4. 4. 2017

Activity Report – 3/2017

V březnu jsem si několikrát užil vysílání z přírody, při kterém jsem udělal řadu pěkných QRP spojení, a aktivní jsem byl také jako posluchač:

Outdoor QRP
Vůně nastupujícího jara v kombinaci s telegrafními závody mě do přírody vylákala celkem třikrát. O první březnové sobotě jsem si přivstal a ještě za tmy jsem se vytratil ven, abych se z pole zúčastnil Wake-Up! QRP Sprintu pořádaného Ruským QRP klubem. Bez problémů jsem u posedu vztyčil stožárek s dipóly na 40m (inv V) a 20m (sloper), zapojil rádio a mohl jsem závodit. Podmínky šíření ale QRP signálům moc nepřály a za dvě hodiny závodu jsem udělal jenom dvacet spojení. Ale jelikož to všechno byla oboustranná QRP spojení, měl jsem z nich velkou radost. Do mého polního deníku přibyly tři nové DX stanice (R9CM, UA9CDC, UN8PT) a dva nové prefixy (EU8, UN8). Potěšení z vysílání z přírody mi nemohl zkazit ani slabý mrazík, kvůli kterému jsem po dvou hodinách telegrafování téměř necítil prsty. Po závodě jsem všechno rychle zabalil a za půl hodiny jsem už doma v teple snídal s rodinou.

Wake-Up! QRP Sprint z pole
Hned týden nato jsem se dostal s rádiem do přírody znovu, abych rozdal pár bodů v AGCW-DL QRP-Contestu. Nemohl jsem závodit celých šest hodin, ale o to víc jsem si užil čas strávený v éteru. Tentokrát jsem na stožárek zavěsil jenom jeden dipól, na 20 metrech jsem mimo závod udělal spojení s Vladem VE3JM a následovaly čtyři závodní spojení. Když stanice došly, vyměnil jsem na stožáru anténu a pokračoval na 40 metrech. Tady bylo o poznání živěji a do deníku jsem přidal dalších 18 spojení. V rušení od ukrajinských QRO stanic to leckdy nebylo úplně snadné, ale nepovedlo se mi dokončit jenom jediné QSO. Čas pro návrat domů se rychle přiblížil a balil jsem potěšen, že jsem z pole ulovil další DX stanici (VE3JM), 14 nových stanic z Evropy a pro WPX dva nové prefixy (DM2, RN6).

Antény VE3JM pro 20m a 15m (skoro jako můj nízký dipól :-)
Vrchol březnového vysílání z přírody nastal o další týden později. Tradičně dobře obsazený Russian DX Contest sliboval dostatek protistanic, navíc ve většině případů solidně vybavených. Ani podmínky šíření nebyly úplně marné a díky těmto příznivým okolnostem jsem měl se svým skromným vybavením žně. Věnoval jsem se jenom pásmu 20 metrů a za bezmála tři hodiny provozu (do vybití obou akumulátorů) jsem s dipólem a pěti watty udělal z pole 76 spojení, z toho 24 mimo Evropu. Mezi devětapadesáti novými stanicemi bylo kromě 37 evropských značek 22 nových DXů z pěti kontinentů. Šestnáct stanic bylo ze Severní Ameriky: K0ZR (VA), K1GQ (NH), K1ZZ (CT), K3UL (PA), N2TA (NY), N3RD (PA), N4AF (NC), N5NU (TX), N7DR (CO), N8BJQ (OH), N9RV (MT), NP2P, NR4M (VA), VE9AA, W0WP (IA), W1WEF (CT), šest z Asie: 4Z5LU, RA9Y, RC9J, RW9USA, UC8U, UN9L, jedna z Afriky: 3V8SS a jako třešnička na dortu první spojení s Oceánií: VK2IA. Bernd VK2IA měl 15.800 km od svého QTH velmi pěkný signál a tak jsem neváhal a volal. Po několika zavoláních mě Bernd uslyšel, ale v souladu se zákonem schválnosti v tu chvíli pokleslo napětí akumulátoru tak, že rádio nebylo dál ochotno spolupracovat. Rychle jsem připojil druhou baterii a volal jsem znovu. Tentokrát se už spojení povedlo a mohl jsem se začít radovat z toho, že se mi právě povedlo udělat spojení se všemi kontinenty a to z polních podmínek s jednoduchou nízko zavěšenou drátovou anténou a QRP výkonem! Moje polní QRP skóre jsem zároveň vylepšil o tři nové země DXCC (Americké Panenské ostrovy, Austrálie, Tunisko), tři americké státy (Colorado, Iowa, Montana) a 24 prefixů pro WPX (3V8, EB7, EF1, EF2, EF6, MI4, N3, N5, N7, N8, N9, NP2, NR4, OL5, RA9, RC3, RJ1, RM2, RN1, SJ2, UC8, UW6, VE9, VK2), čímž mj. padla hranice 500 udělaných prefixů. Tohle vysílání z přírody bylo zkrátka veleúspěšné.

S pěti watty a drátem až do australského Coonabarabranu!
QSL
Lístky přišly v březnu jenom dva, což je lepší, než kdyby nepřišel žádný QSL. Direktem mě potěšili Milan OK1MR a Anatolij RA9CD.

e co v březnu přišlo ...
Závody
Na krátkých vlnách jsem se aktivně zapojil do tří závodů. Ve Wake-Up! QRP Sprintu jsem s výsledkem 20 spojení, 52.682 bodů za spojení, 9 násobičů a celkovým skóre 474.138 bodů obsadil 11. místo z 38 hodnocených účastníků.

K vyhodnocení AGCW-DL QRP-Contestu jsem odeslal deník s 22 spojeními, 6 násobiči a 372 body. Stačilo to na 26. místo ze 49 stanic v kategorii QRP.

Lhůtu pro odeslání deníku z Russian DX Contestu jsem bohužel prošvihnul, nicméně nahlášený výsledek by byl 76 spojení, 551 bodů za spojení a 37 násobičů, což by znamenalo výsledné skóre 20.387 bodů.

Na VKV jsem nevynechal FM pohár a z domova jsem na 2m udělal 5 spojení.

Není důležité zvítězit, natož se zúčastnit! (Jára da Cimrman)
Aktivní jsem byl také jako posluchač. V ARRL International DX SSB Contestu jsem si s chutí poslechl téměř 300 VE/W stanic, přičemž naprostou většinu z nich jsem slyšel poprvé. Jsem zvědavý, kolik to hodí amerických okresů pro diplom USA-CA. Zatím mi via eQSL přišlo potvrzení z jedenácti nových okresů (Bexar, TX; Bristol, RI; Clark, IN; Hampden, MA; Harlan, KY; Howard, IA; Jefferson, NY; Jones, IA; Russell, KY; Sevier, TN; Tippecanoe, IN).

Druhým velkým závodem, který jsem poslouchal, byl CQ WPX SSB Contest. V něm jsem do posluchačského deníku zapsal asi 350 stanic. Novými prefixy pro mě byly stanice se značkami AB8YK, BI4WRI, CE7KF, CG6WQ, C44C, DQ8N, DY1T, KX5U, LU2EGI, NU2Q, RV7M, UF1M, VC6V, WC1M, YB8NT, dále finské stanice s prefixy začínajícími písmeny OF a také příležitostné stanice LM80Q (80. narozeniny norské královny Sonji), LY27A (27. výročí obnovení nezávislosti Litvy), OF100FI (100 let nezávislého Finska), S5100LIONS (100 let Lions Clubs International). Radost mi udělala i nová stanice z Aljašky KL7XU.





Žádné komentáře: