13. 11. 2018

Activity Report – 10/2018

V říjnu (a v první listopadové dekádě) jsem kvůli chřipce musel oželet SSB část CQ WW Contestu i plánované SOTA aktivace a moje říjnová radiová činnost se tak omezila na vysílání od krbu a poslech nesměrových majáků.

Digitální provoz
Módem FT8 jsem navázal řadu spojení se všemi obydlenými kontinenty. Z Afriky mě nejvíc potěšil Harry HB9FUX, který se toulal po Maroku a sporadicky odsud vysílal pod značkou CN2HK. Spojení s ním pro mě znamená Maroko jako 131. zemi pro DXCC Digital. Ze severu černého kontinentu jsem pracoval ještě s Alžírskem (7X2KF) a Kanárskými ostrovy (EA8JK). Větší úroda byla z jihu – v deníku mám nové jihoafrické stanice ZS1RJQ, ZS1SBW, ZD6ADY, ZS6AI, ZS6UT, ZS6WN. Množství stanic z Jihoafrické republiky na FT8 mě stále překvapuje. Za jedenáct měsíců vysílání na FT8 jsem udělal už 23 různých ZS stanic. Na CW a SSB jsem jako posluchač sbíral stejný počet ZS stanic celých 10 let!

Z Asie je nejlepším úlovkem stanice RA0FF z ostrova Sachalin. Z asijské části Ruska jsem pracoval ještě s R8AEC, R9JT, RA9CNC (YL Valentina) a RW9WT. Udělal jsem také další nové stanice z Arménie (EK7DX), Gruzie (4L1FL), Izraele (4X1DB, 4X1GA, 4Z1TL), Kuvajtu (9K2YM), Libanonu (OD5ZF, OD5ZZ), Spojených arabských emirátů (A61EK), Turecka (TA2K) a zejména Japonska (JA1CHY, JA9BFN, JF1LMB, JH3EDG, JH7VHZ - YL Hiroyuki).

Z Jižní Ameriky mám v deníku Argentinu (LU7ADN), Brazílii (PP5VB, PY2NFT), Uruguay (CX3DDO) a Venezuelu (YV5AAX), z Oceánie indonéské stanice z ostrovů  Bali (YF9CDL) a Jáva (YB0EIN). V Severní Americe jsem se byl slyšet v kanadských provinciích Newfoundland a Labrador (VO1BE, VO1IDX) a Ontario (VE3RSP) a také v amerických státech Connecticut (KC1HTT), Maryland (K1BZ), New Hampshire (N1IX) a New Jersey (N2XK).
V Evropě jsem ulovil nové skandinávské stanice z Finska (OH3PYY, OH5C, OH6MR, OH6OK, OH6PV) a Norska (LA2XO, LB6GG, LB8MG) a několik zajímavých příležitostných stanic – DQ3F (50 let od otevření metra ve Frankfurtu nad Mohanem), TM4RUM (závod plachetnic Route du Rhum přes Atlantik), TM5PAX (100 let od konce 1. světové války), YR0MB (rumunský kníže Michal Chrabrý) a YR100R (100 let Velkého Rumunska). Potěšilo mě také spojení s teprve patnáctiletým Edonem Z63EDI a YL Krasimirou LZ4EC.

Pro diplom WPX Digital mi v říjnu přibyly prefixy 2E1, 5P2, C37, CN2, DB2, DG4, DJ8, DL9, DQ3, E72, EB2, EB7, EC6, EC7, EI9, EK7, ES8, EW2, GM4, GW0, I0, IG9, IQ8, IW9, JA9, JH7, KC1, LB8, LU7, RC6, RJ6, RK7, RM2, RN5, RT4, RU4, RX3, RY6, RZ4, SQ4, SY1, TK1, TM4, UA2, UW5, UY5, YF9, YO5, YR0, YR100, Z63. Pěkně jsem přijímal také stanice z Laosu (XW4XR), Palestiny (E44WE) a australského Vánočního ostrova (VK9XG), ale přes veškerou snahu jsem se ani jedné z těchto stanic nedovolal. Škoda, všechno by to pro mě byly nové země.

QSL
Na moje posluchačské reporty odpověděli pěknými lístky poslanými přímo na moji adresu Rick AA5TL (Deschutes Co., OR, nový prefix), Scott NE1RD (Hillsborough Co., NH, nový prefix), klub OH5B (OHC 513 – Lappeenranta), Pekka OH6LDJ (OHC 690 – Ähtäri, nové OHC), David VA7DXX (Vancouver Island, nový prefix na CW) a Joel WB3IWC (Northhampton Co., PA, nový prefix).

SWL
Vysílání na FT8 bylo prima, ale ještě víc jsem si užil poslech nesměrových majáků. První večer, který jsem strávil poslechem na dolním okraji středních vln, přicházely signály zejména z jihovýchodu až jihu a jedinou novinkou byl BU-321 (Burgas, BUL). O několik dnů později opět zkouším štěstí a odměnou je mi pět nových majáků: C-493 (Pápa, HNG), O-360 (Oradea, ROU), M-266 (Baia Mare, ROU) a KR-840 (Chrabrovo, KAL) a hlavně G-511 (Gomel, BLR) a tím pádem Bělorusko jako 40. země ITU, z níž jsem slyšel aspoň jeden maják. Hned následující víkend poslouchám znovu. V pátek večer hrají majáky prakticky ze všech směrů. Poprvé do deníku zapisuji BMR-404 (Baia Mare, ROU), UR-514 (Čkalovskij, RUS) a jako DX večera NV-515 (Rostov na Donu, RUS). Poslouchám pomalou telegrafii a typicky zdvojenou identifikaci a teprve při vyhodnocování zjišťuji, že maják z Rostova na Donu je teprve pátým NDB, který jsem kdy přijímal ze vzdálenosti větší než 2000 km.
Také sobotní poslech přináší nové majáky, tentokrát z opačného směru: VNG-404 (Vangsnes, NOR), MRV-404 (Merville-Callone, FRA), HN-389 (Ørsta–Volda / Hovden, NOR) a HC-330 (Heringsdorf, DEU). Ale to nejlepší přichází v neděli ráno. Vstávám před svítáním a vzácné chvíle předtím, než se probudí děti, věnuji majákům. A vyplácí se to. Na kmitočtu 372 kHz sleduji, jak se o místo v éteru přetahují český L-372 (Praha-Ruzyně / Liboc) a norský ODR-372 (Kristiansand / Kjevik / Odderoy). Norský maják je od přijímače víc než sedmkrát dál, přesto má chvílemi silnější signál než maják z Ruzyně. A za pár okamžiků je to naopak. Opět žasnu nad zvláštnostmi šíření středních vln. Najednou si uvědomuji, že pod L-372 a ODR-372 slyším ještě něco dalšího. Okamžitě mě napadá, co by to mohlo být, ale nechce se mi to věřit. Že bych měl konečně štěstí a slyšel OZN-372 z jižního cípu Grónska?! Skoro nedýchám, abych slaboučký signál nevyplašil, a trpělivě čekám, až bezpečně uslyším identifikaci. Všechny tři majáky pracují s modulačním kmitočtem 400 Hz a tak se jejich značky ve sluchátkách i na monitoru počítače téměř překrývají. Zužuji nf filtr na méně než 20 Hz a v pauzách mezi značkami českého a norského majáku zřetelně slyším OZN! S ohromnou radostí v 0456 UTC zapisuji do deníku OZN-372 (Prins Christian Sund / Kitaa, GRL) a zároveň Grónsko jako 41. zemi ITU. Za pár minut signál překonávající 3600 km ještě o něco sílí a bez meškání toho využívám k pořízení nahrávky. Jsem maximálně spokojený a po zapsání dalších čtyř nových a v porovnání s Grónskem vlastně lokálních majáků MYN-371 (Münster / Osnabrück, DEU), PAH-315 (Parchim, DEU), RUM-320 (Innsbruck / Rum, AUT) a HA-320 (Hannover East, DEU) sundávám z uší sluchátka a s úsměvem na tváři chystám rodině snídani.

NDB OZN-372
Poslouchal jsem i další víkend. V pátek večer jsou pěkně slyšet majáky ze všech směrů. Z jihovýchodu poprvé slyším DC-295 (Debrecen, HNG), ML-330 (Kraljevo, SRB), OBR-355 (Beograd / Obrenovac, SRB), VRN-337 (Vranje, SRB). Z jihu přichází RCA-325 (Reggio di Calabria, ITA) a DEC-331 (Decimomannu, SAR). Po Bělorusku a Grónsku je Sardinie další novou, už 42. zemí ITU v deníku. A po pěti minutách přichází něco ještě zajímavějšího - ARB-355 (Ardabil, IRN) a Írán jako 43. země ITU. Podobně jako maják OZN-372 pro mě dlouho byl 3100 km vzdálený íránský Ardabil exotickým DX snem a najednou je v logu! Ani se mi nechce uvěřit, že v rozmezí pěti dnů slyším dva majáky, o kterých jsem léta jenom snil. Sbírka ulovených majáků se ten večer rozšiřuje ještě o VS-317 (Valenciennes / Denain, FRA), VJ-328 (Stauning, DNK), NMS-329 (Namsos, NOR), LE-333 (Västerås / Hässlö, SWE) a jako bonbónek o maják z těžební plošiny HEI-340 (Heidrun Platform, XOE) v Norském moři. V sobotu ráno znovu zkouším OZN-372 a k mému překvapení je slyšet a dokonce lépe než před týdnem. Víc času na poslech mám ale až večer, kdy si vychutnávám poslední říjnové majákové novinky SL-342 (Göteborg Landvetter, SWE), GRA-343 (Grazzanise, ITA), ROT-350.5 (Rotterdam, HOL), ISI-351 (Iași, ROU), PAD-354 (Paderborn Lippstadt, DEU), LA-360 (Kraljevo, SRB) a RK-359 (Cerklje, SVN). Znovu prochází také ARB-355 a vypadá to, jako by se mi majáky snažily vynahradit říjnové akce, které jsem kvůli viróze musel zrušit...


 Těžební plošina Heidrun

Žádné komentáře: