6. 1. 2017

Activity Report – 12/2016

V prosinci se toho událo poměrně dost. Díky Hanušovi OK1THC jsem poprvé viděl, jak vypadá provoz odrazem od ionizovaných stop meteoritů (MS), aktivoval jsem dva SOTA vrcholy, poslouchal jsem NDB přes vzdálený přijímač, pokochal se pořádnými anténami SV vysílače, užil jsem si Kořínky OK1KSO a potěšil se novými QSL i zajímavým radiovým čtivem.

QSL 
Moje sbírka potvrzených zemí se opět rozrostla, když mi Stéphane F4DXW potvrdil report za poslech Gildase FT5XT ze vzácných Kerguelenových ostrovů. Díky lístku FT5XT mám jako posluchač nyní potvrzeno 321 zemí DXCC. Zároveň je to nová potvrzená ostrovní skupina pro diplom IOTA (AF-048).
Nečekanými direkty mě potěšili Johann OE9RJJ, Timo OH6FMG, Juro OM4ANO (poslal rekomando!) a Sjaak PB0ALU.
Pětka prosincových lístků
Setkání
Dva dny před koncem roku se konalo tradiční setkání členů radioklubu OK1KSO. I tentokrát nám příroda dovolila sejít se v našem krušnohorském vysílacím středisku. S jednodenním předstihem dorazili Franta OK1AAU, Karel OK1CF, Honza OK1MJA a Jarda OK1WF a ostatní tak mohli přijet do vytopeného baráku a pochutnat si na vynikajícím hovězím guláši, jehož přípravě věnoval Jarda OK1WF noc před setkáním. Na Kořínky OK1KSO postupně přijeli ještě Milan OK1AMX, Josef OK1FKD, Jarda OK1FKH, Karel OK1JKT a pěšky jsem přišel já. Na chvíli se ukázali také Jirka OK1AEZ, Petr OK1MGJ a Sváťa OK3CV. Atmosféra setkání byla jako vždycky velmi příjemná a nad dobrým jídlem a pitím jsme semleli všechno možné od A (antén) po Ž (ženské). Doufám, že se ve stejné sestavě sejdeme za rok znovu!
S kamarády na Kořínkách OK1KSO (foto OK1AMX)
SOTA 
V posledním měsíci roku 2016 jsem se v éteru ozval se dvou SOTA vrcholů. Za cíl tradiční adventní výpravy jsme tentokrát s Radkem OK1MRK vybrali nenáročný kopec Brno OK/PL-035. Sraz byl v Plzni na hlavním nádraží, odkud nás motoráček dovezl do Bezděkova u Radnic. Dál jsme pokračovali pěšky a za slabé dvě hodiny jsme byli na vrcholu.

 
Vysílač Radeč
K vlastní aktivaci jsme využili prosincové kolo VKV Provozního aktivu. Radek na strom pověsil osvědčenou Háčovku, připojil k ní FT-817ND a začal na 2m SSB zobat stanice. Já jsem zatím v okolí sbíral dřevo na oheň. Když měl Radek aktivováno, pustil se do rozdělávání ohně a k rádiu jsem si sednul já. Po obligátních sedmi spojeních na SSB mi to nedalo a pátral jsem po telegrafních signálech. Kupodivu to nebyla marná snaha a odměnou byla telegrafní spojení s Jirkou OK1IM a Radkem OK1FHI. Mezitím Radek rozdělal oheň a na vrchol dorazili další dva lidé. Nechali si vysvětlit, co provádíme, a po krátkém váhání si s námi opekli darovaného buřta. Když jsme dojedli a všechno uklidili, začalo sněžit a aspoň zpáteční pochod stejnou cestou připomínal zimní vandr. V Plzni jsme si s Radkem popřáli k Vánocům, zhodnotili jsme akci jako úspěšnou a rozjeli jsme se k domovům.
Radek OK1MRK v Provozním aktivu
K poslední SOTA aktivaci roku 2016 jsem využil cestu na Kořínky OK1KSO a bezmála po sedmi letech jsem se znovu podíval na Volyňský vrch OK/US-021. Ani v Krušných horách se nekonala žádná velká zima nebo sníh a zimní aktivace vlastně moc zimní nebyla... O to snazší bylo natáhnout mezi stromy dipól na 40m, připojit transceiver HB-1A, sednout si na karimatku a bez velkého mrznutí udělat 20 telegrafních spojení, z nichž mi největší radost udělaly tři s2s QSO s Peterem HB9TVK/P z kopce Altberg HB/ZH-015 (631 m), Kurtem F/HB9AFI/P z Crêt des Brottets F/AB-449 (1607 m) a Paulem HB9AXL/P z Hinteri Egg HB/BL-001 (1169 m). Když lovci po dvacátém spojení přestali volat, poděkoval jsem všem za spojení, popřál do nového roku a všechno jsem zabalil. Vypil jsem trochu teplého čaje a dal jsem se na pochod do klubového QTH OK1KSO.

Cestou z vrcholu na vrchol ...
S rostoucí nadmořskou výškou přibývalo sněhu a na vrcholu Lysé hory už bylo všechno krásně bílé. V cíli pochodu mě čekalo setkání s partou dobrých kamarádů u teplého jídlo a pití. Lepší závěr závěrečné SOTA aktivace roku 2016 si téměř neumím představit.
... a v cíli posledního pochodu roku 2016
SWL 
Začátkem prosince jsem využil příležitost a s fotoaparátem v ruce jsem obešel pozemek s anténami středovlnného vysílače Liblice B. Dva stožáry o výšce 355 metrů jsou impozantní stejně jako souosé napájecí vedení a další nezbytná zařízení, vše řádně mechanicky a elektricky dimenzované. Z Liblic v současnosti vysílají výkonem 750 kW na kmitočtu 639 kHz dvě stanice Českého rozhlasu – ČRo Dvojka přes den a ČRo Plus večer a v noci.

Pata jižního stožáru vysílače Liblice B
Pěkným posluchačským experimentem byl příjem nesměrových radiomajáků (NDB) prostřednictvím vzdáleného SDR přijímače. Rád poslouchám signály z polárních oblastí a to byl jeden z důvodů, proč jsem si vybral přijímač ve švédském městečku Haparanda, zhruba 80 km jižně od severního polárního kruhu na švédsko-finské hranici. V úseku mezi dlouhovlnným a středovlnným rozhlasovým pásmem bylo slyšet 49 majáků – 27 NDB z Norska, 15 z Finska, 5 ze Švédska a dále dva po mě exotické arktické majáky: BJO-316.0 z Medvědího ostrova (Bjørnøya) a NSV-371.0 ze Špicberků (Svea). Poloha a vzdálenosti slyšených majáků jsou vidět na mapce.
 
Co hrálo v Haparandě
Zajímavé čtení 
Ježíšek mi nadělil další dvě knížky a navrch jedno CD s časopisy. Obsah knihy Psohlavci letectva vystihuje její podtitul Historie 5. stíhacího leteckého pluku a útvarů na letišti Líně a to samé platí i pro knihu Přes nás neproletí s podtitulem Přehled organizační i personální výstavby a výzbroje čs. protiletecké / protivzdušné obrany státu vojsky stíhacího letectva, hlásné služby a radiotechnického vojska, protiletadlového dělostřelectva a raketového vojska v období od 1. 10. 1950 do 30. 6. 1997. Ani stíhací letectvo ani další složky protivzdušné obrany se neobejdou bez radiového provozu a radiotechnického zabezpečení, ale obě knížky jsou samozřejmě zajímavé především neradiovými tématy.
Čistě radiový obsah má CD se všemi čísly časopisu Radioamatér, které vyšly v letech 1922 až 1951. Na čtení tak mám další tisíce stran o předválečné i poválečné radiotechnice, radiové příjmu a vysílání.
Novinky v radiové knihovničce
Závody 
Jediným závodem, do kterého jsem v prosinci zasáhl aspoň symbolicky, byl VKV Provozní aktiv. Body jsem dal celkem devíti stanicím, z toho dvěma na telegrafu a povedlo se i jedno přeshraniční spojení se Svenem DG0VOG.

A to je pro rok 2016 všechno. Všem pravidelným i náhodným čtenářům mých stránek přeji do dalšího roku pevné zdraví, klidnou mysl, radost ze života a vůbec všechno dobré!

Žádné komentáře: