3. 1. 2013

Activity Report – 12/2012

V posledním měsíci roku 2012 se událo následující:
QSL
Na došlé QSL byl prosinec štědrý. Přišly mi hned tři nové země: Conway Reef (3D2C), Čad (TT8TT) a Západní Kiribati (T30PY). Díky tomu mám ke konci roku 2012 jako posluchač potvrzeno 279 zemí DXCC. Velkou událostí je pro mě QSL z Jižní Dakoty od Garyho KT0A. Jižní Dakota byla posledním americkým státem, ze kterého mi chyběl lístek. Ale to už je minulost a od poloviny prosince mám splněn posluchačský diplom WAS. Ze Spojených států mi přišly ještě další dva QSL. Leroy WA4OTD mi potvrdil poslech svého 10m majáku, což je můj první slyšený a zároveň potvrzený maják z Indiany, a Don NL7HH se stal mojí jedenadvacátou „potvrzenou Aljaškou“. Lístky od Luiz Pedra PY9MM (12m), Erica T6MO (17m), Briana VK5BC (12m) a Chrise A45XR (17m a 12m) jsou nové pásmové země. Několik dalších pásmových zemí mám potvrzeno prostřednictvím eQSL a i díky nim jsem dosáhl další mety – potvrzení všech kontinentů na všech amatérských KV pásmech, tj. splnění posluchačského 9B WAC. Dragan 9A206W mi svým QSL potvrdil Chorvatsko na 60 metrech a potěšil i QSL od Matthiase DH1MST.
Nové potvrzené země DXCC
SOTA
Prosinec byl u mě nadprůměrný také počtem aktivovaných SOTA vrcholů. V rámci tří výprav jsem se postupně ozval z jihočeského Libína OK/JC-015, saského Bärensteinu DM/SX-004 a severočeské Lysé hory OK/US-008.
Na Libín jsme vyrazili s Radkem OK1MRK a kamarádkou Renatou hned, jak začalo období zimního bonusu. Volba kopce byla snadná, Libín je „plnotučný“ kopec (tj. kopec s vrcholem výše než 1000 m.n.m.), na vrcholu je rozhledna a k jeho úpatí je možné přiblížit se vlakem. K Libínu jsme přijeli po trase Vejprnice – Plzeň – Číčenice – Rohanov. Pochod na vrchol nebyl příliš náročný, na zemi leželo jen málo těžkého mokrého sněhu a zbýval nám dech i na povídání. Vadou na kráse bylo jenom to, že se vrchol Libína schovával v mracích, a bylo zřejmé, že toho z rozhledny moc neuvidíme. Jakmile jsme byli na vrcholu, vystoupali jsme na rozhlednu a na její ochoz nainstalovali anténu. Vysílací VKV pracoviště jsme udělali na dřevěných schodech uvnitř rozhledny. Libín aktivoval nejdřív Radek a po něm jsem svých deset spojení na 2m SSB udělal já. Renata mezitím luštila křížovky, a protože je to žena, stihla při luštění sledovat i naše vysílání a ptát se na všechno, co jí na vysílání zaujalo. Po úspěšné aktivaci následovala další, neméně zajímavá část vrcholového programu: oheň a pečení buřtů. Z existujícího ohniště jsme odhrnuli sníh a z mokrého dřeva jsme se snažili vykřesat něco tepla. Dalo to práci, ale nakonec jsme ohýnek udělali. I když byl v QRP provedení, na opečení buřtů to stačilo. S plným břichem jsme zahájili sestup do Prachatic. Protože nám v Prachaticích zbýval do odjezdu vlaku ještě nějaký čas, šli jsme se podíval do historického centra. Dobře jsme udělali, na náměstí probíhaly vánoční trhy. Prohlédli jsme si náměstí i stánky, ochutnali jsme svařené víno, punč a medovinu a holkám jsem koupil něco na zub. Byl to neobvyklý a příjemný závěr SOTA výpravy a ještě při zpáteční cestě vlakem jsme začali plánovat další společný výlet. Fotky z Libínu jsou na rajčeti.
Libín OK/JC-015
Den po vánočních svátcích mě Zuzka doprovodila na Bärenstein. Ani tady se žádný sníh nekonal. Vyšli jsme z Vejprt a po krátkém pochodu přes obec Bärenstein jsme vystoupali na stejnojmenný kopec. Tentokrát jsem s sebou nesl KV QRP výbavu. Na vrcholu jsme mezi dva smrky pověsili dipól na 40m a na okraji cesty mi větší kámen posloužil jako vysílací stolek. Samotná aktivace ale bohužel nebyla tak jednouchá, jak jsem si jí představoval. Pastičce telegrafního klíče se nechtělo vysílat čárky. A bez čárek se telegrafuje dost špatně, hi. Byl to tuhý boj a protistanice si musely myslet, že operátor stanice DL/OK1NF/P buď zapomněl telegrafii, nebo je pod parou. V duchu jsem se omlouval všem, kdo poslouchali moje QSD. Bohužel jsem s tím v polních podmínkách na vrcholu kopce nemohl nic dělat. Po třinácti vydřených spojeních jsem toho měl dost a vyslal jsem QRT. Protože mě zajímalo, jestli bude možné udělat z Bärensteinu nějaké spojení na 2m FM, zapnul jsem po zabalení KV pracoviště ručku a na 145.500 jsem dal výzvu. Vzápětí se mi ozval Honza OK1DPU. V Teplicích mě slyšel jen 33 až 53, ale na platné spojení to stačilo. Žádná další stanice už na moje CQ SOTA bohužel neodpověděla. Protože začínalo drobně pršet, nechtěli jsme ani já ani Zuzka pobyt na vrcholu dát prodlužovat. Stejnou cestou, jakou jsme přišli, jsme se vrátili do Vejprt a odsud autobusem do Kadaně. Večer jsem rozebral pastičku do posledního šroubku, ale žádnou závadu jsem neobjevil. Také z výletu na Bärenstein mám na rajčeti pár fotografií.
Bärenstein DM/SX-004
Poslední SOTA aktivaci roku 2012 jsem uskutečnil hned následující den v rámci obvyklého předsilvestrovského setkání členů radioklubu OK1KSO. To bylo letos svoláno na Lysou horu. Abych dostál pravidlům programu SOTA, vyšel jsem na vrchol Lysé hory pěšky s rádiem, anténou a akumulátorem na zádech. V krásném slunečném dni se šlo dobře a sníh křupající pod nohama byl vítanou změnou. Zatímco kluci začínali v baráku OK5W hodovat, já jsem tahal anténu a zapojoval rádio. Pastička stávkovala stejně jako předchozí den na Bärensteinu. Naštěstí jsem rychle přišel na to, že je problém v konektoru na kablíku mezi rádiem a pastičkou. Po rychlé provizorní opravě už se dalo telegrafovat. Bylo příjemné slyšet stanice, které mě pravidelně volají, a mít možnost vzájemně si popřát do nového roku. Telegrafovat ve sněhu a mrazu novoroční přání a to samé slyšet z éteru má pro mě nenahraditelnou atmosféru a romantiku. S vysíláním jsem skončil, když se úplně setmělo a už jsem neviděl na deník. Navíc už jsem byl dost promrzlý a tak jsem rád zalezl do vytopené společenské místnosti a vzal si od Jardy OK1WF skleničku „kořínků“.
Lysá hora OK/US-008
SWL
Na poslouchání mi v prosinci moc času nezbylo a prosincový deník je nejkratší z celého roku. To nejlepší přišlo hned na začátku měsíce. Na 20m CW jsem poslouchal provoz expedice ZL9HR a Campbellovy ostrovy se staly mojí 289. zemí slyšenou na krátkých vlnách. Z Mauritánie pěkně hrála na 40 metrech polská expedice 5T0SP. Kromě těchto dvou expedic a pár dalších DXů jsem slyšel několik speciálních stanic, včetně tří vánočních: PA12XMAS, PD12XMAS a OH9SCL.
Vysílal i Santa Claus
Zajímavé čtení
Nejspíš jsem byl v roce 2012 hodný, protože Ježíšek vyslyšel moje přání a pod stromeček mi nadělil publikace vydané anglickým klubem The Radio Amateur Old Timers’ Association. Ve dvou dílech brožury The Early Years se píše o experimentech, technice a lidech z raných dob radiové a radioamatérské historie. Kromě toho jsem dostal CD se 100 čísly klubového časopisu OTNews. Mám tak postaráno o čtení na řadu zimních večerů.
Publikace RAOTA
Setkání
V prosinci jsem využil dvou možností posedět před koncem roku s kamarády a popovídat si o věcech radiových i obecných. V Plzni se nás na komorním setkání sešlo pět: Petr OK1ET, Tomáš OK1JRA, Radek OK1MRK, já a Ota OK1PO. Setkání to bylo malé, ale milé. Rád jsem kluky viděl a věřím, že bude brzy další příležitost něco společně podniknout.
O týden později se konaly tradiční Kořínky OK1KSO. Oproti několika posledním rokům jsme se nesešli v některé z chomutovských hospod, ale v našem vysílacím středisku. Na kopec dorazilo celkem 14 členů radioklubu: Franta OK1AAU, Jirka OK1AEZ, Milan OK1AMX, Karel OK1CF, Josef OK1FKD, Jarda OK1FKH, Milan OK1FMX, Karel OK1JKT, Honza OK1MJA, já, Jarda OK1WF, Sváťa OK3CV, Milan OK9UKI a Standa Žáček. Chyběli snad jenom bratři Šmídové (Béda OK1SF a Franta OK1AMF) a Jindra OK1XR, jinak jsme byli kompletní. Nezapomněli jsme ani na čestného člena OK1KSO – Josefa OK1PD a pozdravili jsme ho telefonicky. Zajímavým zpestřením byla přednáška Karla OK1JKT o dvojité podzimní expedici do Gambie a zážitcích ze závodění pod značkou C5A. Do pozdních večerních hodin bylo o čem mluvit, ať už to bylo bilancování nebo plány do roku 2013. A samozřejmě jsme netrpěli hladem ani žízní. Kromě kořínkového nápoje, který zodpovědně vařil Jarda OK1WF, a jehož se vypilo 15 litrů, došlo i na další alkoholické i lihuprosté tekutiny. K jídlu byly párky, salámy, sýry, nakládaná zelenina, chlebíčky, cukroví. K dokonalosti chyběl jenom guláš OK1XR. Vzhledem k počtu lidí, kteří zůstali na Lysé hoře přes noc, nebyl problém ani se spaním a až na QRO chrápání nejmenovaného milovníka QRP se v plně obsazené ložnici spalo dobře. Ráno jsme umyli nádobí, popřáli si do nového roku a rozjeli se domů. Kéž se za rok sejdeme ve stejném složení na stejném místě.
Kořínky OK1KSO

Žádné komentáře: