5. 1. 2016

Activity Report – 12/2015

V prosinci jsem si několikrát pěkně zavysílal z přírody, podíval jsem se na dva šumavské SOTA vrcholy a přibylo mi něco do knihovny i do sbírky QSL:
Outdoor QRP
Z přírody jsem v prosinci vysílal celkem třikrát. Na začátku měsíce jsem se poprvé zúčastnil Wake-Up! QRP Sprintu, jednoho z krátkých QRP závodů pořádaných RU-QRP Klubem. Ještě za tmy (závod začíná v 0600z) jsem se potichu vykradl z domova se vším potřebným a za čtvrt hodinky jsem byl u lesa za vsí. Vymyslel jsem, že na laminátový stožárek pověsím najednou dipóly pro 40m i pro 20m a při změně pásma jednoduše zapojím do rádia koaxiál od druhé antény a budu QRV. Myšlenka to byla dobrá, ale nepodařilo se mi ji realizovat. Při vztyčování stožáru se mi antény a napáječe zamotaly do sebe a přes veškerou snahu jsem je nedokázal potmě ve výšce rozmotat. Nakonec jsem musel stožárek zase sklopit a pokorně na něj pověsit jenom dipól na 40m v konfiguraci obráceného V. Ztratil jsem přitom dost času a první spojení jsem dělal až pětadvacet minut po začátku závodu, což je u dvouhodinového závodu citelná ztráta.
Závodní posed s laminátovým stožárkem
Chuť mi spravil až samotný závodní provoz. Bylo prima lovit na pásmu QRP signály a přijímat a vysílat unikátní kódy měnící se u každého spojení a to vše v režimu sprint. Tohoto závodu se účastní téměř výhradně stanice ze zemí bývalého SSSR a bylo znát, že mají radost, že závodí také někdo „přespolní“. Když začaly už tak nepříliš silné signály z východu uvadat, přeladil jsem se na 20m. To znamenalo slézt z posedu, položit stožárek na zem, sundat anténu na 40m a nahradit jí dipólem na 20m, stožárek znovu postavit, ukotvit anténu a vrátit se na posed. Potřeboval jsem na to zhruba čtvrt hodiny. Závod jsem dojel na dvacítce a na jeho konci jsem měl v deníku 23 platných spojení. Po závodě jsem ještě udělal stanici EM90KPI vysílající u příležitosti 90. výročí založení první kolektivky v Sovětském svazu a potom jsem všechno zabalil a hurá domů za rodinou. Závod byl bleskově vyhodnocen Valerijem RW3AI a výsledky byly publikovány prakticky okamžitě po uzavření příjmu deníků. Ze 37 hodnocených stanic jsem skončil na 14. místě, což vzhledem ke geografické poloze a časové ztrátě při manipulaci s anténami považuju za úspěch. Ještě důležitější pro mě ale byla příjemná atmosféra závodu. Opět jsem si ověřil, že QRPíři jsou na tom s hamspiritem lépe než je současný neradostný průměr. I z tohoto důvodu se těším na další závod RU-QRP Klubu, kterým bude lednový Мороз - Красный Нос.
Druhá příležitost zatelegrafovat si na krátkých vlnách v polních podmínkách nastala o dva týdny později na Pancíři. Více o tom píšu dále.
Naposledy jsem se v éteru objevil na Štěpána. Znovu jsem za vsí rozbalil svoji polní QRP stanici a na telegrafu jsem odjel DARC XMAS-Contest. Vysílal jsem jenom na 40 metrech a povedlo se mi udělat 75 spojení. Bylo fajn vyměňovat si přání pěkných svátků se známými i méně známými stanicemi a pravidlo přeladění po každém spojení bylo zárukou toho, že se nabídka stanic na pásmu neustále proměňovala. Při tomto vysílání jsem také s úspěchem vyzkoušel nové zateplené kalhoty, které jsem si na zimní vysílání před Vánocemi pořídil.
O Vánocích je kouzlo rádia ještě větší než jindy ...
QSL
Posledními došlými lístky roku 2015 byly čtyři direkty. Steffen DJ5NN mi potvrdil report pro kolektivku DL0GRH a v přiloženém dopisu kromě přání do nového roku napsal, že dostat od posluchače report z CW je dnes stejná událost jako udělat vzácnou zemi DXCC. John M0XIG mi poslal lístek speciální stanice GB5PT (Pistle Down Shutter Telegraph), Andy KS2L mi svým QSL dal nový okres pro USA-CA (Onondaga Co., NY) a nový prefix pro WPX a Kai OH7EML mi pro diplom OHC potvrdil okres Rääkkylä (OHC 729).
Těsně před koncem roku jsem ještě stihl zabalit a poslat cca 1,7 kg lístků OK1-34856 a OK1NF na QSL službu.
Poslední pošta roku 2015
SOTA
Stejně jako v několika předchozích letech jsme s Radkem OK1MRK a Renatou podnikli vánoční SOTA výlet. Z možných vrcholů jsme vybrali osvědčenou šumavskou kombinaci Můstek OK/PL-010 a Pancíř OK/PL-013. Termín jsme s ohledem na zimní bonus a kalendář VKV závodů stanovili na neděli 20. prosince. Radek k nám přijel už v sobotu a přivezl s sebou porci dárků. Julii udělal velkou radost hasičskou kšiltovkou, já jsem dostal klíč z radiostanice RM-31 v prvotřídním stavu, lehký dipól na 80 metrů a vydání Trosečníků polárního moře z padesátých let. Zkrátka nepřišla ani Zuzka a její ochotu akceptovat v bytě další radiové klumpy Radek podpořil dobrotami z litoměřické pršutérie. Poděkovali jsme Radkovi gulášem, grogem a noclehem a ráno jsme vyrazili směr Šumava.
Ranní spoje jely přesně podle jízdního řádu, a když do vlaku v Klatovech přistoupila Renata, byli jsme kompletní. Cestu jsme jako obvykle prokecali, ale stačili jsme si všimnout stavebních úprav prakticky ve všech stanicích a zastávkách na trati modernizované podle diskutabilního mustru. Vzhled zastávek se zásadně proměnil a kromě toho, že jsou nástupiště dimenzovány na provoz, jaký tam nikdy nebude, se zastávky začínají podobat jedna druhé. I to přispělo k tomu, že nechybělo mnoho a Brčálník jsme málem přejeli. Ale dopadlo to dobře a včas jsme vystoupili. Už nad Nýrskem se vlak vymotal z mlhy halící šumavské podhůří a šedou barvu vystřídala azurové obloha bez jediného mráčku a sluníčko svítící na hory bez sněhu. Bylo jasné, že tenhle výlet bude zimní jenom podle data v kalendáři a bonus za zimní aktivaci SOTA vrcholů bude vysloveně nezasloužený.
Jarní počasí na Můstku jedenáct dnů před koncem roku
Na rozdíl od náročného výstupu ve sněhu v únoru 2013 byla tentokrát cesta z Brčálníku na vrchol Můstku jarní procházkou. Na Můstku jsme se usadili u turistického přístřešku, ale protože bylo na sluníčku příjemněji než pod střechou, zůstali jsme venku. Radek vybalil FT-817ND a Slim Jima a za chvíli už dělal SSB spojení v Provozním aktivu na 2m. Já jsem si zatím povídal s Renatou, a když měl Radek aktivováno, vystřídal jsem ho u rádia. Po jedenácti minutách bicyklování po pásmu a zobání stanic jsem měl v deníku osm spojení a nebyl důvod dál vybíjet akumulátor. Zabalili jsme batohy a šli jsme najít triangulační tyč. Našli jsme ji bez potíží a  nedaleko od ní jsme dokonce objevili zbytky starého sněhu. A potom že není zima, hi!
Radek aktivuje OK/PL-010 na 2m SSB
Cestou z Můstku jsme se z nového vyhlídkového místa pokochali pohledem na řadu výrazných šumavských vrcholů a pokračovali jsme dál na Pancíř. Pro vysílání jsme si vybrali osvědčené místo v řídkém lesíku vedle cesty. S Radkem jsme se dali do tahání antén a Renata šla zjistit, jestli je má chata na vrcholu otevřeno. Za chvíli se vrátila s negativní odpovědí, ale vzhledem k ostatním možnostem nedaleko Pancíře to nebyl problém. Než jsem zprovoznil CW pracoviště na 40m, měl Radek už aktivováno na 20m SSB. Já jsem tentokrát aktivaci pojal tak, že jsem na pásmu zobal stanice jedoucí Croatian CW Contest. Udělal jsem 6 spojení na 40m a potom jsem se i s rádiem přesunul ke druhé anténě a na 20m jsem udělal dalších 20 spojení. Dál už jsem nechtěl Radka a Renatu zdržovat a rádio jsem vypnul. Rychle jsme všechno zabalili, před chatou jsme se vyfotili a zahájili jsme sestup do Špičáckého sedla. V restauraci Karl měli otevřeno a tak byl další program jasný. Bez dlouhého přemýšlení jsme si svorně poručili hovězí polévku a svíčkovou. S potěšením jsme s Radkem konstatovali, že ani téměř po třech letech se úroveň kuchyně nijak nezhoršila a jídlo bylo opět vynikající. Radek nemohl svých 500 bodů posbíraných na českých SOTA vrcholech oslavit lépe.
S plným žaludkem jsme ušli zbývající kus cesty do Špičáku a do příjezdu vlaku nám ještě zbyla dvacetiminutová rezerva. Ve vlaku se Renata pochlubila albem se svatebními fotografiemi, v Klatovech jsme jí popřáli do nového roku a pro letošek jsme se rozloučili. V Plzni Radek pronesl klasickou formuli o zdařilé akci a zakončil tak společné akce roku 2015. Už teď se těším na akce roku příštího!
Velmi příjemná tečka sezóny 2015 (foto OK1MRK)
Zajímavé čtení
Ježísek mi přinesl dvě knihy z chebského nakladatelství Svět křídel, o které jsem mu psal a které souvisí s radiovými vlnami. Obsah knihy Bez nich by nepřistáli vystihuje její podtitul: O ženách a mužích z pozemních i podzemních velitelských a naváděcích stanovišť, z letecké povětrnostní a dispečerské služby, řídících létání a přistání čs. stíhacího letectva PVO a Vzdušných sil AČR. Tématem knížky Balony svobody jsou letákové operace Svobodné Evropy, při nich byly v letech 1951 až 1956 dopravovány na území Československa letáky pomocí plynem plněných balonů.
Ježísek mě opět potěšil
Závody
Naplno jsem odjel dva závody. Ve Wake Up! QRP Sprintu jsem udělal 23 spojení, 15 násobičů a celkový výsledek 635.160 bodů stačil na 14. místo. O Vánocích jsem se o co nejlepší výsledek snažil v DARC XMAS-Contestu. Za 75 spojení a 93 násobičů jsem posbíral 6.975 bodů. Kvůli neexistenci QRP kategorie jsem poslal deník do kategorie Low Power. Uvidíme, jak v konkurenci stowattových stanic obstojím.
V dalších dvou závodech jsem jenom rozdal pár bodů ze SOTA vrcholů. Z osmi spojení ve VKV Provozním aktivu bylo nejdelší QSO se Zdeňkem OK6TT na vzdálenost 251 kilometrů. V Croatian CW Contestu jsem dal body 26 stanicím, nejdále dolétl můj signál k Nikolaji UA9W a deník jsem odeslal s výsledkem 672 bodů v kategorii SOAB QRP.
Milou pozorností je diplom, který mi přišel z Itálie za účast v ARI International DX Contestu 2015.
Diplom z ARI International DX Contestu 2015
PF 2016
Děkuji  všem pravidelným i náhodným čtenářům mého webu za přízeň a přeji pevné zdraví a vydařený rok 2016!

Žádné komentáře: