26. 9. 2007

SOTA ve znamení hub: Brno OK/PL-035 & Hradiště OK/PL-056

Týden po naší první SOTA výpravě jsme s Tomášem OK1JRA znovu sbalili vysílací krámy a vyrazili do přírody. Tentokrát s cílem aktivovat SOTA vrcholy Brno OK/PL-035 a Hradiště OK/PL-056.

Výpravu zahajujeme ve vlaku osvědčeným způsobem – kávou a sladkou snídaní. Za čtyřicet minut jsme v Bezděkově a pochod na vrchol Brna může začít. Stejně jako před týdnem je nádherné ráno s modrou oblohou a cesta na vrchol opět vede krásným lesem. Hned na okraji lesa potkáváme první houby a s nimi i první houbaře. Jak stoupáme do kopce, houbařů ubývá, ale hub přibývá. Pod vrcholem Brna už není houbami posetý jenom les, ale i lesní cesty. A tak se kromě kamenů vyhýbáme všem možným jedlým i nejedlým houbám. Houby jako by věděly, že je nebudeme sbírat, a bezostyšně se nám předvádějí. Slalom mezi houbami trvá dvě hodiny. V cíli nás vítá betonová věž vysílače obalená desítkami antén, krásný palouk na vysílání a samozřejmě houby, pro které si pomalu není kam sednout.

Stavba stožárku s KRCkou nám jde od ruky lépe než na první výpravě. Ještě spojit rádio BMT 226 s akumulátorem 12V/17Ah, připravit si tužku a papír a jsme QRV. Anténu natáčíme na východ, do lesního průseku, kterým vede na vrchol Brna linka napájející vysílač.

První SOTA výpravu jsme načasovali na termín VKV Provozního aktivu, abychom měli jistotu, že bude dostatek protistanic. Na této výpravě se musíme obejít bez závodu. Máme trochu obavy jestli uděláme aspoň povinná čtyři spojení. Obavy jsou naštěstí zbytečné a dvacet minut od první výzvy máme oba dva splněno. Gratuluji Tomášovi k úspěšné první aktivaci OK/PL-035 a děláme další spojení, při kterých informujeme protistanice, že se za několik hodin ozveme z Hradiště OK/PL-056.

Po devátém spojení to vypadá, že další zájemci o spojení platné do SOTA nejsou a tak vypínám rádio a balím anténu. V tom se na pásmu ozývá Mirek OK1CYC/P z Holubníku OK/LI-006. Na 5W FM ručku s pendrekem děláme s Mirkem naše první oboustranné SOTA spojení. Dostáváme report 58. Mirek vysílá také jen na 5W ručku s HB9CV a hraje na Brnu 59+. Po spojení s Mirkem balíme krosny a na oslavu úspěšné aktivace rozděláváme ohýnek a obědváme opečený a ještě k tomu točený salám.

Brno opouštíme stejnou cestou, jakou jsme přišli. Po půldruhém kilometru uhýbáme ze zelené značky a vybíráme si na mapě lesní cestu vedoucí směrem k vrcholu Hradiště. Opět všude houby, houby, houby. Když se cesta ztrácí na okraji mladého a hustého lesíku, sázíme na moderní techniku a necháváme se vést GPSkou. Jedno z pravidel GPS navigace říká, že nejkratší a zároveň nejméně schůdná cesta k cíli vede přímo za šipkou. Pravidlo se evidentně nemýlí a za chvíli se prodíráme místy, kde před námi kromě divoké zvěře možná nikdo nikdy nebyl. Ale neklesáme na mysli a jistě i když pomalu se přibližujeme k Hradišti. Hustý lesík nás vyplivnul půl kilometru od Hradiště a zbytek trasy jdeme po přepychové cestě.

Na vrcholu Hradiště nás vítá známý altán s fantastickým výhledem do krajiny. Zároveň s rádiem a anténou vybalujeme starý dobrý lihový vařič, ešus a polévky. Já sázím na instantní hrachovku vylepšenou stroužkem česneku, Tomáš JRA si dopřává hovězí polévku s nudlemi.

Anténu připevňujeme na ochoz a na stolku v altánu budujeme vysílací pracoviště. První spojení děláme s Pavlem OK1ZAJ/P, který je usazený na Čerchově. Druhé i třetí spojení se v logu objevuje rychle, ale čtvrté QSO ne a ne přijít. Nakonec přetahuji z převaděče na direktní kmitočet Olgu OK1CAM a spojením s ní pečetíme aktivaci Hradiště OK/PL-056. Navíc jsem si s Olgou krásně popovídal o naší společné lásce k telegrafii. Potěšilo nás také spojení s Pavlem OK1DX/M, který toho času jel ve vlaku nedaleko Rokycan. To nám připomíná, že by bylo dobré stihnout vlak, kterým se dostaneme zpátky do Plzně a tak se po osmém spojení na loučíme, vypínáme rádio a balíme. Cesta z kopce (lesem plným hub) utíká rychle a na zastávku v Bezděkově přicházíme se čtvrthodinovou rezervou.

Druhá SOTA výprava neměla chybu. Vyšlo všechno od vynikajícího počasí přes aktivaci dvou dosud neaktivovaných kopců až po praktické ověření toho, že se dá SOTA vrchol úspěšně aktivovat na 2m provozem FM.

Díky za všechna QSO a brzy NSL! V hlavě už mi klíčí plán na další výpravu …