4. 6. 2018

Activity Report – 5/2018

V květnu jsem si užil dva výlety do přírody spojené s aktivací SOTA, resp. GMA vrcholu a také svižný telegrafní provoz:
CW provoz
V radioklubu OK1OTM jsem při testování nového klubového rádia FT-950 udělal telegrafní spojení s příležitostnými stanicemi 4U80FOC, 4Z80FOC, GP4FOC, SF80FOC, SX80FOC (80 let First Class CW Operators' Club); OT70DIG, OT70TLS (70 let belgické národní radioamatérské organizace UBA); 4X70I (70. výročí vzniku státu Izrael), dále stanice A45XR, EH1EH a hlavně Andorru (C31CT) jako 157. zemi DXCC.

Tři stovky telegrafních spojení jsem do deníku přidal při rozdávání bodů v CQ WPX Contestu. Nejlepším úlovkem bylo Mongolsko (JT5DX) jako nová země DXCC #158. Radost mi udělalo také 61 nových prefixů pro WPX (4L0, 4Z70, 8J1, BY8, CN3, CW4, JA3, JF2, JT5, KM7, NN5, PR7, RD0, RO9, WR1, ZW8, ZY5 a 44 evropských prefixů).
Z příležitostných stanic jsem v závodě pracoval s 4U29MAY (Mezinárodní den Mírových sil OSN), 4X70A, 4Z70IARC (70. výročí založení státu Izrael a národní radioamatérské organizace IARC), 8J1ITU (Světový den telekomunikací a informační společnosti), DM65MVP (65 let amatérského rádia v Meklenbursku – Předním Pomořansku), GB1FOC (80 let klubu FOC), GB60OT (60 let Radio Amateur Old Timers Association), OG60F (60 let radioklubu v Pori), OL90ITALIA (90 let od ztroskotání vzducholodi Italia), YR100R (100 let od vzniku Velkého Rumunska).
Digitální provoz
Spojení módem FT8 jsem v květnu udělal jenom půltuctu a to v poslední májový den. Vrcholem hodinky u rádia bylo QSO s Ahmadem 5T2AI a Mauritánie jako nová země DXCC #159. Kromě tohoto spojení jsem pracoval ještě s příležitostnými stanicemi EG1PNP (100 let národního parku Picos de Europa) a EG8CM (slavnosti Corpus Christi ve Villa de Mazo). Zajímavostí byla moje digitální premiéra na šesti metrech, při níž jsem se pod klubovou značkou OK1OTM dovolal Juana EA2XR (IN83) a Davida OK6DJ (JN69).
SOTA / GMA
Největší potěšení mi jako obvykle přineslo vandrování přírodou spojené s vysíláním. V předvečer Dne vítězství jsme si s Julií zabalili krosny a vyrazili jsme na Kokotsko OK/PL-084. Vlakem jsme se svezli do Ejpovic a odsud jsme pokračovali okolo vodní nádrže a přes Klabavu ke Kokotským rybníkům. Na začátek května bylo poměrně teplo, ale až na průchod Klabavou vedla celá trasa pochodu lesem, takže to nebyl velký problém. V Kokotském lese jsme si vyhlédli pěkné místo na nocleh a tam jsme se usadili. Posbírali jsme dřevo, Julie připravila ohýnek a za chvíli jsme opékali buřty a později v popelu ještě brambory a cibuli. Ještě před setměním jsme připravili ležení, a protože obloha měla zůstat bez mráčku minimálně dalších čtyřiadvacet hodin, nepárali jsme se s natahováním celty. V půl desáté večer jsem se ozval v pravidelné rundě OK1OTM a potom jsme už jenom uhasili oheň a zalezli do spacáků. Byla to paráda ležet na zádech, pozorovat oblohu plnou hvězd a poslouchat zvuky nočního života v lese. Uprostřed noci se Julie musela trochu přiobléknout, ale jinak jsme spali nerušeně až do svítání. Ráno bylo snad ještě příjemnější než večer. Po snídani v trávě jsme se každý věnovali svému – Julie si stavěla domeček s klacíků, kůry a mechu, já jsem mezi stromy natáhnul dipól, připojil k němu transceiver a ozval jsem se na čtyřiceti metrech. Opřený o strom jsem si vychutnával ranní sluníčko, vůni lesa, čistý éter a telegrafní provoz se dvěma watty výkonu a anténou tři metry nad zemí. Za dvacet minut jsem udělal čtrnáct spojení, mimo jiné s Janem OK2PDT/P a Philem OK8CDX/P (G4OBK), kteří aktivovali Sviňomazský vrch OK/PL-086. Když jsem měl dovysíláno a Julie dostavěno, začali jsme se chystat na zpáteční pochod do Chrástu. Zabalené krosny jsme hodili na záda a přes Kokotské rybníky a Novou Huť jsme došli na vlak. Cestou jsme se ještě osvěžili výbornou vodou ze studánky a bylo nám hej.
Podruhé jsem se vypravil s rádiem do přírody v termínu FM poháru, tentokrát na zajímavý GMA vrchol Vraní skála OL/ST-105. V sobotu ráno jsem vlakem dojel do Zdic a hurá pěšky na sever. Když jsem se vymotal z města, dovedla mě žlutá značka přes Černín a kopec Kalce do sedla pod Vraní skálou. Na Vraní skále už na mě čekal Honza OK1YI a prostřednictvím sms mě informoval o tom, že mu nechce vysílat rádio, patrně kvůli problému v napájecím kabelu. Uklidnil jsem ho, že to zachráníme mojí ručkou, a šel jsem dál. Po hřebeni Vraní skály jsem došel až pod vrchol, kde už jsem viděl Honzovu směrovku, ale teprve na třetí pokus jsem trefil správnou cestičku po skále do nejvyššího bodu. Kromě Honzy byla na vrcholu ještě slečna se psem. Pes na mě vrčel, ale slečna se usmívala. Honzovi se přeci jenom povedlo zprovoznit rádio a usmíval se také. K dokonalé pohodě zbývalo už jenom to, aby se rozpustil mlžný opar, který bránil výhledu do kraje. Čas zbývající do začátku FM poháru jsme příjemně prokecali. Závod začal Honza na sedmdesáti centimetrech, ale moc živo tam nebylo a za chvíli přešel na dva metry. Po prvním dvoumetrovém spojení se rádio opět a tentokrát definitivně odmlčelo a přece jenom došlo na mojí ručku. Vystřídal jsem Honzu a udělal jsem na 2m třicet spojení. Mezitím se rozpustila mlha a sluníčko začalo nepříjemně pálit. Rád jsem k rádiu znovu pustil Honzu a konečně jsem se pokochal výhledem téměř do všech světových stran. Pěkný pohled byl zejména na další dva výrazné vrcholy v okolí – Krušnou horu a Veliz. Protože jsem potřeboval být brzy doma, nemohl jsem se na kopci zdržet až do konce závodu. Honza chvíli váhal, jestli pokračovat až do konce nebo se přidat ke mně. Nakonec jsme odcházeli z Vraní skály společně. Abychom zkusili jinou cestu, sestoupili jsme k Vranímu potoku a do Zdic jsme se vrátili přes Knížkovice. Shodli jsme se na tom, že Vraní skála stála za návštěvu a že to vůbec byl vydařený výlet.

Závody
V květnovém kole FM poháru jsem pod klubovou značkou OK1OTM udělal 30 spojení na 2m. Potěšilo mě zejména spojení „domů“ s OK1RPS (op. Honza OK1MJA) vysílajícím z krušnohorského QTH OK5W.
Na krátkých vlnách jsem rozdával body v CQ WPX CW Contestu. Za necelých 8,5 hodin provozu jsem v kategorii SOAB QRP udělal 307 platných spojení a něco přes 125.000 bodů.
V květnu také byly zveřejněny výsledky loňského CQ WW DX Contestu a z webových stránek závodu jsem si mohl stáhnout diplom.

Žádné komentáře: