8. 8. 2017

Activity Report – 7/2017

V červenci jsem si užil Polní den na VKV, vysílal jsem ze šesti SOTA vrcholů, vzpomněla si na mě QSL služba a o něco bohatší je i moje radiová knihovnička:
QSL
Po návratu z dovolené na mě doma čekal balíček s 0,4 kg lístků z QSL služby. Menší část lístků byla za moje vysílací aktivity. Z těch mi největší radost udělal QSL od ruského posluchače Michaila R4F-10 za poslech spojení mezi OK1NF a YO4NF. Ale potěšily samozřejmě i ostatní QSL, zejména za moje telegrafní QRP vysílání z pole.
Jako posluchač jsem se mohl radovat z lístků od 24 Japonců, šesti stanic ze Sibiře, šesti dalších DX stanic (CX7ACH, UN7CAJ, YL Jilly YB1JYL, ZL3ADT, ZP5AA, ZP5WBM) a dvou nových OK stanic (OK1MLP, OK2BLD). Pro diplomy mi přibylo následující:
DLD - 2 DOKy (E16, S64)
DXCC - 1 pásmová země (ZP na 15m)
RDA - 4 distrikty (CB-22, NS-10, TN-23, VO-25; celkem potvrzeno 600 distriktů)
WAJA - prefektury Gifu a Kochi potvrzeny na CW
WDXS - 35 DX stanic
WPX - 7 prefixů (CX7, EB1, EE3, JK2, LB8, RC8, UD8)


Direkt mi v červenci přišel jediný, ale zato vzácný. Na můj posluchačský report odpověděl radioklub VE8YK z Yellowknife, hlavního (a jediného) města Severozápadních teritorií. Takový lístek voní romantikou a je to teprve můj druhý QSL z této části Kanady, která je 17x větší než Česká republika, ale žije v ní jenom něco přes čtyřicet tisíc lidí.
Výběr z červencových QSL
SOTA
V průběhu července se mi povedlo aktivovat šest SOTA vrcholů, z nichž na třech jsem byl vůbec poprvé. Nejdřív jsme se o Polním dnu prošli s Mírou OK1JEH na Jelení horu OK/US-001. Tam jsem z vrcholového kříže jsem natáhnul dipól na mladý modřín, usadil jsem se do trávy a po několika výzvách mě na 40m CW postupně zavolalo 19 lovců. Nově mezi nimi byli Beo DJ4XD, Roger F5LKW, Peter HB9FAI, Fabio IK2LEY a Dan OM6AN (aktivní SOTA op). Třešničkou bylo s2s spojení s Dominikem HB9CZF/P z vrcholu Roggenflue HB/SO-012 (995 m). Potom jsem ještě zkoumal éter na DAB/FM, zatímco se Míra snažil aktivovat Jelení horu na 20m SSB. Přes veškerou snahu se mu to nepodařilo, ale neúspěch nesl statečně.
Přísečnická přehrada z vrcholu Jelení hory
Protože jsme zpátečním pochodem na Lysou horu OK/US-008 splnili podmínky pro její aktivaci, mohli jsme se další den ozvat i z ní. Dipól na 40m v konfiguraci obráceného V jsem stejně jako loni dostal poměrně vysoko a tak můj dvouwattový signál slyšelo 24 lovců. Novými stanicemi v deníku byl radioklub GM6NX (zároveň nový prefix) a Matt HB9FVF (SOTA op). Po šestileté pauze mě zavolali Ogi 9A7W a Martin DF3MC. Když lovci přestali volat, vystřídal mě Míra, připojil k anténě svojí FT-817 a na SSB udělal 12 spojení včetně s2s s Jürgem HB9BIN/P z bernského kopce Gurten HB/BE-111. 
Aktivace Lysé hory (foto OK1JEH)
O nějakou túru s rádiem si přímo říkali červencové svátky. Využil jsem příznivých domácích okolností a vypravil jsem se na dva šumavské vrcholy, které mám na seznamu kopců, jež chci navštívit. V předvečer Dne slovanských věrozvěstů jsem dojel do Českého Krumlova a druhý den ráno jsem pokračoval motoráčkem dál do Nové Pece jako výchozího bodu pochodu na nejvyšší vrchol české strany Šumavy Plechý OK/JC-001 (1378 m). Přes Rossbach a okolo nouzového nocoviště a Plešného jezera jsem za dvě a půl hodiny došel na vrchol. Závěrečný výstup po kamenech podél státní hranici pod pálícím Sluncem byl náročný a o to větší radost jsem měl, když jsem si konečně sáhl na masivní kříž na vrcholu. Když jsem se pokochal výhledem do kraje, vyhlédl jsem si místečko na vysílání a bez dalšího otálení jsem začal chystat pracoviště. Anténu jsem bohužel musel pověsit dost nízko, a protože ani aktuální podmínky šíření nebyly ideální, tak můj dvouwattový signál žádnou velkou díru do ionosféry nevypálil. Přesto mě nakonec udělalo jedenáct lovců a Plechý se pro mě stal teprve čtrnáctým vrcholem, který mám aktivovaný i ulovený. Deset bodů za aktivaci bylo tentokrát opravdu zasloužených.
Nejvyšší bod české části Šumavy
Z Plechého jsem pokračoval dál po státní hranici na sousední SOTA vrchol Třístoličník OK/JC-003. Na rozdíl od cesty na Plechý jsem na hřebenovce kopírující státní hranici potkával poměrně dost výletníků z Rakouska, Čech i Bavor. Přes česko-rakousko-německé trojmezí, Trojmeznou horu a Vysoký hřeben nebylo těžké dojít na Třístoličník, kde bylo živo díky dobré dostupnosti vrcholu po silnici z Německa a fungující restauraci. Bohužel jsem neměl v peněžence žádná eura a občerstvení jsem musel oželet. Jakmile jsem našel vhodný plácek na vysílání, netrvalo dlouho a byl jsem znovu v éteru. I z Třístoličníku jsem udělal jedenáct spojení, včetně s2s s Fredem HB9/DL8DXL/P a Mattem HB9FVF/P, kteří společně vysílali z vrcholu Crupspitz HB/GR-161 (1164 m). Následoval sestup po červené značce až do Nového Údolí. Díky nevyčerpané časové rezervě mi zbyl čas na polévku a pivo i na prohlídku místních zajímavostí (památník železné opony, Pošumavská jižní dráha s nejkratší mezistátní železnicí na světě). Ve vlaku do Číčenic a dál do Plzně už jsem jenom odpočíval a v duchu se vracel na krásná nová místa, která jsem toho dne na Šumavě viděl.
Vrchol Třístoličníku od jihovýchodu
Další nový vrchol jsem aktivoval v rámci odpoledního výletu ve všední den. Po šichtě jsem z Plzně odjel autobusem do Měčína s cílem aktivovat nedaleký Chlumec OK/PL-058. Větší část pochodu tentokrát vedla po silnici, což vzhledem k hustotě provozu mezi Měčínem a Skašovem nebyl žádný problém. Přesto jsem po necelých dvou kilometrech ze silnice rád odbočil do lesa, kde mě solidní cesta zavedla až na vrchol ozdobený telekomunikačním stožárem. Usadil jsem se v řídkém lese a v příjemném stínu si připravil vysílací pracoviště. I přes nepříjemné impulsní rušení reagovalo na moji telegrafní výzvu na 40m deset lovců. Poprvé mezi nimi byli Svein LA3BO (nový prefix) a Bruno HB9CBR/P z La Combert HB/FR-040 (1082 m). Zajímavostí bylo, že každé spojení bylo do jiné země, a také to, že aktivací Chlumce jsem překonal hranici 1000 aktivátorských bodů bez započtení zimních bonusů. Z kopce jsem se vrátil stejnou cestou do Měčína, počkal jsem na autobus do Lužan a tam jsem přesedl do vlaku do Plzně. Za Přešticemi začala parádní bouřka a tak bylo při zpáteční cestě na co koukat.
Na Chlumci
Poslední červencovou SOTA aktivací byla návštěva Hradišťského vrchu OK/PL-054, kam jsem se stejně jako v předchozích dvou letech vydal při rodinné dovolené v Konstantinových Lázních. O sobotním poledním klidu jsem hodil do batohu vše potřebné a osvědčenou cestou jsem si vyšlápl na vrchol. Loni jsem Hradišťský vrch aktivoval na 20m CW, rok předtím na 2m FM, ale letos jsem zůstal věrný čtyřicítce. Odměnou bylo zavolání od dvanácti lovců. Novými byli Carlos LA9PJA, Paul-Jöel F2YT/P z WFF oblasti FFF-1621 Étangs de La Barette v departmentu Somme a také Peter OE5AUL/P z vrcholu Kolomansberg OE/OO-081 (1114 m). Když pajlap ustal, proladil jsem pásmo a našel jsem Grzegorze SP3LRS/P aktivujícího kopec Radunia SP/SP-002 (573 m). Moc rád jsem s Grzegorzem udělal spojení, nejenom proto, že je stejně jako já příznivcem QRP CW provozu z přírody, ale i proto, že Raduniu znám a téměř jsem jí před šesti lety sám aktivoval. Dál jsem ještě narazil na Franka LX/PC2D/P a spojení s ním pro mě znamenalo 65. zemi DXCC udělanou s QRP z pole. Protože právě probíhal také RSGB IOTA Contest, neodolal jsem a udělal jsem ještě čtyři závodní spojení (GM2T EU-008, GM7V EU-010, UX0KR, 9A3JH). Nejlepší ze všeho ale byla tečka v podobě koupání v zatopeném lomu na úpatí Hradišťského vrchu.
Hradišťský vrch
SWL
Na Jelení hoře OK/US-001 ležící prakticky na hranici se Saskem mi zbyla chvilka času na průzkum VKV éteru. Nejdřív jsem vyzkoušel DAB. Na kapesní rádio Albrecht DR-70 s prutovou anténou jsem zachytil celkem 10 multiplexů s 99 stanicemi ze šesti vysílačů z Německa (Chemnitz/Geyer, Weißenfels Pettstädt, Gera/Langenberg, Hof/Labyrinthberg, Amberg Hirschau/Rotbühl, Halle/Petersberg) a dvou českých vysílačů (Velemín/Milešovka, Příbram/hvězdárna). Nejvzdálenějším vysílačem byl Halle/Petersberg (149 km), následovaný vysílači Amberg Hirschau/Rotbühl (137 km), Weißenfels Pettstädt (122 km) a Příbram/hvězdárna (108 km).
Na FM jsem proladil jenom spodní polovinu pásma a pomocí RDS jsem identifikoval stanice z německých vysílačů Chemnitz/Geyer, Leipzig Wiederau, Dresden-Wachwitz, Halle/Gerberstraße a řady českých vysílačů (nejvzdálenější Votice/Mezivrata 146 km, Klatovy/Doubrava 118 km, Praha/Vinohradská 104 km, Praha/Mahlerovy sady 102 km).
Vysílač Chemnitz/Geyer (převzato z internetu)
Zajímavé čtení
Díky Milanovi OK1AMX a Josefovi OK1FKD se mi podařilo zaplnit mezeru ve sbírce Radiových zpravodajů. Kluci mi věnovali chybějící ročníky 1981 a 1983. Děkuju! Kromě toho jsem svoji radiovou knihovničku obohatil o několik publikací vydaných Československým DX klubem. V klubovém e-shopu jsem si koupil tituly DX - dálkový příjem na všech vlnách, Přijímací antény a doplňky 1. a 2. díl, Přehled vysílačů 2017, CD s Archivem 1975 – 1980, CD DX Revue 1990 – 2001 a navrch několik klubových samolepek.
Publikace CSDXC
Závody
S radioklubem OK1KJO jsem se zúčastnil Polního dne na VKV. Z Lysé hory v JO60OK jsme udělali 313 platných spojení a 85.014 bodů v kategorii 144 MHz MO LP. Povídání o závodu je k dispozici v předchozím článku.
Na krátkých vlnách jsem udělal 4 telegrafní spojení v RSGB IOTA Contestu. Mimo to mi přišla vlaječka za účast v letošním PACC Contestu.

Žádné komentáře: