7. 11. 2017

Activity Report – 10/2017

Říjen byl po půl roce prvním měsícem bez radiové aktivity z přírody. Ale neaktivní jsem nebyl - na krátkých vlnách jsem od krbu pilně poslouchal a také jsem vyzkoušel nový digitální mód.
Digitální provoz
Po roční pauze jsem udělal pár dalších digitálních spojení. Tentokrát jsem vyzkoušel aktuální hit - FT8. První spojení se povedlo s Bobem VE6UX a do konce měsíce jsem pod svojí nebo klubovou značkou pracoval na FT8 s dalšími 41 stanicemi ze tří kontinentů. Tím jsem zároveň završil prvních 500 digitálních spojení a pomalu tak přestávám být digitálním zelenáčem, hi. Přehled spojení podle kontinentů vypadá takto:
Severní Amerika - KD2INN (NJ), KD2KOG (NY), K4CAE (SC), N2VV (NJ), N8HMG (OH);
Asie - BG1REN (nová země a zóna), EK1KE, RA9H, RA9LAN, RW9AD, R9VA (nová zóna), UA9FCV, UN8PC, 4X5DF;
Evropa - DL1MF, DO6NPK, EA1CLT, EA7CHS, ES3RM, ES4NY, GI0HWO, IS0GFV, IZ3XJM, IZ6BXV, I8ZVO, MM0HVU, MU0WLV (nová země), OF3JVE, OF7MRU, OH8MXJ, OK1MGA, ON8BB, PA2GP, RZ1ZR, R1TJ, R3KAB, SQ3SKN, SV5BYP, UA9TO, UR4QX, UR5RGG.
QSL
Direkty mi v říjnu přišly dva. Na můj posluchačský report takto odpověděli Marco PY1SX a Mike WD5CVN (LA). Dvakrát mě potěšila také QSL služba ČRK. Nejdřív přišla jako předkrm tenká obálka s třinácti lístky pro OK1NF a v závěru měsíce podstatně objemnější zásilka s 0,6 kg lístků pro OK1-34856 a OK1NF. Byly v ní lístky z 36 zemí DXCC všech kontinentů včetně Antarktidy. Statistiky pro moje posluchačské diplomy se vylepšily následovně:
DLD 80m - 5 DOKů (B27, B31, M33, W36, 60STAT)
DXCC - 8 pásmových zemí (160m: D6; 80m: JW; 17m: D6, HK, 9K; 15m: KH6, LU; 12m: D6)
IOTA - 1 ostrovní skupina (EU-054 Egadi Islands)
PACC - 21 nizozemských stanic
RDA - 5 rajonů (AM-01, AR-23, KL-15, KL-20, LP-16) a vůbec první QSL z Amurské oblasti
USA-CA - 8 okresů (Contra Costa, CA; Hillsdale, MI; Charlotte, FL; Johnson, IA; Luna, NM; Madison, IA; Spartanburg, SC; Whatcom, WA)
WAS - New Mexico na CW
WPX - 26 prefixů (DB6, DQ200, D66, EM300, GB3, G50, IF9, IR6, IW5, JE3, JH0, KD7, LU1, LZ304, MA0, OE20, OL75, OZ90, PA15, PA16, PA55, S530, UX9, VC7, WI9, 2W0)

Mezi lístky byl také QSL za poslech majáku OK0EG a dále QSL od řady příležitostných stanic, m.j. GB2RNLI (Royal National Lifeboat Institution), GB4TDF (Tour de France), IR0ROMA (bitevní loď Roma), OL75SILVERA (výsadková operace Silver A), OZ90IARU (90 let IARU), PA70VERON (70 let VERON) . Z lístků pro OK1NF si cením zejména QSL od Riche N4EX (můj první DX udělaný při aktivaci SOTA vrcholu), lístku od osmnáctileté posluchačky Ully DE9ULA a QSL příležitostné stanice DM0MORSE (225. výročí narození S. Morse).

SWL
Poslechu na krátkovlnných amatérských pásmech jsem se v říjnu věnoval víc než v předchozích měsících. Slyšel jsem řadu zajímavých stanic ze všech koutů světa. Z Afriky jsem slyšel nové stanice z Ghany, Mozambiku, Réunionu, hned několik nových stanic z Jihoafrické republiky a expedici na Svatý Tomáš a Princův ostrov.
Z Asie jsem do posluchačského deníku zapsal nové stanice z Číny, IndieKorejské republiky, KuvajtuOmánu, Spojených arabských emirátů, Srí Lanky. Nejvzácnější ale byly Bhútán a Írán.

Nové stanice z Jižní Ameriky byly téměř výhradně z Argentiny, Brazílie, Ekvádoru, Chile, Kolumbie, Uruguaje a Venezuely.

Ze Severní Ameriky měly samozřejmě bezkonkurenčně největší zastoupení stanice ze Spojených států amerických. Uvidíme kolik nových potvrzených okresů pro diplom USA-CA z toho bude. V paměti mi nejvíc utkvěl Don W1MAP z Maine a to kvůli tomu, že mu letos bylo rovných sto let, koncesi má od roku 1938 a jak bylo slyšet, je stále aktivní! A největší radost mi Dave AL7LO jako další nová stanice z Aljašky. Solidně zastoupená byla i Kanada, odkud přiletěl i slaboučký, ale čitelný signál od Scotta VY1CO. Je to teprve druhá stanice z Yukonu, kterou jsem slyšel. Několik nových stanic bylo z Kuby a Mexika.
Exotikou je vždycky Oceánie a protože se v říjnu koná Oceania DX Contest, je solidní šance ulovit nové stanice z druhého konce světa. Platilo to i letos a v deníku mám stanice z Austrálie, Indonésie, Vánočního ostrova a Východní Malajsie. Než skončil říjen, přibyly k nim nové stanice z Filipín, Havajských ostrovů a Nového Zélandu.

Po nějaké době jsem slyšel také dvě antarktické stanice. Obě už mám v deníku z dřívějška, ale jakékoliv radiové signály z polárních oblastí mě mimořádně zajímají a tak jsem s chutí poslouchal telegrafní provoz RI1ANO ze stanice Bellingshausen na Ostrově krále Jiřího (Jižní Shetlandy) a SSB provoz KC4AAA ze stanice Amundsen-Scott na geografickém jižním pólu.
Stanice Amundsen - Scott
Pochopitelně nepohrdám ani Evropou. Nejzajímavější stanicí byla expedice RI1F na Viktoriin ostrov (nová IOTA EU-190) v souostroví Země Františka Josefa. Z méně aktivních evropských entit jsem slyšel nové stanice z Andory, evropské části Turecka, Vídeňského centra OSN a Kosova.

Krátce jsem zabrousil i na pásmo 60 metrů a odměnou byly hned tři nové země v deníku - Grónsko (OX3XR), Finsko (OG1X) a Švédsko (SM3NRY). A kromě nic nové stanice z Dánska, Německa, Norska a Španělska.

Závody
Z domova jsem rozdal body třem stanicím v říjnovém kole FM poháru. Klasicky jsem podpořil Honzu OK1YI vysílajícího pod značkou OK1OTM z vrcholu Boubínu. Kromě něj jsem se dovolal už jenom Jirky OK1ICJ a klubu OK1RKE.
Na krátkých vlnách jsem závody jenom poslouchal. Aspoň pár hodin jsem sledoval závodní provoz v Oceania DX Contestu (SSB i CW část), Scandinavian Activity Contestu (SSB) a když už jsem se letos nemohl zúčastnit SSB části CQ WW DX Contestu s domovským radioklubem OK1KSO / OK5W, tak jsem v něm ve volném čase aspoň lovil stanice jako posluchač.

Žádné komentáře: