4. 4. 2016

Activity Report – 3/2016

Březen se povedl a rádia jsem si užil bohatě od VKV až po dlouhé vlny:

QSL
Moje sbírka lístků je po březnu bohatší o direkty od Reinharda DO1RGI, Billa K3WA (Woodford Co., IL – nový okres), Lena KC0RSX (Winona Co., MN), Mattiho OG7M, Kaleviho OH2ZL, Stana OM8ST + OM8AXU, Nikolaje RK9ALV (CB-30 – nový distrikt) a Guna YB1LZ (ostrov Jáva, IOTA OC-021).

Březnové direkty
SWL
Největší březnovou radiovou akcí byla poslechovka, kterou jsme na termín Velikonoc naplánovali s Radkem OK1MRK už loni na podzim. Vyhovující zázemí jsme našli v chalupě U Polívků v šumavském Brčálníku a na Šumavu jsme já, Julie a Radek odjeli ve středu odpoledne. Sympatický pan domácí nás ubytoval a bez zaváhání nás nechal na zahradě nainstalovat antény. Ještě před setměním jsme natáhli dvě drátovky – padesátimetrovou směrem na jih a čtyřicetimetrovou na západ. Anténní farmu jsme ještě doplnili magnetickou smyčkou AOR LA400 zapůjčenou od Honzy OK1JK. V chalupě jsme zapojili přijímače (AR-5000, IC-703 a FT-817ND) a když jsme zahnali Julii do postele, začínáme zkoumat místní éter a možnosti naší přijímací techniky. S chutí se učím ovládat AR-5000 a zapisuji první NDB. Slyším jich jen sedmnáct, ale téměř polovina jsou nové úlovky: DIK-307.0 (Diekirch, LUX), VG-325.0 (Zagreb / Pleso / Velika Gorica, HRV), NR-262.0 (Inowrocław, POL), LMA-311.0 (Lima / Bruggen, DEU), AB-313.0 (Innsbruck / Absam, AUT), KI-313.0 (Klagenfurt, AUT), TNJ-316.0 (Tounj, HRV), PPD-317.0 (Poprad / Tatry, SVK), AGB-318.0 (Augsburg, DEU). Nechodí žádné extrémní dálky, třetina majáků je vzdálená jen něco přes 500 kilometrů, ostatní jsou blíž. DXem večera je chorvatský ZRA-330.0 (Zadar / Kakman), QRB 604 km. Čekal jsem bohatší úrodu, ale neklesám na mysli, protože před sebou máme další tři večery. Před večerkou ještě monitorujeme Radio Habana Cuba v pásmech 31, 25 a 19 metrů.

Večerní brouzdání šumavským éterem
Zelený čtvrtek zahajujeme poctivou snídaní a poslechem dlouhovlnných časovek RJH66, MSF, RBU a DCF77. Po snídani balíme batohy a vyrážíme na vrchol Můstku. V nadmořské výšce zhruba 1000 m.n.m. začíná souvislá sněhová pokrývka a to dělá radost zejména Julii. Hned je čím házet po Tónovi a Háčovi. Další zábavu vymýšlíme Julii my. Necháváme ji sledovat turistické značky na stromech s příslibem pozdějšího hraní si s koaxiálními přechodkami. Pravidla jsou jednoduchá – za každou nalezenou značku půjčí Radek na hraní Julii jednu přechodku. Než dojdeme na Můstek, dopočítá se Julie jedenadvaceti značek.

Velikonoční počasí na Můstku
Na vrcholu Můstku se usazujeme v turistickém přístřešku a po přiobléknutí připravujeme vše potřebné na aktivaci SOTA vrcholu OK/PL-010 na krátkých vlnách. Radek natahuje dipól na 20m, já si připravuju čtyřicítku. Následně hladce aktivujeme Můstek na 20m SSB a 40m CW. Během vysílání přináší vítr sněhovou přeháňku a jsme rádi, že jsme zalezlí pod střechou. Julie zjišťuje, že se utržená informační cedule dá použít k sáňkování a hned to na krátkém svahu vedle boudy zkouší. Při balení vysílacího nádobíčka se domlouváme na dalším programu. Můžeme pokračovat na Pancíř, z něj sestoupit do Špičáku a vlakem se vrátit do Brčálníku nebo udělat čelem vzad a vrátit se stejnou cestou. S ohledem na Julii volíme druhou (snazší) variantu. Posilněni svačinou a horkým čajem vyhlašujeme soutěž v nalezení vrcholové triangulační tyče. Vyhrává Julie a získává od Radka cenu v podobě sušeného hovězího masa. Sestup z Můstku si Julie zpestřuje kromě koulování také válením sudů ve sněhu. Snažíme se ji trochu usměrňovat, aby si nerozbila hlavu o kámen nebo nevypíchla oko o zavátý klacek, a tak se nikdo z nás ani cestou dolů nenudí.

Nejlepší atrakce dne
V chalupě se převlékáme do suchého oblečení a s využitím jídel EXPRES MENU připravujeme pozdní oběd. K obědu nám hraje vysílání China Radio International v ruštině a angličtině a Voice of Korea ve francouzštině. Po jídle jsme příjemně unaveni. Radek navrhuje jako další bod programu gaučing a návrh doplňuje praktickou ukázkou. Klidu si ale dlouho neužívá, protože se k němu přidává Julie, které ovšem gaučing nejde ani zdaleka tak dobře a místo odpočinku řádí na posteli jako černá ruka. Když se trochu vzpamatujeme, využíváme zbytku odpoledne k procházce k nedaleké vodní elektrárně Černé jezero. Prohlídka elektrárny a jejího okolí zaujme jenom Radka a mě. Julii by se nejspíš líbilo prolézt si strojovnu, ale takhle zvenku ji nejstarší přečerpávací vodní elektrárna v Čechách nic neříká. Na chalupu se vracíme se západem Slunce a po večeři a uložení Julie máme klid na další poslech. Znovu se věnuji především nesměrovým majákům, ale ani tentokrát to příliš nechodí. Do deníku přibývá 23 NDB, z toho jen 4 nové – nejdřív bosensko-srbský BLK-340.0 (Banja Luka), potom maďarské SVR-348.0 (Ságvár) a GYR-354.0 (Győr) a nakonec německý HAN-376.0 (Hahn). Nejvzdálenějším čtvrtečním majákem je srbský TPL-348.0 (Topola) QRB 800 km.

Vodní elektrárna Černé jezero
Plán na Velký pátek je podobný čtvrtečnímu programu. Po snídani jedeme vlakem do Špičáku, abychom odsud vystoupali na Pancíř OK/PL-013. Sníh začíná ve Špičáckém sedle a Julie okamžitě vymýšlí, že právě tady se budeme cestou zpátky koulovat. Na Pancíř se nám pochoduje lépe, než jsme čekali, a na vrcholu jsme oproti plánu o něco dřív. Ze všeho nejdřív dávám Julii teplé oblečení a potom si vybírám místo na vysílání. Radek mezitím natahuje dipól na 20m a zatímco já ještě věším anténu mezi stromy, on už volá výzvu. Když mám anténu na 40m nataženou, zapojuji rádio a v tom přichází nepříjemné překvapení. Jakmile k transceiveru připojím klíč, rádio začne samo vysílat řadu teček. Stačí několik pokusů a vím, že problém je ve šňůře mezi pastičkou a rádiem. Čekám, až bude mít Radek aktivováno. Tentokrát žádný pajlap nemá, ale nakonec potřebná čtyři spojení vydře a má splněno. Na jeho rádiu ověřujeme, že ve šňůře ke klíči je zkrat a že si tudíž dnes nezatelegrafuji.

Spokojená část vrcholového družstva na Pancíři
Zbývá náhradní řešení – poprvé zkusím SOTA vrchol aktivovat na krátkých vlnách provozem SSB. Připojujeme Radkovu FT-817ND ke čtyřicítkové anténě a do ruky beru místo klíče mikrofon. Nejsem zvyklý volat výzvu na fonii mimo závody a já i Radek se bavíme tím, jak se mi do výzvy občas zaplete slovo contest. Další důvod k úsměvu ale nemám. Za pětadvacet minut mě volají jenom dvě stanice – Massimo IK1GPG a Franci S57ILF. Přenášíme radiový batoh zpátky k dvacítkovému dipólu a znovu dávám výzvu. Výsledek na 20m je ale ještě tristnější a za dalších pětadvacet minut navazuji jediné spojení s Pedrem EA2CKX. Několikrát se snažíme poslat spot přes maďarskou SOTA sms bránu, ale marně. Nejspokojenější z nás je Julie. Staví si sněhuláka a nic jí nechybí. Přesně ve 12:00 uznávám neúspěch a aktivaci odpískávám. Zmrzlé ruce mě bolí a nechtějí při balení poslouchat, ale přesto máme zabaleno rychle a vydáváme se na zpáteční cestu. Protože je chata na Pancíři zavřená, míříme na oběd do osvědčené restaurace hotelu Karl ve Špičáckém sedle. Dobré jídlo v příjemně vytopené restauraci mi pomáhá smířit se s tím, že 144. SOTA aktivace bude bez bodů. Po obědě máme dost času na slíbenou sněhovou bitvu. Julie nás nešetří a ze zasněžené louky se jí nechce. Ale odjezd vlaku do Brčálníku stíháme bez problémů.

Oběd v hotelu Karl se povedl jako obvykle (foto OK1MRK)
Zbytek odpoledne trávíme v chalupě. Udělujeme Julii diplom za vytrvalost při pochodech na kopce, posloucháme Radio Slovakia International, China Radio International a také Český rozhlas Plzeň a několik VOLMETů (Bangkok, Samara, Taškent, Shannon). Hlavní čas na poslech nastává jako obvykle večer. Opět brouzdám ve spodní části středních vln a lovím nesměrové majáky. Podmínky šíření jsou evidentně lepší než v předchozích dvou dnech a slyším majáky ze všech směrů. Hned první úlovek je nový kousek – INN-420.0 (Innsbruck, AUT). Dalších šestadvacet majáků už jsem slyšel dřív, ale rád je slyším znovu. Novinky začínají přicházet až dvě hodiny před půlnocí. Nejdřív je to „zelený“ estonský GO-514.0 (Ämari Air Base) a po něm BSW-521.0 (Bucuresti / Baneasa, ROU) a NKR-292.0 (Neckar, DEU). Následuje vrchol večera. Ze Skopjce přilétá signál PT-295.0  a následují další nové majáky: HIG-318.0 (Bremen, DEU), VE-320.0 (Valence / Chabeuil, FRA), NKS-341.0 (Karlstad, SWE), SK-350.0 (Zagreb / Pleso / S.Kraljevec, HRV) a hlavně dva Korsičané – IS-341.0 (Ajaccio / Campo del Oro) a čtvrthodinky po něm SZA-349.5 (Solenzara). Korsika je v logu jako 38. země! Opravdu to chodí a přemýšlím, že vzbudím Radka, který po túře na Pancíř spí spánkem spravedlivých. Ale nevím, jestli by mi za vzbuzení poděkoval a radši ho nechávám spát. V éteru pokračuje nadílka nových majáků: DWI-357.0 (Dortmund / Wickede, DEU), KG-357.5 (Sarajevo / Butmir / Kobiljaca, BIH), VAT-367.0 (Chalon / Vatry, FRA), VRS-369.0 (Vrsar, HRV), BSV-370.0 (Besançon / La Veze, FRA), NB-345.0 (Malbork, POL), RIV-371.0 (Codroipo / Rivolto, ITA). O půlnoci je místo zvonů slyšet finský KEM-373.0 (Kemi-Tornio / Hirmula. Není mi jasné, jak může signál téměř dva tisíce kilometrů vzdáleného majáku (QRB 1967 km) překonat 340 metrů vysokou hradbu Pancířského hřbetu vypínajícího se v těsném sousedství chalupy, ale je to tak a KEM-373.0 je bezkonkurenčně nejvzdálenějším NDB nejen tohoto večera ale celé poslechovky. V hodině mezi místní půlnocí a půlnocí světového času zapisuji dalších devět nových majáků. Ze severu hrají RW-392.0 (Berlin / Tegel West, DEU), LYE-394.0 (Lübeck / Blanckensee, DEU), ze západu HO-380.0 (Colmar / Houssen, FRA), z jihu KFT-374.0 (Klagenfurt, AUT), VEN-379.0 (Venezia, ITA), LNE-386.0 (Milano / Linate, ITA), PZ-388.0 (Portorož, SVN), RON-396.0 (Ronchi dei Legionari, ITA) a z jihovýchodu VAL-390.0 (Valjevo, SRB). Je to paráda a mám pokušení poslouchat dál. Ale vím, že ráno musím fungovat a že se mě Julie nebude ptát, jestli se mi chce nebo nechce vstávat. Proto hodinu po půlnoci rádio vypínám. Jsem namlsán novou zemí a sedmadvaceti novými majáky a je to velmi příjemná náplast na dopolední neúspěch na Pancíři.

Nesměrové majáky Velkého pátku
Bílá sobota je odpočinkový den. Ráno jedeme vlakem do Železné Rudy, abychom nakoupili nějaké potraviny a navštívili pár zajímavých míst. Nejdřív si u řezníka Šnebergra kupujeme prvotřídní buřty a pro další dobroty jdeme do nedalekého obchodu. V infocentru pořizujeme pohledy a prohlížíme si výstavu fotografií. Julie píše pohled babičce a hned ho házíme do schránky. Kulturní program pokračuje návštěvou železnorudské pobočky Muzea Šumavy. Obdivujeme um starých hamerníků a sklářů a odpovídáme Julii na její všetečné otázky ohledně výroby skla a kování železa. Zajímavé jsou i exponáty, které si ze svého putování po moři přivezl ve druhé polovině devatenáctého století vrchní inženýr c.k. námořního dělostřelectva Ferdinand Abele, a samozřejmě také vystavené fotografie z výstavby přečerpávací vodní elektrárny Černé jezero. Ostatně právě kvůli téhle výstavě fotografií jsme do muzea zavítali. Po prohlídce muzea se rozdělujeme, abychom si čas do návratu do Brčálníku užili každý podle svých představ. Radek si vybral návštěvu vyhlášené cukrárny Charlotte a Muzea historických motocyklů. Julii vrtá hlavou, jak vypadá nádražní budova rozdělená státní hranicí, a tak spolu jdeme procházkovým tempem do Alžbětína. Na hranici se Julie baví tím, že přeskakuje z Čech do Německa a zpátky, a také se jí líbí plastická Šumavy v místním informačním centru.

Připomínka starých časů
V dohodnutý čas sedáme na hranici do vlaku, v Železné Rudě přistupuje Radek a vracíme se na chalupu. K obědu připravuju a servíruju čertův kotlík z EXPRES MENU a těstoviny. Odpočíváme a posloucháme Voice of Korea, Radio Slovakia International a China Radio International. Když se trochu vzpamatujeme a strávíme oběd, vyrážíme do lesa na dřevo. Nedaleko chalupy narážíme na hromady suchých větví z poražených stromů a za chvíli se vracíme se zásobou na několik ohýnků. Na zahradě rozděláváme oheň a opékáme buřty od Šnebergra. Radek si jde na buřtech pochutnat do chalupy, já a Julie ještě hodinu koukáme do ohně. Potom ohýnek zaházíme sněhem a zalézáme i my.

První letošní ohýnek a buřty
Když se mi povede zahnat Julii do postele, můžu se počtvrté v klidu věnovat nesměrovým majákům. Solidní podmínky šíření mi znovu umožňují zapsat celou řadu novinek. Chodí to zejména na Balkán a do Francie, ale překvapení občas přijde i odjinud. Na úvod přichází výjimečně slýchaný maďarský P-493.0 (Pápa), slovinský CE-463.0 (Cerklje) využívaný nikoliv k navigačním, ale jen ke kalibračním účelům a po dlouhé době nový maják z Čech – KNE-434.0 (Kunovice). Následuje šňůra francouzských majáků: SN-430.0 (Saint-Yan), VZ-403.0 (Vichy / Charmeil), MUS-428.0 (Nice / Côte d'Azur), CTX-428.0 (Châteauroux / Deols), PHG-424.0 (Phalsbourg / Bourscheid), AX-417.0 (Auxerre / Branches). Francouzské majáky střídají novinky z jihu a jihovýchodu: DVN-418.0 (Split / Drvenik, HRV), ZW-418.0 (Zeltweg, AUT), RTB-415.0 (Nürnberg / Rothenbach, DEU), VIC-417.0 (Vicenza, ITA), BOA-413.0 (Bologna, ITA), PP-412.0 (Pécs, HNG), HUM-412.0 (Humac, HRV). Francouzi se ale nevzdávají a postupně zapisuji SE-412.0 (Strasbourg / Entzheim), ETN-410.0 (Etain / Rouvres) a AGO-404.0 (Angouleme / Brie Champniers) jako nejvzdálenější maják večera (QRB 1031 km). Posledními novými majáky poslechovky jsou italský PRU-398.0 (Perugia / San Egidio), bosensko-srbský AS-381.0 (Sarajevo), francouzský BS-376.0 (Bale / Mulhouse) a slovenský K-385.0 (Košice / Haniska). Potom už mě přemáhá únava a o půlnoci jdu spát.

Výsledná mapa slyšených NDB
Velikonoční nedělí naše šumavská poslechovka končí. V klidu snídáme, balíme krosny a uklízíme apartmán. Loučíme se s paní domácí a za slunečného počasí nás vlak odváží do Plzně. V Plzni se loučíme, já s Julií mířím do Vejprnic, Radek před návratem domů ještě jede navštívit Tomáše OK1JRA. Poslechovka Brčálník 2016 je za námi. Užili jsme si šumavskou přírodu i éter a víme, co do příště vylepšit nebo udělat jinak. Radek si zaslouží poděkování za zapůjčení techniky a za trpělivost s Julií i se mnou po celé čtyři dny. Díky, Radku, a naviděnou příště!

Prosluněné loučení s Brčálníkem (foto OK1MRK)
Závody
Potěšilo mě, že jsem se mohl zúčastnit aspoň části 1. subregionálního závodu s radioklubem OK1OTM. Kluci (Honza OK1YI a Hanuš OK1THC) vyjeli do velkého VKV závodu po delší pauze a od soboty vysílali na 2m z klubového QTH s vybavením, které bylo k dispozici (FT-897D a 15 el. Yagi na střeše budovy FEL ZČU). Já jsem je přišel podpořit až v neděli ráno. Když jsem v půl osmé sedal k rádiu, bylo v deníku jen 52 spojení a bylo znát, že kluci nejsou z dosavadního průběhu závodu nijak nadšeni. Kombinace QRM od blízkých big gun stanic, silného lokálního QRN, nijak excelentních podmínek šíření, výkonu 50 wattů solidně utlumeného dlouhým koaxiálním kabelem, antény s hlubokými minimy ve vyzařovacím diagramu a kvality rádia udělala svoje a spíš než potěšením byl závod bojem o každé spojení. Ale snažili jsme se až do konce a dotáhli jsme výsledek na 93 spojení a 21.352 bodů. ODX si připsal Honza OK1YI spojením s IQ5MN (688 km). Čekali jsme lepší výsledek, ale víc jsme toho udělat nedokázali. Podle nahlášených výsledků jsme se v kategorii 144 MHz MO LP umístili na 11. místě z osmnácti hodnocených stanic. Jsem rád, že jsem svojí třetinou (31 QSO) mohl přispět i já a že při závodě zbyl i čas na kus řeči. Těším se na další společné akce!

1. subregionál OK1OTM (u rádia Hanuš OK1THC)
O týden později jsem chtěl dát OK1OTM body v FM poháru, ale na pásmu jsem je hledal marně. Tak jsem aspoň udělal tři jiné stanice, které jsem z domova slyšel a dovolal jsem se jich.

Radost mi udělaly zveřejněné výsledky novoročního AGCW Happy New Year Contestu. V kategorii QRP jsem se z pole snažil o co nejlepší výsledek a doufal jsem, že bych se mohl vejít do první desítky. To se povedlo a ze 44 QRP stanic jsem jich 40 nechal za sebou. Výsledku si cením o to víc, že jsem na rozdíl od ostatních účastníků vysílal z přírody a ne z příjemně vytopeného hamshacku.