1. 5. 2015

Activity Report – 4/2015

V dubnu jsem slyšel novou zemi DXCC a řadu dalších zajímavých stanic, dostal jsem několik QSL a došlo i na experimentování s vybavením pro vysílání z přírody:

Diplomy
Protože to vypadá, že seznam českých SOTA vrcholů v dohledné době výrazně prořídne, navštívil jsem stránky German Mountain Award (GMA), abych zjistil, jaké kopce je možné aktivovat v rámci tohoto programu. Protože jsou pro GMA platné i aktivace SOTA vrcholů, nahrál jsem na web GMA svůj aktivátorský SOTA log a výsledkem bylo 552 bodů uznaných pro GMA. Následně jsem si třemi kliknutími nechal poslat diplomy v elektronické podobě za 100, 250 a 500 bodů v kategorii Aktivátor.
Diplom GMA 500
Outdoor QRP
Po delší době jsem se dostal s rádiem do přírody. Sice jenom na necelé dvě hodiny, ale i to se počítá. Využil jsem příznivé kombinace suchého a teplého počasí a Jakubova poledního klidu, sbalil jsem rádio, anténu, laminátový stožár a šel jsem si hrát. Julie chtěla jít se mnou, takže jsem měl i parťáka. Z předchozích procházek s kočárkem jsem měl v lese vyhlédnutou příhodnou paseku a právě na ní jsme se po necelých dvaceti minutách chůze usadili. Julie se pustila do stavby přístřešku z klacků a suché trávy a ještě se mě stačila ptát na to, co právě dělám. Já jsem vytáhl laminátový stožár do plné výšky (10m), dvěma gumicuky jsem ho přivázal k mladému dubu a mezi stožár a opodál rostoucí břízu jsem pověsil nový dipól na 14 MHz za účelem jeho naladění do pásma. Nastalo několik koleček měření PSV, sklopení stožáru, zkrácení ramen dipólu a opětovné instalace, až indikátor na displeji IC-703 ukazoval PSV 1:1,5 v celé telegrafní části pásma. O další vylepšení PSV jsem se nesnažil, protože poměr stojatých vln 1:1,5 představuje ztrátu nepřizpůsobením pouhá 4% a navíc při natažení antény na jiném místě a v jiné výšce se její vstupní impedance stejně změní. Tudíž nemá smysl se tím trápit. Abych se přesvědčil o tom, že anténa opravdu funguje, udělal jsem 7 spojení po Evropě. Asi nejzajímavější stanicí byla R120RM, tj. jedna ze speciálních stanic, kterou ruští amatéři připomínají 120 let od zkonstruování prvního radiového přijímače a prvních experimentů A. S. Popova s příjmem elektromagnetických vln. S uspokojením jsem mohl konstatovat, že košer dipól vyrobený na zakázku firmou Moše Electronic se povedl po elektrické i mechanické stránce (díky, Háčo!) a že se osvědčil i skládací laminátový stožárek. Jediným negativem celé akce bylo zjištění, že se paseka hemží klíšťaty a že se šesti z nich podařilo do mě zakousnout. Poměr šest klíšťat na sedm spojení se mi nelíbí ani trochu a příště si budu muset k vysílání z přírody vybrat jiné místo.
Spojení s R120RM už mám i potvrzené
QSL
Direkty s pěknými lístky mě potěšili Roxanne AA7RX z Nebrasky (YL stanice, nový prefix), Mark K1PU z Connecticutu, Jim KB9O z Illinois (nový prefix), Al WA0HQQ z Georgie (Cobb County - nový okres, nový prefix) a z Japonska Waka JE8VZK (nový prefix) a Yuji JI2EQL (nový prefix).
Na stránkách portálu DX World se objevila prosba šéfa programu IOTA Rogera G3KMA, ve které se obrací na operátory IOTA expedic a žádá je, aby potvrzovali posluchačům jejich reporty. Už jenom proto, že program IOTA vděčí za svůj vznik krátkovlnnému posluchači Geoffu Wattsovi BRS-3129. Prosba je doplněna obrázkem posluchačského QSL a kupodivu je to můj lístek OK1-34856.
Aprílové lístky
SWL
Na začátek dubna byla ohlášena krátká expedice na brazilský ostrůvek Trindade. Pět Brazilců vysílalo z ostrova pod značkou PQ0T pouhé dva dny. Ale štěstí mi přálo, expedici jsem ulovil na 12 metrech a souostroví Trindade a Martim Vaz je tak mojí 313. slyšenou zemí DXCC. 

Ostrov Trindade (převzato z internetu)
Víc jsem se v dubnu DX provozu až na malé výjimky (např. EK/DK7AO, EK/DL7UCX) nevěnoval a čas strávený u přijímače jsem věnoval poslechu provozu různých příležitostných stanic. Slyšel jsem nové stanice k 90. výročí založení IARU: DJ90IARU, HB90IARU, SO90IARU, SP90IARU a řadu dalších příležitostných stanic: DL1965WH (50. výročí založení skupiny radioamatérů Bundeswehru ve městě Daun a zároveň 50. narozeniny vedoucího skupiny Volkera DL1WH), HE200GE (200. výročí začlenění Ženevské republiky do Švýcarska), LZ883PI (Sv. Josef Hymnographus), PA70ASN (70. výročí osvobození Assenu - hlavního města provincie Drenthe), PG2015ELFIA (festival fantasy kostýmů Elfia), R120RR a R120RG (120 let od sestrojení prvního radiového přijímače A. S. Popova), TM35AMRA (35. výročí Sdružení radioamatérů departmentu Moselle). V deníku mám také několik stanic připomínající události a místa 1. světové války: ON15CLEP (belgická polní vojenská nemocnice Hoogstade), OP0PPY (5. Australská divize bojující v letech 1916 až 1918 ve Francii a Belgii), TC100Z (100. výročí bitvy o Gallipoli). Ze stanic zapojených do akce International Marconi Day jsem slyšel EI0IMD (QTH Mizen Head – místo prvních Marconiho pokusů o přenos radiových signálů mezi Evropou a Severní Amerikou), GB8MD (QTH Tywyn, Wales – stanoviště Marconiho přijímací stanice) a MN0VFW (QTH Navan Fort, Severní Irsko).
Interiér Marconiho přijímací stanice Tywyn (převzato z internetu)
Závody
Jako posluchač jsem s chutí lovil nové polské stanice v SP DX Contestu. Aktivně, i když jen symbolicky jsem se zapojil do tří dalších závodů. Ve čtvrtém kole FM poháru jsem pod značkou OK1NF/M udělal čtyři spojení na 2m v kategorii „kočárek“. Na ručku s pendrekem se mi toho za pochodu po lesních cestách víc nepovedlo, i když jsem slyšel několik dalších stanic (mj. OK1KAD z Klínovce, OK1ZDA z Vladaře a OK1OTM z Boubínu). V rámci pokusů s novým dipólem a stožárkem jsem na 20m rozdal pár bodů několika stanicím v CQ Manchester Mineira DX Contestu a YU DX Contestu.

Žádné komentáře: