4. 9. 2012

Activity Report – 08/2012

Srpen utekl, ani nevím jak, a najednou je čas na další měsíční zprávu o mojí radiové činnosti. Tady je:
Digitální provoz
Největší vysílací událostí srpna pro mě byla kompletace a oživení sestavy pro digitální druhy provozu a následné pokusy s módem JT65. Všechno začalo už na jaře, kdy jsem po vyhodnocení anténních možností v současném domácím QTH dospěl k závěru, že jediným schůdným a zároveň funkčním řešením, jak být z domova QRV na krátkých vlnách, je pro mě magnetická smyčka. Vybral jsem si anténu MFJ-1786, která se dá naladit na libovolný kmitočet mezi 10 MHz a 30 MHz a je tudíž možné s ní vysílat na šesti krátkovlnných pásmech, a nainstaloval jsem jí na zábradlí balkónu. Potom jsem se musel věnovat jiným věcem a novou anténu jsem používal jenom pro poslech. V srpnu jsem si řekl, že je na čase dotáhnout plán do konce, a koupil jsem si Ham Radio Controller 3, tj. krabičku na propojení rádia s počítačem, a příslušný kabel pro IC-703. (Ham Radio Controller 3 vyrábí a prodává plzeňská firma Primary Systems. Obchod byl naprosto hladký, jednání profesionální a vstřícné. Mohu vřele doporučit.) Teď už mi nic nechybělo. S propojením a zprovozněním celé sestavy nebyl žádný problém a v sobotu 18. srpna jsem byl QRV. Lákalo mě vyzkoušet provoz JT65 a to ze dvou důvodů: Provozem JT65 se dají dělat pěkná spojení i s výkonem v řádech jednotek wattů a zároveň to není „vykecávací“ mód a stanice si nevyměňují zbytečné relace.
První spojení na JT65 jsem udělal na 20 metrech s UR3II. Vzdálenost 1808 km není bůhvíjaký DX, ale já měl ze spojení ohromnou radost a připomnělo mi to radost, jakou jsem prožíval v létě 1995 při svém vůbec prvním spojení na krátkých vlnách (tehdy CW na 80m). A koneckonců právě pro radost přeci vysíláme! I když na to často zapomínáme. :-)
Můj hamshack při pvních pokusech s JT65
V následujícím týdnu se mi povedlo na JT65 udělat celkem 40 spojení se stanicemi z 20 zemí DXCC. Použitá pásma 30m, 20m, 17m, 15m a výkon vždy 2,5 W. Asi nejvíc mě potěšilo spojení s 6W7RT (IK14LK, QRB 4789 km) a to nejen proto, že to bylo první spojení s Afrikou, ale hlavně proto, že jsem v konkurenci ostatních volajících stanic uspěl s výkonem 2,5 wattu a magnetickou smyčkou o průměru necelého metru.
Moje QRP experimenty s JT65 ale bohužel po týdnu skončily, protože mi přestalo vysílat rádio. Ve vysílací části IC-703 se něco stalo a z transceiveru neleze žádný výkon. Už jsem sedmsettrojku poslal na opravu. Snad budu mít opravené rádio zase brzy zpátky doma na stole a budu moci pokračovat v objevování možností JT65.
První spojení na JT65
QSL
Začátkem srpna mě potěšil Jarda OK2-22354. Z QSL služby mu omylem poslali lístky určené pro mě (OK1-34856) a Jarda mi je okamžitě přeposlal a předvedl tak, že hamspirit stále ještě funguje. Možná nad tím mávnete rukou, ale já si říkám, že ty QSL taky mohl hodit do kamen a mít po starostech. Místo toho investoval svůj čas, energii a peníze a poslal mi balíček. Tohle gesto mi udělalo snad větší radost než samotné lístky. (I když ty mě samozřejmě také potěšily. Byla mezi nimi nová pásmová země – FM na 15m a několik nových DOKů a prefixů pro WPX.) Jardo, ještě jednou díky!
Dopis a lístky od Jardy OK2-22354
Občas mě nějaká stanice příjemně překvapí tím, že na můj posluchačský QSL poslaný přes bureau odpoví direktem. V srpnu mi tímhle způsobem odpověděli Graham 2E0PDX, Bill WB2SXY a Marcel F1HDY.

Titul QSL měsíce jsem tentokrát v duchu udělil lístku J52HF. Na jaře podnikla parta Italů expedici do Guiney-Bissau s cílem aktivovat J5 na EME. Kromě VKV se pod značkou J52HF ozvali také na krátkých vlnách a povedlo se mi na ně natrefit na 20m CW. Guinea-Bissau je mojí potvrzenou zemí č. 274. (Lístek J52HF mi přišel za 96 dní od odeslání SWL reportu Lucovi I3LDP.)

QSL J52HF
SOTA
I v srpnu jsem se dostal k vysílání ze SOTA vrcholů. Sice jenom jednou, ale povedlo se mi přitom aktivovat dva desetibodové vrcholy na Šumavě – Boubín a Obrovec. Líčením detailů bych se jenom opakoval. Povídání o výpravě na Šumavu je v předchozím článku.

SWL
Nějaký čas jsem věnoval i poslechu na pásmech. Nejlepšími úlovky jsou tři stanice ze zemí, ze kterých zatím nemám QSL. Ze Spratlyových ostrovů jsem slyšel expedici 9M4SLL, z Komor expedici D64K a z jihoamerické Guyany jsem poslouchal provoz Lena 8R1Z. Spratlyovy ostrovy už jsem jednou slyšel, Guyanu dokonce dvakrát (a zatím marně čekám na QSL), ale Komory pro mě byly úplně novou zemí (282. slyšená země). Měl jsem políčeno ještě na indickou expedici VU7M na Lakadivy, ale tu jsem bohužel neslyšel.
Kromě tří zmíněných úlovků jsem v srpnu do mého SWL deníku zapsal i další zajímavé stanice: DP0GVN/P (německá seismologická observatoř Watzmann nedalo antarktické základny Neumayer III), JW7XM, OJ0W, R7AY/6/M (čečenské distrikty CN-20 a CN-23), RI1ANF (ruská antarktická základna Bellingshausen), RW0BG/9 (ostrov Jampugor, IOTA AS-109) a speciální stanice 7W50I, DR11COTA, GB4GBO, GB2012MS, R1000M, R10RLHA, R1812SM.

1 komentář:

Jindra OK1XR řekl(a)...

Congrast. Jseš mnohem dál než já :)