás. Jen jeden človíček sbírá odvahu a ptá se, co děláme.

Přesně podle domluvy doráží dvě hodiny po nás na vrchol moje XYL Zuzka. U rádia mě na druhou hodinu Provozního aktivu střídá Tomáš JRA, já a Zuzka se kocháme výhledy do kraje. Tomáš několik posledních let na amatérských pásmech téměř nevysílal, takže prožívá malý návrat na pásma. Jde mu to dobře a dělá jedno spojení za druhým. V závěrečné hodině Provozního aktivu Zuzka říká, že by si ráda zkusila zavysílat. Mám z toho samozřejmě radost, vysvětluji Zuzce co se v závodním spojení předává a za pár minut Zuzka dělá pod klubovou značkou OK1KJO/P svoje první spojení. Přidává k němu ještě další čtyři a já mezitím přemýšlím jestli z ní bude radioamatér …

Po Provozním aktivu se pokoušíme o spojení na FM. Na dostupných převaděčích ohlašujeme, že jsme pro zájemce o SOTA OK/PL-055 QRV na 145.500 MHz, ale zájemci jsou jenom čtyři. Kolem 12:00Z vypínáme rádio, rozebíráme stožár a anténu a balíme všechny krámy. Ze Žďáru sestupujeme pro změnu po východním úbočí. Jakmile jsme venku z lesa, přichází okamžik, na který jsem se těšil posledních pár hodin. Rozděláváme ohýnek a opékáme buřty, které na kopec přinesla Zuzka. K tomu nám z KV RXu hraje telegraf a k dokonalé pohodě chybí už jenom sklenice piva na spláchnutí buřtů. Po výborné večeři hasíme ohýnek a jdeme na vlak. Na zastávku ve Svojkovicích dorážíme třicet minut před odjezdem vlaku a tak máme čas na osvěžující expediční tečku v podobě jednoho rychlého piva na místním koupališti. Teď už nám nechybí vůbec nic.

První SOTA výprava se vydařila ve všech směrech. Podívali jsme se na nádherný kopec za parádního počasí, udělali jsme pěkná spojení a poprvé aktivovali OK/PL-055.
Děkujeme za všechna QSO a těšíme se NSL z dalšího kopce!