1. 8. 2016

Activity Report – 7/2016

Závodění na VKV, vysílání z krušnohorských a šumavských SOTA vrcholů a nová potvrzená země. Takový byl červenec:

Digitální provoz
Digitálním módům jsem moc času nevěnoval. Přesto se mi povedlo vyzkoušet nový zajímavý druh provozu (Feld-Hell) a udělat několik pěkných spojení:

Feld-Hell: EC1DBO
PSK31: 5B4AMD, IN3BFW, K1GMM (VT), ON1AEY, R3FO, TA7DX, TK/IK1BPL, VE1VAS (NS)
PSK63: DG5FAU, DL0SOP, EM25HQ (25. výročí nezávislosti Ukrajiny), EN2NML (190 let od narození Mahlona Loomise), EV1P/2, R100MA (100 let ruského námořního letectva), SQ1OD
RTTY: EH7URM, HG7T, HZ1TL, IZ0PMV, LZ1ZM, R3PV, SB0A, YL5T

Mahlon Loomis - průkopník bezdrátové telegrafie (převzato z Wikipedie)
QSL
Nejvzácnějším červencovým QSL je lístek od Kena LA7GIA z jeho jarní jednomužné expedice na ostrov Bioko (dříve Fernando Pó) IOTA AF-010 odkud vysílal pod značkou 3C7A. Rovníková Guinea je pro mě jako posluchače 317. potvrzenou zemí DXCC. Zároveň je to nový zářez pro diplomy IOTA a WPX.
Direkty mi poslali klub DL0ABW (OV Ansbach), Gerald GW8TIX (nový prefix), Take JS1PDC (QSL + plánek tokijského metra, nový prefix), Andreas OE3AKB a Bengt SA0BBO/7. Honza OK1MJA mi na Polním dnu předal QSL od Catherine VK4GH.
Červencové direkty
SOTA
Po tříměsíční přestávce jsem se konečně znovu dostal s rádiem do hor a aktivoval jsem celkem čtyři SOTA vrcholy. Nejdřív došlo na dva kopce v Krušných horách a týden nato na dvě šumavské tisícovky. Do Krušných hor jsem odjel na Polní den a dopoledne před začátkem závodu jsem vyplnil návštěvou a aktivací Jelení hory OK/US-001. Na vrchol jsem tentokrát poprvé šel od jihovýchodu po nově vyznačené trase. Cesta ubíhala rychle, možná i proto, že mi za zády blýskalo a hřmělo a občas mi na hlavu dopadlo pár kapek. Naštěstí mě bouřka minula a nemusel jsem se předčasně vrátit s nepořízenou. Na vrcholu Jelení hory mě překvapilo, o kolik povyrostli mladé stromky od mojí poslední návštěvy před čtyřmi lety. K instalaci antény jsem využil vysoký dřevený kříž. Jeden konec šikmého dipólu jsem přivázal ke kříži, druhé rameno podržel malý modřín. S rádiem jsem se uvelebil do trávy mezi stromky a v tom to začalo. Jako na povel se na mě vrhlo mračno mušek a neodradil je ani repelent ani moje klení. Rychle jsem dal v okolí kmitočtu 7032 kHz výzvu. Kombinace denní doby (poledne), použitého výkonu (2 watty) a bouřkového QRN způsobila, že jsem musel výzvu několikrát zopakovat, než konečně zavolal Jan S52FT a po jeho spotu na SOTAwatch šňůra dalších lovců. Mezitím si mě vychutnávaly nenasytné mušky – štípaly mě, kam mohly, a k tomu mi lezly do nosu, do pusy i do očí. Spojení jsem psal do deníku téměř poslepu a musel jsem se hodně přemlouvat, abych dal šanci všem lovcům. Nakonec jsem to vydržel osmnáct minut a za tu dobu jsem udělal šestnáct spojení. Potom jsem se s lovci rozloučil, rychle jsem všechno sbalil a hurá stejnou cestou pryč. Čirou náhodou jsem o dva týdny později četl historii radioklubu OK1KZE z pera Míly OK1VUM. Mimo jiné tam Míla vzpomíná na Polní den 1988 na Jelení hoře a píše: „Velkým záporem tohoto stanoviště byly ovšem mraky drobných milimetrových mušek, na které neúčinkoval ani repelent.“ Tento poznatek je i po osmadvaceti letech stále platný ...

Zarůstající vrchol Jelení hory OK/US-001
Druhým vrcholem aktivovaným při Polním dnu byla Lysá hora OK/US-008. Když mi v neděli ráno skončila druhá závodní runda, nasnídal jsem se a v klidu jsem si připravil SOTA pracoviště. Využil jsem dřevěného bidla s kladkou a díky tomu jsem dostal střed dipólu na 40m nezvykle vysoko. Pásmo bylo čisté a za chvíli začali volat lovci. I tentokrát jich bylo celkem šestnáct a nejvíc mně potěšily tři spojení z kopce na kopec. Z vrcholu Rigi Kulm HB/SZ-021 (1798 m) mě zavolal Jürg HB9BIN/P, signál od Clemense HB9EWO/P přiletěl z hory Risetenhoren HB/GL-025 (2357 m) a na závěr aktivace jsem na pásmu natrefil na Ralfa OK/DL3JJ/P, který byla na GMA vrcholu Korec OL/KA-159 (981m).

Nezvykle vysoko zavěšená anténa
Týden po Polním dnu jsem se dostal na Šumavu a to netradičně autem. V sobotu ráno jsme s Honzou OK1YI sedli do auta Hanuše OK1THC a ve třech jsme dojeli do Kubovy Hutě s cílem vystoupat na Boubín OK/JC-002 a odjet z něj červencové kolo FM poháru. Společnými silami jsme na kopec donesli všechno potřebné a po cestě jsme si libovali, že nepotkáváme žádné turisty. To se ale mělo brzy změnit. Na vrcholu rozhledny jsme sestavili sedmiprvkovou Yagi a Honza pomocí speciálních udělátek přímo na ráhno antény přimontoval rádio i olověný akumulátor. Něco takového jsem ještě neviděl, hi. Anténu jsme přidělali na stožárek, ten jsme dvěma gumicuky přivázali k ochozu rozhledny a mohli jsme vysílat. Začal Honza a potom jsem ho asi dvakrát vystřídal já, abych si mohl započítat aktivaci OK/JC-002. Povedli se mi i dvě s2s spojení s OK1KAD na Klínovec OK/KA-001 a s Michalem OK1FLC na Džbán OK/ST-040. Mezitím začali na rozhlednu přicházet turisté ve velkém. Někteří se tiše podivovali, co tam tropíme, jiní se zeptali a tak došlo i na radioamatérskou osvětu. Protože jsem chtěl aktivovat ještě druhý SOTA vrchol, opustil jsem kluky na druhou půlku závodu a pospíchal na Obrovec.

Co unese jedno ráhno ...
Při sestupu z Boubínu jsem potkával procesí turistů, ale cestou na Obrovec jsem si spravil chuť, protože tam nebyla ani noha. Na oblíbeném plácku jsem mezi stromy natáhl dipól na 40m a za chvíli byl Obrovec OK/JC-012 v éteru. Udělal jsem osmnáct spojení včetně tří s2s: z vrcholu Allt yr Esgair GW/SW-023 (393 m) zavolal Peter GW3TJE/P, Dirk DL7VDC/P aktivoval GMA vrchol  Leistenklippen DA/SA-125 (900 m) a Frank DL6UNF/P byl na kopečku Drachenberge GMA DA/SX-274 (163 m). Po rychlé aktivaci jsem se vrátil do Kubovy Hutě a než jsem se stačil nasvačit, přišli kluci z Boubínu. Na zpáteční cestě do Plzně jsme zhodnotili výlet a stihli jsme probrat i další věci.

Letní idyla v Kubově Huti
Závody
Radiovou událostí číslo 1 byl jednoznačně Polní den. To, že se nám v kategorii 2m MO LP povedlo udělat 319 QSO a 82.754 bodů, bylo fajn, ale hlavní je, že se na kopci sešla prima parta OK1KJO a společně jsme si užili tradiční radiově-společenskou akci. Detaily jsou k přečtení v předchozím článku.
Naplno jsme se s Honzou OK1YI a Hanušem OK1THC snažili odjet červencové kolo FM poháru. V kategorii QRP jsme jako OK1OTM udělali 54 spojení a 192 bodů. Se směrovkou jsme z vrcholu Boubína čekali víc spojení, ale nakonec z toho bylo vyhrané kolo a tudíž spokojenost.
Jenom symbolicky jsem na chvíli zasáhl do DMC RTTY Contestu. Deník jsem k vyhodnocení samozřejmě poslal, i když v něj bylo pouhých 6 spojení a 36 bodů.
Od nizozemské národní organizace VERON mi přišel diplom za umístění v letošním PACC Contestu a v obálce byla jako obvykle také známá vlaječka.

Diplom a vlaječka za účast v PACC Contestu 2016

Žádné komentáře: