1. 7. 2013

Activity Report – 6/2013

Červen byl pestrým radiovým měsícem hned od prvního dne:
Setkání
První červnový víkend patřil mezinárodnímu setkání Diplom Interessen Gruppe. To se poprvé za čtyřiačtyřicet let fungování DIG konalo mimo území Německa. Náročného úkolu zorganizovat setkání a přitom české sekci DIG neudělat ostudu se ujal Zdeněk OK1AR s týmem spolupracovníků. A jeho víc než roční úsilí bylo úspěšné. Do Podbořan, kde se setkání konalo, přijelo 163 účastníků z osmi evropských zemí (DL, EU, OH, OK, OM, ON, S5, UR), a kdo přijel, určitě nelitoval. Náš radioklub měl na setkání tři zástupce – Jarda OK1WF a já jsme členové DIG a Karel OK1CF oficiálně reprezentoval ČRK. Setkání probíhalo už od čtvrtka, ale my přijeli až na hlavní program v sobotu. Dopoledne jsme se s Jardou zapojili do DIG Rundy na 2m, následovala živá debata se starými i novými kamarády a vydrželi jsme až do zahájení společenského večera. Původně jsme chtěli v Podbořanech přespat, ale došlo ke změně a večer jsme odjeli do Krušných hor na OK5W. Detailnější povídání o setkání sepsali Radek OK1FHI, Jirka OK1AMU a shrnutí od Zdeňka OK1AR se objevilo v Bulletinu ČRK č. 5/2013.
 
Jedna z debat na setkání
QSL
Ze setkání v Podbořanech jsem si přivezl také balíček lístků z QSL služby (TNX OK1ES) a pár dalších QSL od členů DIG za spojení v rundě. V balíčku bylo poměrně dost QSL od mimoevropských stanic: 43 x W a dále např. 4L9QQ, E20YLM, FP/KV1J, HP1/IZ6BRN, J28RO, NP4G, TO5A, VP5T, VK9CX, YN2CC. Samozřejmě nechyběly ani lístky z Evropy. Do sbírky mi přibylo několik nových pásmových zemí a také body pro diplomy DLD, IOTA, RDA, WPX a další.
Kromě zásilky z QSL služby mě potěšily direkty potvrzující dvě nové země – ZK3T (DXCC #289), XR0YG (DXCC #290) a jednu novou Aljašku – KL7YK (KL7 #23). Direkt mi poslal také Terry GW8JOY.
 
Červnové QSL
SWL
Moje poslouchání na KV pásmech v červnu ovlivnilo to, že jsem se rozhodl začít pracovat na získání DIG Trophy 1000. K tomu je nutné mít všechny diplomy vydávané klubem DIG, dále vlastnit obě plakety DIG (telegrafní a VKV) a také mít potvrzeno 1000 členů DIG. Tudíž nic triviálního a rychle splnitelného. Ale o to větší zábava by to mohla být. Začal jsem tím, že jsem se pustil do plnění podmínek diplomu actio 40 včetně všech dvanácti doplňovacích známek, což představuje každý měsíc 100 spojení na 40 metrech mimo závody. Takže jsem po večerech brouzdal na čtyřicítce a sbíral první stovku spojení. Kromě toho jsem se prohrabal celou mojí sbírkou QSL, abych zjistil, kolik členů DIG mám potvrzeno, a jak na tom jsem s plněním podmínek Familia Award. Zjistil jsem, že diplom Familia mám splněn, a napočítal jsem 669 potvrzených členů DIG.
Prohlížení sbírky lístků a vybírání QSL pro Familia Award a QSL členů DIG bylo ohromně časově náročné a zabralo mi mnoho červnových večerů. Další čas si vyžádala spojení na 40 metrech pro diplom actio 40 a taky vypisování cca pětiset QSL. Na další poslech tudíž moc volného času nezbývalo. Nejzajímavějším DXem v deníku je KL7NWR. Pod touto značkou se ozval Jeff KL2HD z aljašského ostrova Attu (IOTA NA-064). Ostrov Attu leží na západním okraji Aleutských ostrovů a tím pádem je nejzápadnějším a zároveň nejvýchodnějším místem území USA. Předchozí věta je v pořádku. Z celých Spojených států je ostrov Attu nejvíce na západě, ale protože se nachází na 173° východní(!) délky, leží na východní polokouli a je nejvýchodnějších bodem USA. Historickou zajímavostí ostrova je skutečnost, že zde byla za druhé světové války svedena mezi USA a Japonskem jediná pozemní bitva, ke které došlo na území USA. (Byť v době této události ještě neměla Aljaška status státu USA. Devětačtyřicátým státem USA se Aljaška stala až 3. ledna 1959.)
Za pěkný DX považuji také Igora UA0IDZ z Magadanu, hlavního města Magadanské oblasti, ležící na ruském dálném východě, na pobřeží Ochotského moře. Ruskou federaci tvoří 83 federálních subjektů a Magadanská oblast je jednou z posledních sedmi oblastí, odkud zatím nemám QSL. Snad od Igora UA0IDZ dostanu lístek a Magadanskou oblast si budu moci odškrtnout.
Magadanská oblast
Jako obvykle byla v éteru řada speciálních stanic. Amatéři ve Velké Británii stále provozují stanici G100C na oslavu 100. výročí založení národní radioamatérské organizace Radio Society of Great Britain (RSGB). V červnu proběhl také Mezinárodní muzejní víkend a v jeho rámci se z Británie ozvala řada speciálních stanic. V deníku mám např. GB0FP (Humber Fortress), GB2IWM (Imperial War Museum), GB0BAB (Burtonwood Air Base) a ozvala se také GB2RAF (Royal Air Force Amateur Radio Society). Z  bývalého norského středovlnného vysílacího střediska Bergen na ostrově Askøy (IOTA EU-055) vysílala stanice LA1ASK. V Rusku si amatéři připomínali 50. výročí letu první ženy do vesmíru provozem stanice R1963VT. Tou ženou byla genmjr. Valentina Vladimirovna Těreškovová a do vesmíru se v roce 1963 podívala na palubě kosmické lodi Vostok 6.
Platné podmínky pro vydávání příležitostných značek v České republice (poplatek 3000,- Kč za koncesi platnou 14 dnů) provozu speciálních stanic moc nepřejí. Přesto jsem v červnu slyšel tři speciální stanice – Český radioklub podpořil projekt Copernicus a zajistil provoz stanice OL13VBD. Dobrovolní hasiči se ozvali pod značkou OL140FIRE a připomněli tím výročí zakládání prvních dobrovolných hasičských sborů, tehdy ještě v c. a k. mocnářství. Město Uničov letos slaví 800 let od pravděpodobného roku založení a v éteru se při této příležitosti objevila stanice OL800UNICOV.

Zajímavé čtení
Zajímavou kapitolou radiové historie, i když ne přímo radioamatérskou, je radiový a radiotechnický průzkum prováděný za studené války z obou stran železné opony. Do této činnosti byly zapojeny také příslušné útvary Československé lidové armády. Jeden z jejích bývalých příslušníků, Václav Ilčík, věnoval posledních deset let mapování historie těchto útvarů a radiového průzkumu a výsledky svojí práce shrnul v knize 7. radiotechnická brigáda zvláštního určení Zbiroh. Kniha vyšla v květnu a vypadá to, že se po ní jen zaprášilo. Naštěstí jsem neotálel a včas jsem si jí koupil.
 
Radiová historie z dob Studené války
Závody
Jako posluchač jsem se zúčastnil telegrafní i SSB části DIG Frühjahrscontestu. V telegrafu jsem dosáhl výsledku 47 spojení, 49 násobičů a 19 502 bodů. Fonická část byla dle předpokladů obsazená lépe a to se pozitivně projevilo na výsledku: 70 spojení, 63 násobičů, 34 461 bodů.
Body jsem chvíli rozdával v telegrafním krátkovlnném polním dnu (IARU Region 1 Fieldday). Snad jsem potěšil 64 stanic, které jsem za 78 minut udělal na 80m s 5 watty a dlouhým drátem. Využil jsem k tomu zařízení Josefa OK1FKD, který jel závod s podstatně větším nasazením. Jeho 520 spojení stačilo na první místo v Evropě v kategorii Portable, single operator, QRP. Congrats, Pepo!

Žádné komentáře: