3. 6. 2013

Activity Report – 5/2013

Květen u mě byl výrazně „radiovější" než předchozí měsíc. Tady je souhrn toho, co se podařilo:
QSL
V květnu mi přišly 4 direkty plus jeden speciální lístek a mezi čtyřmi QSL byly hned tři nové země DXCC! Bill N7OU mi poslal QSL ze dvou zemí v Pacifiku: v roce 2011 vysílal ze severní části Cookových ostrovů (konkrétně z atolu Manihiki) pod značkou E51MAN a letos se ozval z ostrova Rotuma jako 3D2RO. Třetí novou zemí je Temotu Province, odkud pracovala německá expedice H40T. Počet potvrzených zemí tak v květnu poskočil na číslo 288. Všechny tři QSL jsou samozřejmě zároveň dobré pro diplom IOTA. I lístek od Toma LA5PRA platí pro IOTA (ostrov Vanna, EU-046).
Lístkem, který mě hodně potěšil, je QSL od Radia Praha za poslech speciálního vysílání na krátkých vlnách u příležitosti 90. výročí zahájení pravidelného rozhlasového vysílání v Československu.
Směrem na QSL službu putoval necelý kilogram mých QSL a jako obvykle jsem poslal také několik direktů.
Nové země a QSL od Radia Praha
SWL
Po dubnovém půstu jsem byl natěšený na brouzdání krátkovlnným éterem a květen v tomto směru předčil moje očekávání. Nejlepší úlovek představují tři nové země DXCC. Krish W4VKU podnikl jednomužnou expedici na Lakadivy (#294) a vysílal odsud pod značkou VU7KV. Z věčně zeleného ostrova Norfolk (#295) se ozvala parta Australanů jako VK9NT. Jejich signály byly v Evropě docela pěkné. Největším překvapením pro mě byl Mount Athos (#296). Dlouhé roky jsem měl smůlu, a když byl Apollo SV2ASP/A v éteru, nebyl jsem u rádia já a naopak. Teď už jenom dostat od Apolla QSL a budu mít potvrzeny všechny evropské země DXCC.
Potěšily mě též dvě nové Aljašky. V rozmezí několika dnů jsem z Anchorage slyšel Johna KL3PG a Rona KL7YK. Sluníčko tentokrát ukázalo přívětivou tvář a umožnilo signálům doletět z Aljašky přes severní pól do střední Evropy. Ale geomagnetická bouře se postarala o to, že posvícení dlouho netrvalo. Stačilo pár dní a amatéři na Aljašce mohli poslouchat místo DXů jen šum.
Květen byl bohatý také na speciální stanice. Ruští radioamatéři vzpomínali na 68. výročí vítězství ve Velké vlastenecké válce provozem stanic s prefixem RP68. Známý klub prvotřídních telegrafních operatérů FOC slavil 75. narozeniny a oslava byla pojata ve velkém stylu. Celý květen bylo v éteru mnoho stanic se sufixem FOC. Aniž bych se příliš snažil, slyšel jsem FOC stanice z pěti kontinentů a do pomyslného FOC WAC scházela jen Jižní Amerika. Poslouchat vynikající telegrafní provoz bylo balzámem na uši i duši. V Nizozemsku zase slavili nástup krále Viléma-Alexandra na trůn a místní amatéři provětrali éter řadou stanic s mimořádnými značkami (např. PA2013KING, PB200KING, PB2013KWAC). Hodně stanic z Velké Británie a z Nizozemska se také zapojilo do akce Mills on the Air a vysílalo z míst, kde stojí větrné mlýny. Další zajímavé stanice, které jsem s radostí zapsal do deníku, zahrnují GB617SQN a GB70DAM (70. výročí známé vojenské operace Chastise), SF3HF (pevnost Hemsö), YE90PK (90. let  stanice Radio Malabar, kde byl svého času v provozu nejsilnější Poulsenův obloukový vysílač na světě. Měl výkon 2400 kW(!) a zajímavostí je, že  jeho instalaci v Indonésii měl na starost Lazarus Potcognak(?) z Československa.), CW90A (90. výročí zahájení rozhlasového vysílání v Uruguay), OU1RAEM (vzpomínka na E. Krenkela u příležitosti 110. výročí jeho narození), OL2013DIG (mezinárodní setkání DIG v Podbořanech).

Ernst Krenkel, RAEM
Dvě nové země jsem slyšel na 60 metrech. Poslouchal jsem oboustranné QRP spojení Igora OM3CUG a Ivana OZ3IZ a říkal jsem si, že je škoda, že zelený mužíček letos zatrhnul provoz na tomhle zajímavém pásmu OK amatérům. Snad nakonec zvítězí zdravý rozum a vojáci pochopí, že jejich případnou komunikaci na KV nemohou čeští amatéři ohrozit.
Vítaným zpestřením byl poslech vysílání Radia Praha. To se v rámci oslav 90. výročí zahájení pravidelného rozhlasového vysílání v Československu ozvalo na kmitočtech 7310 kHz, 6005 kHz a 3985 kHz z vysílače německého Radia 700.
Zajímavé čtení
Knihovnu jsem poctivě rozšiřoval i v květnu. Konečně jsem si koupil vynikající publikaci Antény – encyklopedická příručka od předního českého „anténáře“ Ing. Miroslava Procházky, CSc. Kniha pokrývá prakticky všechny existující druhy antén pro celé spektrum radiových frekvencí a také řadu dalších pojmů z oblasti radiotechniky a teorie elektromagnetického pole. Další materiály („modrá“ AR s anténní tematikou a simulační programy) jsou na CD přiloženém ke knize. Radiově-historickou knihovničku jsem doplnil knihou Bez nich by nevzlétli o historii letištního a radiotechnického zabezpečení československého letectva a letectva AČR v období 1945 – 2008 a dále knihou Bez nich by bloudili o historii budování pozemních prostředků vojenských leteckých zabezpečovacích služeb USAF, RAF, Luftwaffe, VVS SSSR, ČSLA a VzS AČR.
Knih není nikdy dost
Závody
Od International Short Wave League mi přišly dva diplomy za umístění v ISWL Single Band 20m Contestu (2. místo SWL CW)  a ISWL ARRL Weekend DXCC Contestu (též 2. místo SWL CW).

Žádné komentáře: