1. 3. 2015

Activity Report – 2/2015

Únor přinesl několik zajímavých radiových událostí, a přestože moje aktivita nebyla tak vysoká, jak by se mi líbilo, přišel jsem si na své:

QSL
Svým lístkem mi udělalo radost deset amatérů, kteří nelitovali času a peněz a na můj SWL report odeslaný přes QSL službu odpověděli direktem. Díky Stephenovi G4SJP tak mám potvrzenu šestou zemi na 60 metrech, Scott KD5FBA dokonce navrhl a vytisknul lístek jen proto, aby mi mohl potvrdit nový okres (Fort Bend County, TX). Ze Severní Ameriky mi přišly direkty ještě od Johna KD5SRW (NM), Toma KG6RCW (CA) a Billa VO1BB (NL), z Evropy od Tonyho EI6AN a čtyř členů DIG - Heinze DL3RAD (DIG 2875), Adiho DL5KUR (DIG 4928), Reinharda DO1RGI (DIG 6284) a Romiho YO6QT (DIG 4309). Za doručení lístku YO6QT zaslouží pochvalu doručovatelka České pošty. Romi YO6QT do mojí adresy napsal jenom název ulice, ale zapomněl na číslo popisné. Přesto pošťačka hodila lístek do správné schránky. Nejspíš je to tím, že nikdo další v okolí asi nedostává tolik pošty ze zahraničí a tak už pošťačka chodí najisto. Protože jsem v únoru spotřeboval poslední zbytek mých posluchačských QSL, nechal jsem si vytisknout tři tisíce (staro)nových lístků OK1-34856.
Únorové direkty
SWL
Z pohledu DXingu na amatérských pásmech byl únor 2015 výjimečným měsícem. Po dlouhých dvaadvaceti letech se podařilo aktivovat karibský ostrůvek Navassa. V žebříčcích žádaných zemí DXCC se Navassa už řadu let umísťuje na prvním nebo druhém místě (spolu s KLDR) a bylo dopředu jasné, že zájem o spojení se stanicí K1N a příslušné pajlapy budou enormní. A také byly. Protože expedice produkovala vynikající signály na spodních i horních pásmech a Karibik není na šíření KV z Evropy náročným směrem a oblastí, nebylo příliš složité zapsat do posluchačského deníku Navassu jako 311. slyšenou zemi DXCC.
Strmé pobřeží ostrova Navassa (převzato z internetu)
Pro zajímavost něco z radioamatérské historie ostrova: Navassa byla zařazena do seznamu zemí DXCC od 1. ledna 1955 s tím, že platí spojení uskutečněná od 15. listopadu 1945. Vůbec první známý radioamatérský provoz z Navassy má na svědomí Russell Dunaja, jr., W3BBF. V letech 1928 a 1929 byl na ostrově strážcem majáku a ve volném čase vysílal pod značkou K4NI. První expedicí, jejíž provoz z Navassy je uznáván do DXCC, je KC4AB. Pod touto značkou navázala trojice operátorů (Don Miller, W4VZQ; Bob Eshleman, W4QCW, nyní W4DR a Carl Shenk, WN4HBC) v srpnu 1954 za čtyři dny provozu celkem 1300 spojení. V průběhu následujících třiceti let se z Navassy ozvalo dalších šestnáct výprav a díky tomu nebyla Navassa až do devadesátých let nijak super vzácnou zemí. Ale když na konci roku 1999 přešla Navassa pod správu US Fish and Wildlife Service, spadla klec a amatéři měli s vysíláním z Navassy nadlouho utrum. Povolení k vysílání z Navassy získala až loni v létě parta, kterou vedou Bob Allphin K4UEE, Glenn Johnson W0GJ a Mike Thomas NA5U. Přesvědčit příslušné úředníky a připravit expedici jim trvalo dlouhých patnáct let! Výsledek expedice je obdivuhodný: za necelé dva týdny provozu v náročných klimatických podmínkách navázalo patnáct operátorů K1N více než 140.000 spojení a v deníku expedice je přes 30.000 unikátních značek.
Operátoři expedice K1N (převzato z webu K1N)
Políčeno jsem měl i na expedici na kostarický Kokosový ostrov, kterou na únor 2015 před časem ohlásil Dominik Grzyb 3Z9DX (ex SQ9KWW). Podobně jako Navassa, je i Kokosový ostrov přírodní rezervací (od roku 1997 dokonce patří do Světového dědictví UNESCO) a přístup na ostrov je přísně regulován. Jacques Cousteau považoval Kokosový ostrov za nejkrásnější ostrov světa a dobrodružné povahy tento ostrov lákal kvůli pokladům, které zde v minulosti měli ukrýt piráti. Radioamatérská historie ostrova začala po druhé světové válce, kdy byl Kokosový ostrov zařazen do prvního poválečného seznamu zemí DXCC. První možnost navázat spojení s Kokosovým ostrovem byla v roce 1949, když se z ostrova ozval Mike Arnautoff W6LUE pod značkou TI9BR. Od padesátých let po současnost z Kokosového ostrova pracovalo zhruba třicet expedic, největší z nich byla TI9M (únor 2002, 14 operátorů, 80.000 spojení). Naposledy byl Kokosový ostrov v éteru v září 2008 (expedice TI9KK, 12 operátorů, 17.000 spojení). Já se signálu z Kokosového ostrova dočkal až nyní a poslechem provozu stanice TI9/3Z9DX jsem si mohl odškrtnout 312. slyšenou zemi DXCC.
Kouzelná krajina Kokosového ostrova (převzato z Wikipedie)
Jako radiového posluchače mě v únoru potěšila návštěva míst, odkud vysílají nesměrové radiomajáky letiště Praha-Kbely (LKKB). Nejdřív jsem se vypravil k „dálné“ (KD, 300 kHz). Tento maják je prvním NDB, který jsem před lety cíleně poslouchal, a tím je pro mě výjimečný. Jsem rád, že jsem konečně KD-300 nejenom slyšel, ale také na vlastní oči viděl. Když jsem si maják prohlédl a vyfotil, přesunul jsem se k „bližné“ (K, 438 kHz). Okolí tohoto majáku je oblíbeným vycházkovým místem pejskařů a rodičů s kočárky. Než jsem si maják prohlédl, prošlo jich kolem několik. Když viděli, jak v jedné ruce držím fotoaparát a ve druhé rádio, ze kterého se ozývá pípání majáku, koukali na mě nedůvěřivě a zvědavě zároveň. Ale to mojí radost z dalšího navštíveného NDB nemohlo nijak narušit. 
Kbelská dálná  
Zajímavé čtení
Už několik let Olda OK2ER intenzivně experimentuje v oblasti magnetických smyčkových antén a nyní svoje poznatky shrnul do knížky Magnetická smyčková anténa pokaždé trochu jinak. Neodolal jsem a knížku jsem si v únoru koupil.
Knih o anténách není nikdy dost (foto OK1MRK)
Závody
Ani letos jsem nevynechal svůj oblíbený PACC Contest, i když to s mojí účastí vypadalo na poslední chvíli dost bledě a nakonec jsem se musel smířit s účastí spíš symbolickou. Důvodem bylo nachlazení, kvůli němuž jsem většinu druhého únorového víkendu strávil v posteli. Ale lepší symbolická účast v podobě 59 spojení a 19 násobičů než účast žádná. Mrzí mě, že jsem kvůli nachlazení vynechal druhé kolo FM Poháru a těším se na kolo březnové.

Žádné komentáře: