3. 8. 2015

Activity Report – 7/2015

Moje radiová aktivita byla v červenci nadprůměrná. Vysílal jsem na KV i VKV, po jednadvacáté jsem se zúčastnil Polního dne, navštívil jsem dva nové SOTA vrcholy a novinky se objevily v mé sbírce QSL i v radiové knihovničce.
Outdoor QRP
S mojí polní QRP stanicí jsem v červenci čeřil krátkovlnný éter jenom jednou. O druhém červencovém víkendu jsem při IARU HF World Championship udělal v sobotu po obědě 48 spojení na 20m. V neděli brzy ráno jsem vyrazil do přírody znovu, natáhnul jsem invertované V na 40m a do deníku jsem přidal dalších 30 spojení. Potěšilo mě zejména devět Američanů na čtyřicítce (K1KI, K1ZD, K9NW, N1UR, N2NT, NQ4I, NY4A, WA1Z, WC1M) udělaných s anténou se středem cca 8 metrů nad zemí a pěti watty výkonu téměř hodinu po východu Slunce. Je vidět, že to těmto stanicím opravdu dobře poslouchá. Dalších 5 DX stanic jsem udělal na dvacítce (C4HQ, K3WW, K8AZ, KE4KY, WX3B). Do statistik mi přibyly tři nové země (Černá hora, Estonsko, Faerské ostrovy), jeden americký stát (Kentucky) a řada prefixů pro WPX (4O3, 9A0, CQ8, E7, EF4, EI0, EM5, ES7, EW2, GR2, HG0, II0, IK8, K9, KE4, LN2, LY0, N1, NY4, OG2, OY6, RM3, RT5, RW4, RY7, RZ3, S50, SO4, SX0, UR3, WA1, WX3, YR0, YT0, Z30). Moje aktuální QRP skóre je 63 zemí pro DXCC, 5 kontinentů pro WAC, 21 států pro WAS, 14 zón pro WAZ a 457 prefixů pro WPX.
Kentucky (převzato z internetu) 
QSL
Až do poloviny měsíce to vypadalo, že červenec bude na došlé QSL pod průměrem, protože za první dva týdny jsem v poštovní schránce našel jediný lístek a to od expedice C21EU. Byla to pro mě nová země potvrzená na CW a zároveň nová pásmová země. V duchu jsem musel pochválit jak poštu v OK a v DL, tak práci Güntera DL2AWG jako QSL manažera expedice, protože celá výměna QSL trvala pouhých 8 dnů! Poté přišel ještě direkt od Garyho WB9ZJS (IN) z nového okresu Wayne a hlavně překvapení v podobě dalšího balíčku z QSL služby. Náhle bylo jasné, že červenec na QSL rozhodně chudý nebude. V téměř půlkilovém (460 g) paklíku lístků bylo 7 pásmových zemí DXCC (15m – LA, TJ, YV; 12m – 5X, JW; 10m – EW, YV) a také 1 nová země na 60 metrech (G), čímž mám na tomto pásmu potvrzeno už celých 7 zemí (9A, A9, G, LA, OK, OM, OZ). Pro ostatní diplomy přibylo následující - DIG UKW Plakette: 2 body; DLD: 6 DOKů (40Q01, D16, E38, G07, K38, M02); EU-PX-A: 15 prefixů (DC8, EI100, GM8, IK7, LB1, LB9, LI1, LM1814, LZ1808, MC0, PD13, PI30, RP68, RT110, SD7); IOTA: 2 skupiny (AF-083, Djerba; AS-005 Dickson); RDA: 7 distriktů (AL-50, BU-05, CK-02, KA-06, KO-02, PK-30, SV-52); USA-CA: 9 okresů (Beadle, SD; Cass, ND; Crow Wing, MN; Chenango, NY; Lincoln, MO; Putnam, NY; Ulster, NY; Westmoreland, PA; Yamhill, OR); W-DIG-M: 20 členů (včetně 4 mimoevropských členů - 4X6DK, JF1RWZ, K2VV, N2VW); WDXS: 39 DX stanic; WPX: 9 prefixů (BH7, KE7, NO6, NX0, RD8, TS8, WT4, WX7, ZM2).
Výběr z červencových QSL
SOTA
Kozákov OK/LI-021
Po půlročním půstu jsem se o dovolené v Českém ráji opět dostal s rádiem na kopce a to hned na dva pro mě nové SOTA vrcholy. Prvním z nich byl Kozákov, nejvyšší hora Kozákovského hřbetu a Českého ráje. Samotná aktivace byla krátká, abych vysíláním zbytečně nezdržoval celou rodinu. Z prostorových důvodů (délka antény) jsem si vybral pásmo 20 metrů. Jeden konec dipólu jsem pověsil na stožár, který na vrcholu má turnovská kolektivka OK1KKL, druhý konec šikmo natažené antény jsem přivázal ke kládě v trávě a po rychlém zadrátování rádia jsem byl QRV. Usadil jsem se ve stínu boudy OK1KKL a na 14.061 kHz jsem zahrál CQ SOTA. Než zavolal první lovec, musel jsem dát asi tři výzvy, ale potom už to šlo jako na drátku. V jedné šňůře mě postupně zavolalo třináct stanic. Když po třináctém spojení nastala pauza, rozloučil jsem se, za pět minut jsem měl všechno zabaleno v krosně a mohl jsem se věnovat rodině a samotnému kopci. Na vrcholu Kozákova je toho ke koukání dost. Pozorovali jsme, jak startují a létají paraglidisté, prohlížel jsem si antény na střeše Riegrovy chaty a na stožáru rozhledny a zlatým hřebem byl výstup na rozhlednu. Výhled z Kozákova je fantastický a je vidět nespočet kopců a dalších zajímavých věcí všemi směry. Kozákov rozhodně stojí za návštěvu a věřím, že se sem ještě někdy podívám.
Vrchol Kozákova (převzato z internetu)
Kopanina OK/LI-029
Druhým vrcholem navštíveným při dovolené byla Kopanina. Na ní jsem se vypravil jenom s Julií tři dny po návštěvě Kozákova. Oproti předchozím dnům nebylo takové vedro, takže se nám na Kopaninu pochodovalo docela dobře. Oba jsme se těšili na rozhled z pěkné kamenné rozhledny, ale kousek pod vrcholem jsme zjistili, že to nebude tak jednoduché. Narazili jsme totiž na ceduli, na které bylo napsáno, že rozhledna je zamčená a klíče jsou k dispozici v nedaleké vesnici. Bohužel jsme na kopec stoupali z opačné strany a dvojitá zacházka do vesnice mě moc nelákala. Tak jsme vystoupali až na vrchol kopce s tím, že to nějak dopadne. Na vrcholu jsem mezi dva stromy natáhnul dipól na 20m a na jedné z laviček jsem si připravil vysílací pracoviště. Po pár výzvách začali volat lovci a zároveň na vrchol dorazila čtveřice postarších lidí. Když Julie viděla, že odemykají rozhlednu, okamžitě chtěla vylézt na rozhlednu také. Nemohl jsem jí to nedopřát a tak jsem se na pásmu rozloučil už po sedmi spojeních. Rychle jsem naházel rádio, akumulátor a bižuterii do krosny a hurá na rozhlednu. Když jsme se pokochali rozhledem do kraje, který nebyl špatný, ale s Kozákovem nesrovnatelný, vrátili jsme se dolů a já mohl v klidu zabalit anténu dosud visící v pracovní poloze. Po zabalení jsme sestoupili pod vrchol a v restauraci přímo u cesty jsme se odměnili výborným obědem. Hned se nám zpátky na chatu šlapalo lépe.
Rozhledna Kopanina (převzato z internetu)
Zajímavé čtení
Když v květnu vydala ARRL knihu Propagation and Radio Science od Erica KL7AJ věnovanou problematice šíření radiových vln, chtěl jsem jí mít ve své radiové knihovně. Od koupě v USA mě ale odradilo nesmyslně vysoké poštovné a další poplatky, které bych musel zaplatit. Ale napadlo mě, že by knížku mohli prodávat na největším evropském radioamatérském setkání ve Friedrichshafenu. Protože nebyla šance, abych se letos do Friedrichshafenu vydal, poprosil jsem Karla OK1CF, aby se na setkání po knížce podíval. Karel nezklamal a knížku mi koupil a přivezl. Ani v Německu nebyla knížka za hubičku (38,-€), ale pořád to vyšlo lépe než při koupi v Americe. Už po prvním prolistování jsem nabyl dojmu, že koupě měla smysl. Autor rozebírá problematiku šíření od teoretických poznatků po praktické využití velmi srozumitelným a záživným způsobem a řadu jevů popisuje neotřele. Jsem rád, že je moje knihovna bohatší o tuhle publikaci.
Novinka v radiové knihovně 
Závody
V červenci jsem se krátce zapojil do závodního provozu v SSB lize a z krušnohorského QTH OK5W jsem rozdal body 65 stanicím. Bylo to pro mě zajímavé zpestření, protože na 80m SSB vysílám pod svojí značkou naprosto výjimečně (naposledy na podzim 2011 z Polska). Také použitý výkon 70 wattů je vysoko nad mými obvyklými třemi až pěti watty. Druhou příležitostí, kdy jsem dělal křoví stanicím závodícím naplno, byl FM pohár. Teprve podruhé jsem v něm letos rozdával body z domova. S ručkou a Háčovkou jsem udělal 10 spojení, z nichž největší radost jsem měl z QSO s partou OK1OTM, kteří se tentokrát ozvali z vrcholu šumavského Špičáku (JN69OE). Telegrafním provozem jsem navázal 78 spojení v IARU HF World Championship. Ač jsem pátral po české HQ stanici na 40m i na 20m, ani na jednom pásmu jsem na OL5HQ nenatrefil a nemohl jsem tak reprezentační tým ČRK podpořit. Ale mojí radost z dalšího vysílání z přírody to nijak nezmenšilo.
S cílem dosáhnout co nejlepšího výsledku v kategorii 144 MHz Multi op LP jsme se s kamarády z radioklubu OK1KJO zúčastnili Polního dne. Kvůli bouřce jsme závodili jenom 22 hodin a se sto watty výkonu a dvěma anténami podle DK7ZB jsme za tu dobu udělali 332 platných spojení, což vyneslo 88.457 bodů. O naší účasti v Polním dnu jsem se více rozepsal v předchozím článku.

Žádné komentáře: