6. 2. 2019

Activity Report – 1/2019

V prvním měsíci nového roku se povedla pěkná aktivace jednoho SOTA vrcholu, zajímavá spojení provozem FT8 a příjem nesměrových radiomajáků. Mimo to jsem navštívil radioamatérské setkání a vzpomněla si na mě také QSL služba.
Digitální provoz
V deníku s lednovými digitálními spojeními hrají prim stanice z Asie. Nejvíc jich je z asijské části Ruska. Z Uralského federálního okruhu jsem pracoval se stanicemi z Čeljabinské oblasti (R8AAU), Sverdlovské oblasti (RY8CAA, UA9CGL, UA9CK), Kurganské oblasti (RW9QA) a Ťumeňské oblasti (RA9LY, RL9L). Ze Sibiřského federálního okruhu se povedla spojení s Altajským krajem (R9YQ, UA9YAD), Tomskou oblastí (RA9H) a Irkutskou oblastí (RT0T, UA0SDX, UA0SE). Můj signál doletěl až do Dálněvýchodního federálního okruhu. Poprvé jsem pracoval se stanicí z Židovské autonomní oblasti (UA0DX) a v deníku mám také další stanici ze Sachalinské oblasti (UA0FO). Kromě ruských stanic jsem z asijských zemí udělal hned sedm nových stanic z Izraele (4X1PD, 4X1TI, 4X5AR, 4X6AG, 4X6YA, 4Z1DZ, 4Z1KN), tři stanice z Kazachstánu (UN7AB, UN7AM, UN7IT), po dvou stanicích z Tchaj-wanu (BU2EL, BX5AA) a Turecka (TA4ED, TC5OCK). Jednoho zástupce mají v mém deníku Arménie (EK4JJ), Indie (VU2DED), Japonsko (JH7DFZ), Omán (A41CK), Pákistán (AP2HA), Thajsko (HS0ZIV) a Madagaskar (5R8IC) jako 165. země DXCC, se kterou jsem navázal spojení.
Z ostatních kontinentů jsem s výjimkou Evropy pracoval už jenom s Kanárskými ostrovy (EA8JT), ostrovem Réunion (FR/F1TCV) a mojí první stanicí ze Západní Austrálie (VK6WX), obrovského území, do kterého by se Česká republika vešla třiatřicetkrát. Z Evropy mě potěšily zejména nové stanice z Finska (OG8O, OH8EHY), dvě novinky z domácího éteru (OK1ZOR, OK7MA) a z Ruska moje první čečenské stanice R7PKS a RD7P a také příležitostná stanice RA76SK (Сталинградское Кольцо-76), která připomínala 76 let od Operace Prsten, což byla závěrečná fáze Bitvy u Stalingradu. Statistiku pro diplom WPX Digital jsem v lednu vylepšil o prefixy 4X6, 9A4, BU2, BX5, DJ5, F8, FR0, GM8, IK4, IU0, OG8, RA76, RC1, RM8, RN7, RO5, RT0, RT2, RU7, RY8, US2, TA4, TC5 a UD7.
QSL
Řada radioamatérů z USA pravděpodobně dostala koncem loňského roku várku lístků z QSL služby ARRL. Soudím tak podle toho, že mi od pěti Američanů přišly direkty jako odpověď na moje posluchačské reporty. Nový okres pro USA-CA mi tímto způsobem potvrdili Bill KA1QYP (Newport Co., RI), Jay N7ZUF (Whitman Co., WA), Tom W1TEF (Lexington Co., SC) a Chris WO8USA (Greene Co., OH). Jay N7ZUF ke svému QSL přidal i dopis, v němž mi poděkoval na vůbec první SWL report, který kdy dostal. Direkt mi poslal ještě Phil K1PJR (New Haven Co., CT).
Dostal jsem také obálku z QSL služby ČRK s pětadvaceti lístky a kupodivu byly tentokrát všechny pro OK1NF. Potěšily mě zejména QSL od DX stanic 9M6NA, CR3W, JA3FYC, JH4UYB a T88FT, finských stanic OG60F (60 let radioklubu Pori), OH3NK, OH8GDU, OH8X a příležitostné stanice OL100CSR (100. výročí vzniku Československa).

SOTA
Radost mi v lednu udělal také pěkný výlet na Myslívsko spojený s aktivací kopce Štírka OK/PL-037. Vlakem jsem dojel do Kovčína a odsud jsem vyrazil na západ. Užíval jsem si pěknou krajinu Plánického hřebene i prvotřídní počasí (jasno, bezvětří, teplota lehce pod nulou) a byl jsem rád, že jsem si bez jednoho dne po jedenácti letech jako cíl výletu znovu vybral Štírku. Povedla se i samotná aktivace. Mezi stromy jsem pověsil dipól na 40 metrů, zapojil IC-703 a dal výzvu. Odezva byla okamžitá a za dvaadvacet minut svižného telegrafního provozu jsem měl v deníku 24 spojení, včetně dvou s2s QSO s Juergem DL/HB9BIN/P ze schwarzwaldského vrcholu Blößling DM/BW-640 (1310 m) a Kurtem HB90AFI/P z hory La Châ HB/VD-042 (1397 m). Když zájem lovců opadl, vypnul jsem rádio a dal se do přípravy obědu, která spočívala v ohřátí štěpánské hovězí pečeně z Expres menu. Usadil jsem se na sluníčku a vychutnal si zimní piknik. Po obědě jsem zkontroloval, kolik času zbývá do odjezdu, a jelikož jsem měl solidní časovou rezervu, ještě jednou jsem zapnul rádio a rozdal body několika stanicím v HA-DX Contestu. Potom už jsem všechno zabalil a dal se na zpáteční pochod. Abych se nevracel stejnou cestou, ale naopak se ještě podíval na moje oblíbené místo, vzal jsem to kolem Myslívského rybníka a potom přes Milčice do Kovčína. Domů jsem se vracel nadšený a příjemně vyvětraný.
Setkání
Po několika letech jsem navštívil tradiční setkání radioamatérů z Plzeňska. Po uvítací řeči Ládi OK1LV jsme si minutou ticha připomněli nedávno zemřelého Petra OK1UDC / OK5PM, následovala zajímavá přednáška o loňské expedici TO6OK na Mayotte od jejího organizátora Davida OK6DJ a potom už se rozběhla volná zábava. V příjemné společnosti kamarádů utíkal čas příliš rychle a tak jsem si bohužel nestihnul popovídat se všemi, se kterými bych pár slov rád prohodil. Aby ze setkání měla něco i rodina, odnášel jsem si domů dvě sklenice medu od Zdeňka OK1AR.
SWL
Na středních vlnách (a horním okraji vln dlouhých) jsem několikrát s chutí lovil nesměrové radiomajáky. Poprvé to bylo v pátek 18. ledna, kdy jsem zkoumal úsek 280 kHz až 330 kHz. Postupně jsem do deníku zapsal celkem 9 nových úlovků: z Itálie byly slyšet majáky URB-285 Roma / Urbe, CMP-301,5 Campagnano, OST-327 Roma / Ostia a SRN-330 Saronno, z Francie DO-309 Dole-Tavaux a MB-330 Montbéliard-Courcelles a k tomu ruský BA-297 Šatalovo (1437 km), německý MW-309 Berlin-Schönefeld a jako třešnička na dortu můj pětistý slyšený NDB a zároveň první sicilský maják TRP-317,5 Marsala a díky tomu Sicílie jako 44. země. Po několika letech jsem slyšel majáky MG-296 Ljubljana (SVN), PPD-317 Poprad (SVK), VE-320 Valence-Chabeuil (FRA) a VO-321 Vojens Skrydstrup (DNK).
Majákové pásmo jsem opět proladil v neděli 20. ledna po ránu. Okolo východu Slunce hrál z Faerských ostrovů maják MY-337 Myggenäs (1826 km) a potom už jenom majáky bližší, většinou z Německa a Rakouska. Na své jsem si znovu přišel až ve čtvrtek 24. ledna večer na kmitočtech 330 kHz až 366 kHz. Ze severu poprvé slyším finské majáky V-339 Kokkola / Kruunupyy (1651 km), MI-346 Mikkeli / Korpikoski (1583 km) a norský ULV-360 Brønnøysund / Ulvingen (1744 km). Ze západu je novinkou francouzský maják NG-354 Nîmes / Garons a z opačného směru ruský BD-360 Bogdanovo (1800 km). Pozadu nezůstal ani jih. Z Itálie přilétl signál od BLA-350 Cerrione, z Korsiky RB-365 Ajaccio / Campo del Oro a z Řecka SA-362 Larissa (1381 km). Kromě toho, že je to můj první maják z Řecka (45. země), mě ve vodopádu na monitoru i ve sluchátkách zaujalo kolísání modulačního kmitočtu při klíčování o cca 60 Hz. Nevím, jestli je to závada nebo úmysl (klíčování frekvenčním posuvem), ale s něčím takovým jsem se u žádného NDB ještě nesetkal. Vrtalo mi to hlavou i při zapisování dalších majáků, které jsem už dlouho neslyšel: LT-336 Halmstad (SWE), WA-348 Stockholm / Arlanda (SWE), MAL-364 Gallarate / Malpensa (ITA) a UTH-366 Orland / Uthaug (NOR, 1541 km).
Hned další večer pokračuji v poslechu na majákovém pásmu tam, kde jsem den předtím skončil. A znovu přichází nové majáky. Švédské novinky NB-394 Stockholm / Bromma (1104 km), LM-397 Borlänge / Rommehed / Falun (1177 km) a NM-403 Mora-Siljan, (1236 km) doplňují nové majáky z Dánska HP-376 Esbjerg a Francie OB-395 Marseille Provence. Dalšími vzdálenějšími úlovky jsou norské RG-381 Rygge / Tune (1045 km), YG-396 Rygge / Enge (1051 km), švédské COR-388 Corner, (1082 km), PEO-398 Stockhlom / Skavsta / Peola (1027 km), EN-400 Örebro (1048 km) a zejména finský KEM-373 Kemi-Tornio / Hirmula (1898 km). Když po dvou delší dobu neslyšených majácích NW-364 Stockholm / Skavsta / Nyköping (SWE) a ITR-390,5 Istres-Le Tubé (FRA) přichází z Finska novinka Y-404 Kemi-Tornio / Ketolanperä (1894 km), pouštím se do pátrání po dalších vzdálených finských NDB. A vyplácí se to. Kromě Y-404 a dříve slyšeného KEM-373 poprvé přijímám zbývající dva majáky z letiště Kemi-Tornio a sice AS-324 (1876 km) a G-333 (1888 km). Jsem rád, že mám v deníku kompletní sbírku NDB z tohoto finského letiště vzdáleného přes 1800 km. Z Finska po dlouhé době slyším ještě majáky ESS-398 Kokkola-Pietarsaari / Kruunupyy / Esse (1647 km) a PSJ-352 Seinäjoki (1545 km). Mezi Finy se jako bonus připletl i jeden nový maják z Francie LCT-373 Le Luc-Le Cannet. Cíleně zkouším také NDB z Norska. A s úspěchem. Slyším RSY-378 Stavanger / Sola / Rennesøy (1114 km) a RBU-401 Røros / Rambu (1398 km) a vůbec poprvé poslouchám norské majáky TAT-393 Molde / Årø / Tautra (1456 km), BRS-371 Bremsnes for Kristiansund / Kvernberget (1491 km) a GRK-358 Trondheim / Værnes / Gråkallen (1505 km). Žeň nových majáků uzavřely francouzský PX-389 Périgueux Bassillac (1019 km) a dánský KD-357 Kolding Vamdrup.
Telegrafní provoz
Telegrafních QSO jsem v lednu moc neudělal. Kromě spojení ze Štírky mám v deníku ještě Toma A75GA a díky tomu Katar jako 126. zemi pro DXCC CW. Nový prefix pro WPX CW jsem získal spojením s Draganem 4O4A.
Závody
Jediným závodem, do kterého jsem se sedmi spojeními symbolicky zasáhl, byl HA-DX Contest. Celkových 34 bodů by při troše štěstí mohlo v kategorii QRP hodit první místo. Samozřejmě při počítání od konce výsledkové listiny. :-)

Žádné komentáře: