1. 3. 2013

Activity Report – 2/2013

Moje radiová činnost byla v únoru bohatá a pestrá: 
QSL
Po lednových žních lístků byl únor na počet došlých QSL skromnější, ale radost byla i tak dost velká. Dočkal jsem se potvrzení dvou nových zemí – 7O a KH8S. Nejdříve přišel lístek od expedice 7O6T na ostrov Sokotra, díky němuž mám konečně potvrzený Jemen. Ze „zakletého trojúhelníku“ Jemen, Eritrea, Somálsko tak pasu už jen po stanici z Eritreje. Zatím marně, ale neztrácím optimismus. O Jemenu a Somálsku jsem si taky myslel, že se jich hned tak nedočkám a dnes mám obě země potvrzené. O dva týdny později jsem měl ve schránce QSL od expedice NH8S na tichomořský atol Swains. Aktuálně tak mám potvrzeno 284 zemí DXCC. Velkou radost mi udělal taky Jeff KL2HD tím, že mi potvrdil report a poslal QSL speciální stanice KL7NWR, která loni vysílala z Aljašské národní mořské rezervace (Alaska Maritime NWR) v rámci akce Týden národních rezervací (NWR Week).
O dva lístky se rozrostla i moje sbírka majákových QSL. Panamský radioklub mi poslal QSL potvrzující poslech majáků HP1RCP/B a HP6RCP/B. Oba majáky vysílají v pásmu 10 m, HP1RCP/B na kmitočtu 28 177 kHz z hlavního města Panama City a HP6RCP/B na kmitočtu 28 230,5 kHz z města Santiago v jihozápadní části Panamy. Direkt mi poslal také Jim LA5ZSA.
Únorové QSL
SOTA
S vidinou blížícího se konce zimního bonusu jsme s Radkem OK1MRK naplánovali a v sobotu 9. února uskutečnili poslední zimní SOTA výpravu sezony 2012/2013. Radek přišel s nápadem vysílat z Pancíře OK/PL-013 a já jeho nápad doplnil o Můstek OK/PL-010. Z obou vrcholů jsem už vysílal na KV i na VKV, ale pro Radka to byly nové kopce.
Vlakem plným lyžařů jsme dojeli z Plzně do Brčálníku. Původně jsme plánovali jet až do Špičáku a potom pochodovat po trase Špičák – Pancíř – Můstek a zpět. Vzhledem k přijatelnému množství sněhu jsme si nakonec troufli změnit a zkrátit trasu pochodu a jít z Brčálníku na Můstek a potom dál na Pancíř a Špičák. Zabrat nám dalo posledních cca 800 metrů pod vrcholem Můstku. Cesta byla zavátá sněhem a místy jsme se v prudkém kopci bořili do sněhu až po kolena. Na Můstku jsme shodili batohy ze zad a v závětří turistického přístřešku jsme se ozvali na 2m FM a 70cm FM. Díky probíhajícímu FM Poháru nebyl problém aktivovat vrchol jen pomocí ruček. Aktivací Můstku jsem pokořil hranici 500 SOTA bodů. Jakmile jsme měli splněno, vydali jsme se dál na Pancíř. Oproti výstupu na Můstek to byla procházka.
Výškový profil pochodu (TNX OK1MRK)
Vrchol Pancíře byl obsypán lyžaři a pro vysílání jsme si vybrali místečko vedle cesty. Za vysílací stolek nám posloužil pevný a rovně uříznutý pařez, kolem kterého jsme si v hlubokém sněmu vyšlapali trochu místa pro nás a naší batožinu. Pancíř jsme chtěli aktivovat na krátkých vlnách. Využili jsme k tomu stejnou výbavu jako o měsíc dříve na Doubravě. Mezi stromy jsme pověsili dipól a na pařezu jsme nainstalovali IC-7000. Než jsme byli QRV, začalo hustě sněžit a bylo jasné, že zažijeme další nezapomenutelnou aktivaci, kterou Radek posléze označil slovem Stalingrad. Aktivaci začal Radek na 40m SSB. Bez potíží udělal potřebný počet spojení. Potom jsem nastoupil já na telegrafu. Po první výzvě se spustil očekávaný pajlap. Dělal jsem rychlá spojení, protože jsem v mrazu a vánici nechtěl aktivaci zbytečně protahovat. Některé protistanice mojí snahu trochu komplikovali tím, že mě dlouze zdravili a vysílali informace, které jsem v danou chvíli mohl klidně postrádat. Do toho jsme museli z deníku neustále ometat sníh, protože stačila krátká chvíle a vrstvička sněhu téměř neumožňovala psát. Vysílací technika i obyčejná tužka č. 2 fungovaly v náročných podmínkách bezvadně a i díky tomu jsem za 23 minut udělal 31 spojení. Jakmile jsem vyslal QRT, začalo balení. Ze sněhu jsme vyhrabali batohy, sbalili jsme rádio a akumulátor, smotali anténu a koaxiál a hurá pryč. Dalším bodem programu měl být teplý oběd v restauraci na vrcholu Pancíře. Ta ale byla k prasknutí nacpaná hladovými lyžaři. Proto jsme plán změnili s tím, že se ohřejeme a najíme v restauraci hotelu Karl ve špičáckém sedle. Sestup do sedla byl rychlý a bezproblémový a v hotelu Karl jsme uspěli. Jídelní lístek jsme dočetli jenom ke svíčkové, dál nebylo nad čím přemýšlet. Svíčkovou doplnil hovězí vývar a jedno pivo. V teple a s plným břichem nám bylo blaženě. Zbytek sestupu do stanice Špičák i cesta do Plzně proběhly jako vždy v neutuchající debatě. Výpravou jsme úspěšně a důstojně završili zimní SOTA sezonu a teď se těšíme na jaro. I z této akce máme fotky. Jsou k vidění na rajčeti.
Radek OK1MRK a aktivace vzor Stalingrad
SWL
V únoru jsem poslechu na KV pásmech věnoval poměrně dost času. Odměnou byla řada pěkných DXů v deníku. Vrcholem jsou dvě nové země. Z Tokelau (#290) vysílal pod značkou ZK3T  Dieter DJ2EH a z ostrova Rotuma (#291) se ozvali Bob W7YAQ a Bill N7OU jako 3D2RX a 3D2RO. Dále jsem z Oceánie slyšel stanice 3D2OU, FK8CE, KH6MB, V63ZM, V85TL. Z Aljašky procházel pěkný signál od Kenta KL1V, což je pro mě nová (už 24.) aljašská stanice. Naopak z jižních polárních oblastí jsem slyšel ruskou základnu Bellingshausen z ostrova Krále Jiřího v souostroví Jižní Shetlandy. Šéf základny Oleg UA3HK odtud vysílá pod značkou RI1ANU. Hezky slyšet byla i základna Vostok RI1ANC ležící 1300 km od jižního geografického pólu na nejstudenějším místě planety pojmenovaném Pól chladu. Průměrná teplota tam v zimě klesá pod -65°C, v létě je průměrná teplota jen kolem -30°C. Nejnižší spolehlivě změřená teplota byla zaznamenána 21. července 1983, kdy teploměr ukázal -89,2°C! (V zimě roku 1997 na Vostoku prý naměřili dokonce -91°C, ale toho měření není potvrzeno a tak zůstává -89,2°C nejnižší změřenou teplotou na Zemi.) Snad mají v hamshacku stanice Vostok teplotu aspoň o 100°C vyšší, HI.
Základna Vostok (foto Wikipedia)
Živo bylo i v horké Africe. Kromě expedic 5X8C, 9U4U a XT2TT jsem slyšel stanice z řady dalších zemí: 3B8, 5N, 5Z, 6W, 9J, D2, ET, J2, J5, S7, TT, TZ. Pozadu nebyly ani Asie: 4J, 4L, 9K, 9M2, A4, A6, A7, A9, BV, BY, EX, EY, T6, UK, VU, YI a Severní Amerika: 6Y, CO, FG, FM, HR, J8, KP2, V3, VP2M, XE, ZF. Z Jižní Ameriky jsem slyšel stanice z CX, HC, HK, PY a YV. Dobrými úlovky pro program IOTA jsou ruská expedice na ostrovy patřící Kubě a výprava Dennise WA2USA. Z ostrova Santa Maria (NA-204) pracovala ruská expedice pod značkou T46RRC a z ostrova Moa Grande (NA-218) jako T48RRC. Na ostrov St. George (NA-085) se vydal Dennis WA2USA/4. Sbírku slyšených stanic jako obvykle doplňují speciální stanice, např. GB4PV (60. výročí potopení lodi Princess Victoria), GM100RSGB (100 let RSGB), OM20TUSR (20 let Telekomunikačního úřadu Slovenské republiky), PF100ZOO (100 let ZOO v Arnhemu), UE95RA (95. výročí ozbrojených sil Ruska), YU313EDICT (1700 let od vydání Ediktu milánského).

Závody
Jako obvykle jsem se i letos zúčastnil únorového PACC Contestu v kategorii SWL. Poslouchal jsem prakticky jenom v sobotu večer po návratu ze SOTA výpravy na Můstek a Pancíř. Celkem 80 spojení a 29 provincií hodilo 2320 bodů. Hned den poté jsem několik hodin sbíral na 20m stanice a země v rámci ISWL Single Band Contestu. Byl to první závod pořádaný ISWL, kterého jsem se jako člen mohl zúčastnit. Poslechem 152 stanic z 51 zemí DXCC jsem získal 9639 bodů.

Žádné komentáře: