2. 12. 2013

Activity Report – 11/2013

V listopadu jsem se nedostal na žádný SOTA vrchol a bohužel jsem musel vynechat i CQ WW DX Contest. Přesto to nebyl špatný měsíc, právě naopak.

Diplomy
Loni na jaře připomínala v éteru řada speciálních stanic sté výročí tragické plavby zaoceánského parníku Titanic. Za spojení s těmito stanicemi nebo jejich poslech byl na památku radiových operátorů Titanicu vydáván diplom CQD Titanic Award. V listopadu jsem o něj se zpožděním požádal a jeho manažer Hans DE3EAR moji žádost obratem vyřídil.
CQD Titanic Award 
QSL
O přísun (a odsun) QSL se v listopadu postaral Radek OK1MRK, za což mu patří můj dík. Ochotně na QSL službu odnesl moje lístky a zároveň mi přinesl a předal 440 g došlých QSL. Mám radost z každého lístku. Pokud se zároveň přijatý QSL hodí pro některý z diplomů, na nichž pracuji, je moje radost ještě větší. V poslední várce QSL mě potěšilo několik nových pásmových zemí: 30m - FK; 17m - 4X, SV9; 15m - KH0; 12m - 4X, 9K, PA; 10m – KH2, ZD8 a také nové body pro diplomy DLD, OHA-100, RDA a sérii diplomů DIG. Mezi lístky byl také QSL speciálního italského majáku IY4M připomínajícího experimenty G. Marconiho. Dvě nové potvrzené země na 10m znamenají, že jsem se i na tomto pásmu dostal přes hranici 100 zemí DXCC a mám splněny podmínky posluchačského 5B DXCC. Maximum sluneční činnosti (i když je menší než maxima předchozí) budiž pochváleno! Připomenutí a poděkování zaslouží i přijaté direkty jako odpovědi na moje QSL odeslané přes QSL bureau. V listopadu mi tímto způsobem potvrdili reporty Ken KJ2U (UT) a David 2D0YLX.
Listopadové QSL
SWL
Těžištěm mojí radiové činnosti byl poslech na krátkých vlnách. Na listopad byly ohlášeny zajímavé expedice do nebývale velkého množství zemí: CE0Y, CE0Z, E6, FO/A, HK0/A, KH8, KH9, T33, VU7, XT, YJ, Z8, 3DA, 5W, 9X. Z tohoto seznamu pro mě byly nejzajímavější čtyři země, které jsem ještě neslyšel - Ostrovy Juana Férnandeze (XR0ZR), Americká Samoa (W8A), ostrov Wake (K9W) a ostrov Banaba (T33A). Právě na ně jsem si v listopadu brousil zuby, resp. uši. Říkal jsem si, že by bylo výborné ulovit všechny čtyři země, ale takovému úspěchu jsem moc nevěřil. K mojí nemalé radosti se to nakonec podařilo! Počet slyšených zemí tak poskočil na číslo 303. Po mnoha letech poslouchání mám v SWL deníku přes 300 zemí DXCC, což je pro mě množství, o kterém jsem na počátku posluchačské činnosti ani nesnil. Když jsem do deníku zapsal 303. zemi, myslel jsem, že mám na dlouho vybráno. Ale pár dnů nato přišlo překvapení. Nečekaně jsem na pásmu natrefil na Jeana FW5JJ a do seznamu slyšených zemí jsem k číslu 304 připsal Wallis a Futuna. Slyšet v jednom měsíci pět nových zemí DXCC je pro mě úspěch, který se hned tak nebude opakovat.
Tichomořský atol Wake (převzato z internetu)
Listopadová žeň zajímavých stanic ale novými zeměmi z Tichomoří neskončila. Další lahůdky přišly z polárních oblastí. Ze severu to byl Kris AL2F jako 28. slyšená „Aljaška“ a z opačného konce dvě stanice na pobřeží Antarktidy: IA0MZ z italské základny Mario Zucchelli a VK0GB z australské základny Casey. Základna Mario Zuccheli je umístěna ve Viktoriině zemi v zálivu Terra Nova a kromě nové antarktické základny je to moje 70. slyšená ITU zóna. Pokud se mi podaří od stanice IA0MZ získat QSL, budu moci požádat o poslední doplňovací známku k diplomu P-75-P. Základna Casey je ve Wilkesově zemi a pro mě znamená první australskou antarktickou stanici, kterou jsem v éteru slyšel. Na konci listopadu tak mám v deníku celkem 21 různých antarktických základen a táborů patřících dvanácti státům.
Základna Casey (převzato z internetu)
Z řady dalších slyšených DX stanic ještě zmíním Texe VK1TX z poměrně vzácného Teritoria hlavního města Austrálie, asijské expedice XZ1J a VU7AG, českou dvojmužnou expedici do Horní Volty, která pracovala pod značkami XT26DJ a XT2FCJ . Z Evropy mě potěšila stanice GB3RS vysílající z nového Národního radiového centra RSGB v Bletchley Parku. Bletchley Park je celosvětově známý jako místo, kde za druhé světové války sídlilo přísně utajované dešifrovací centrum, ve kterém byly mimo jiné úspěšně prolomeny šifry německého kódovacího stroje Enigma. V éteru také byla stanice 4U1VIC z Vídeňského mezinárodního centra OSN. Vídeňská kancelář OSN sice neplatí jako země DXCC, ale je platná jako samostatná entita v programu Worked All Europe.
 
Závody
V průběhu roku se koná nespočet radioamatérských závodů, ale jenom jeden Závod. Tím je bezkonkurenčně nejpopulárnější CQ World Wide DX Contest. Na jeho telegrafní část jsem se dlouho těšil, ale nakonec marně. Několik dní před jeho konáním mě skolilo nachlazení a závod jsem musel odpískat. Ale nedalo mi to a několikrát v průběhu víkendu jsem si aspoň na chvíli sedl k rádiu a poslouchal jsem závodní cvrkot. Kromě toho jsem sledoval on-line skóre OK5W, abych věděl, jak je na tom můj domácí klub. Kluci dosáhli v kategorii Multi/Single HP následujícího výsledku:
Summary:
 Band  QSOs  Zones  Countries
------------------------------
  160:  204    19       75
   80:  673    33      124
   40: 1817    39      147
   20:  525    39      136
   15: 1007    40      151
   10: 1033    39      151
------------------------------
Total: 5259   209      784  Total Score = 11,921,958

Zajímavé bylo sledovat provoz stanice D4C. V této superstanici se na závod sešla mezinárodní parta prvotřídních závodníků (včetně pěti kamarádů z OM8A) a za cíl si dala překonat v kategorii Multi/Multi HP čtrnáct let starý světový rekord, který drží německý tým CN8WW. Přes veškerou snahu dosavadní rekord nepadl a operátoři D4C po závodě neskrývali svoje zklamání. Přesto je jejich výsledech z říše snů:
Summary:
 Band  QSOs   Zones  Countries
-------------------------------
  160:  1136    25       93
   80:  2582    38      128
   40:  4062    38      145
   20:  5323    40      162
   15:  4656    40      164
   10:  4734    38      171
-------------------------------
Total: 22493   219      863  Total Score = 72,566,490
Naopak nadšeni ze svého výsledku jsou kluci z OL4A, kteří se závodu zúčastnili v nezvyklé kategorii Multi/Multi QRP. S pěti watty a svojí extrémní anténní farmou udělali rekordní QRP výsledek:
Summary:
 Band  QSOs  Zones  Countries
------------------------------
  160:  464    14       60
   80:  878    18       81
   40: 1208    39      135
   20:  970    38      133
   15:  798    39      137
   10:  537    35      127
------------------------------
Total: 4855   183      673  Total Score = 7,875,200
Při porovnání spokojenosti D4C a OL4A s dosaženým výsledkem se ukazuje, že při práci s QRP má člověk radost z každého spojení, které se povede udělat, kdežto s velkým výkonem nemusí ke štěstí stačit ani dvaadvacet tisíc spojení navázaných během jediného závodu.

Žádné komentáře: