4. 10. 2016

Activity Report – 9/2016

Září přineslo dny veselé i dny smutné. Veselo mi bylo, když jsem po devíti letech vysílání ze SOTA vrcholů splnil podmínky „horské kozy“. Smutný jsem byl, když jsem se dozvěděl, že zemřel další kamarád, kterého jsem znal od mých radioamatérských začátků, a poslední zářijový den jsem byl na jeho pohřbu.

Digitální provoz
V září se povedla další pěkná digitální spojení. Z DXů mi největší radost udělaly QSO se Zambií a Falklandskými ostrovy. Přehled spojení navázaných pod mojí nebo klubovou značkou jednotlivými digitálními módy vypadá takto:
PSK31: CU7AJ, EA7IEZ, F4UQD (YL Lucette), RD3AL/6, UA3DCH, VO1BE;
PSK63: AN400N (Miguel de Cervantes), AN400U, PY4KP, RN2F, RV3WT, TM77X (Association's Days DDFM77), YT0WFF (Gornje podunavlje YUFF 0032);
PSK125: VP8LP;
RTTY: 4Z5IW, 9J2HN, AN400A, AN400I, AN400M, AN400R, AN400V, CR3W, EU8A, HA9PP, KU2M (NJ), LA7Q, LZ7A, MO0OXO, N8VCF (WV), NR4M (VA), OG30OJ (30 let OH3OJ), OH6BA, R3PV, RA9AU, RG9A, TF3W, UN6LN, UR5FS, UR7GO, UT5EPP, UW1M, WA3EKL (MD).
Asi nejznámější místo v Zambii - Viktoriiny vodopády (převzato z internetu)
QSL
Na došlé QSL bylo září nezvykle chudé. Přišly jenom lístky od Johna MM6ULL (nový prefix) a Hanse PA0HRX (nová stanice pro PACC).
Doslova pár lístků ze září
SOTA
O druhé zářijové sobotě jsme s Radkem OK1MRK podnikli pěkný výlet do Krušných hor. Sraz je v Karlových Varech, kam přijíždím z Plzně a Radek z Ústí nad Labem. Dál pokračujeme autobusem do Pstruží a potom už pěšky směr Plešivec OK/KA-005. Hned na úvod nás čeká prudké stoupání, ale pochoduje se nám dobře. Jako obvykle kecáme a kecáme, až míjíme odbočku turistické trasy. Bez problémů vymýšlíme alternativní cestu a nemusíme se vracet. Na vrcholu Plešivce je program jasný. Jako první kopec aktivuje v rámci FM poháru Radek, já zatím opodál v klidu svačím. Potom se v éteru objevuju i já a netrvá dlouho a mám v deníku devět spojení. Radost mi dělá zejména s2s QSO s Herbertem OE9HRV/P, který vysílá z vrcholu Salzburger Hochthron OE/SB-204 (1853m). Herbert hraje v Krušných horách moc pěkně, já jsem u něj s pěti watty a anténou podle PA0FBK slyšet hůř, ale na překonání vzdálenosti 294 km to stačí. Jakmile máme oba splněno, balíme, jdeme si prohlédnout vrchol a prohlídku završujeme návštěvou rozhledny. Počasí je nezvykle teplé, nepamatuji, kdy jsem naposledy v Krušných horách na konci první zářijové dekády zažil teplotu +24°C. Kocháme se výhledem i pěknými kozami a s chutí jdeme dál.
Plešivecké kozy
Cestou do Abertam podruhé zapomínáme odbočit, ale ani tentokrát to není problém, jen do Abertam přicházíme z trochu jiné strany. Další odbočky už si hlídáme a nádhernou krušnohorskou krajinou přicházíme na Blatenský vrch OK/KA-004. Tady ze všeho nejdřív splachujeme prach z cesty a potom už chystáme dvě KV vysílací pracoviště. Radek se usazuje v lese a zkouší 20 metrů. Tam ale probíhá WAE DX Contest a pro nezávodící QRP stanici na pásmu není místo a proto Radek přezbrojuje na 17 metrů. Já mezitím natahuju dipól na 40 metrů přes celou paseku a s rádiem se usazuju na jejím okraji. Stačí několik výzev na kmitočtu 7032 kHz a už to jede. Jako prvního dělám Vlada OM1AX a na potřebná čtyři spojení stačí tři minuty. Spojením s Brosim HB9AGH se aktivace stává platnou, překonávám hranici 1000 bodů za aktivace SOTA vrcholů a můžu se začít radovat ze získání Mountain Goat Trophy alias horské kozy. Chci potěšit všechny lovce a tak vysílám dál, až po dvaadvacátém spojení už nikdo další nevolá. Vypínám rádio a jdu se podívat, jak to jde Radkovi na SSB. Zjišťuju, že ještě aktivováno nemá a proto mu pomáhám spotem na SOTAwatch. Zabírá to a s odřenýma ušima má splněno i Radek. Opět balíme a jdeme na další rozhlednu. Fotím si anténní farmu OK1KVK i samotnou rozhlednu a když se dosyta vynadíváme, loučíme se s Blatenským vrchem, obcházíme Vlčí jámy a scházíme do Horní Blatné.
Dominanta Blatenského vrchu
V Horní Blatné míříme do restaurace Modrá hvězda, kde si dopřáváme odměnu v podobě dobrého obědu. Radek mi dělá radost originální trofejí a mě napadá, že o horskou kozu snad ani nemusím žádat. Před odjezdem z Horní Blatné si ještě prohlížíme náměstí a potom se necháváme autobusem odvézt zpátky do Karlových Varů. Ještě stihneme na břehu Ohře vypít kafe a rozjíždíme se k domovům. I tentokrát můžeme konstatovat, že akce se vydařila. Fotky z ní jsou k vidění na rajčeti.
Příjemné finále v Horní Blatné
SWL
Na krátkých vlnách jsem v září nejenom vysílal, ale také poslouchal. Do SWL deníku mi přibyla řada nových stanic ze všech kontinentů:
Afrika - 3DA0NJ, 6W4AA, 7R7W, D66D, V5/DK1CE, V51WW, ZS6HA, ZS6YH;
Asie - BH4SYG, BH4QYX, HL5NBM, UK8GZ;
Japonsko - JA2EDG, JA2HYD, JA7BAL, JE3JRA, JH1BUO, JH1HXY, JH0ILL, JJ2IBN, JL1RUC, JN7DOS, JR7GBL;
Jižní Amerika - HK1RRL, PP5AIM, PT7AV, PY2LSM, PY5WH;
Operátoři české DXpedice D66D (převzato z internetu)
Severní Amerika - 4U1WB (radioklub Světové banky, Washington, DC), FM1HN, KP4DQC, V44KAI, V44KR;
USA - AC2SR (NY), AC0ZM (MO), K1JB (ME), K2TRD (NY), K4TCJ (FL), K5KDG (AR), K8DR (OH), K8PX (MI), K9ALP (OH), K9WEY (FL), KC1AMZ (NH), KD5PTH (OK), KG8OU (MI), KQ5M (NM), N5PHT (TX), N5WJ (LA), NE1RD (NH), NU5DE (TX), W1BJ (MA), W3HVY (MD), W4DJL (AL), W7QC (WA), WB8WKQ (MI), WS1SM (ME), WS2E (NJ) a KL7HRN (AK) s vynikajícím signálem (reálných 59);
Kanada - VA7DXX (BC), VE4AK (MB), VY0BRR (NU, IOTA NA-156);
Z obrovského teritoria Nunavut jsou aktivní jen VY0BRR a VY0CF
Oceánie - E51Q;
Antarktida - RI1AND (stanice Novolazarevská, op. Mike RW1AI).
Evropa - AN400x (Miguel de Cervantes), AO1IBR (IberRadio Feria de las Radiocomunicaciones), E703QLA, EJ0M (IOTA EU-121), EM25HQ (nezávislost Ukrajiny), EO160S (spisovatel Ivan Franko),  II2IAOG (Nave Fenice), II8IHBC (Nave Vesuvio), LZ304MED (sv. Eulálie z Meridy), R430GL (město Livny), R75PKZ (pilotka Kateřina Zelenko), SQ65HSC (High Speed Club), ZA/ZA1P.
Celkem 14 nových stanic včetně jednoho DXu a jedné nové země jsem slyšel také na 60 metrech: 4X4DK, 9A2AA, 9A4T, EA3BKI, EA5LD, EA7HEJ, G3SBP, G3SES, GM0SEF, LA1GPA, LA5RIA, LA9AKA, LB6BG, OY/ON6NB (nová země).
Nová země na 60 metrech potěšila
Závody
Na VKV/UKV jsem pár bodů rozdal z vrcholu krušnohorského Plešivce (SOTA OK/KA-005) v zářijovém kole FM poháru (2m: 8 QSO, 70cm: 1 QSO). Na krátkých vlnách jsem se poprvé, i když jen symbolicky zúčastnil CQ WW RTTY DX Contestu a pod mojí a klubovou značkou jsem udělal celkem 26 spojení.
Kromě toho jsem poslouchal provoz v All Africa International DX Contestu, telegrafní části Scandinavian Activity Contestu a QSO Party států Maine, New Jersey a Texas.
Jeden z mých nejoblíbenějších závodů
Silent key
Bohužel už podruhé v tomto roce musím napsat, že umřel kamarád, kterého jsem znal od mých radioamatérských začátků. V září prohrál boj s rakovinou Miki Tancoš OK1JTM a ve svých sedmašedesáti letech rozšířil řady radioamatérů, které už nikdy nepotkám ani osobně ani v éteru. Ale zůstaly společné zážitky, z nichž některé jsou nezapomenutelné. Například přechod Doupovských hor v den mých osmnáctých narozenin, nebo VKV závod, kdy se Mikimu v závodním QTH OK5W povedlo při stavění 2m antény povalit příhradový vertikál. Miki mi také věnoval telegrafní klíč, na kterém jsem se potom učil telegrafovat, odjel jsem na něj svůj první CQ WW DX Contest a mám jej dodnes. Legendární byly i Mikiho zimní radiové expedice, při kterých se v Krušných horách týden žilo a vysílalo z vojenského stanu. Při takových akcích se projevovalo Mikiho nadšení nejen pro rádio, ale také pro tramping, fotografování a moderní vojenskou historii. Miki byl věčně usměvavý a díky své povaze a šíři zájmů měl spoustu kamarádů. Jsem rád, že jsem se mezi ně mohl počítat i já. Budeš nám chybět, Miki!

Miki Tancoš OK1JTM (foto V. Vodička)

Žádné komentáře: