6. 3. 2019

Activity Report – 2/2019

V únoru mi největší radost udělalo posezení s Josefem OK1FKD, Mírou OK1JEH a Daliborem OK1UKC a také jednodenní SOTA vandr na Chýlavu a okolí. Kromě toho jsem trochu poslouchal NDB, vysílal na FT8, nevynechal jsem ani můj oblíbený PACC Contest a jako posluchači mi do sbírky QSL přibyla nová země DXCC.
Digitální provoz
Módem FT8 jsem navázal spojení se stanicemi ze čtyř kontinentů. Z Afriky se povedlo QSO s ostrovem Mauricius (3B8CW), z Oceánie spojení s indonéským ostrovem Jáva (YC1JEA). Nejvíc QSO bylo opět s Asií. Z Uralského federálního okruhu Ruska jsem pracoval se stanicemi z Čeljabinské oblasti (R8AEZ), Sverdlovské oblasti (R9CQ, RK9CW, RV9DC, RV9DD) a Ťumeňské oblast (UA9LIF). Ze Sibiřského federálního okruhu mám v deníku stanice z Chakaské republiky (R0WBH, UA0WW, UF0W), Omské oblasti (RW9MN) a Irkutské oblasti (R0SR). Dále jsem z Asie udělal dvě nové stanice z Japonska (JA1XBX a JS6TWW z ostrova Minami-Daitō, IOTA AS-047) a po jedné stanici z Číny (BD6RN), Izraele (4X1BG), Kazachstánu (UN7FW), Kypru (5B4ALS) a Turecka (TA5FA). Samozřejmě jsem se nevyhýbal ani Evropě. Sbírku skandinávských stanic jsem rozšířil o stanice z Finska (OH1EZB, OH3FVP, OH3JL, OH6FTR, OH6V), Norska (LB3UI) i Švédska (SM3PHM a SE19SKI – Mistrovství světa v alpském lyžování v Åre). Potěšily mě i příležitostné stanice R120MG (120. výročí narození dálkového letce prof. Michaila Michajloviče Gromova) a R30AFG (30. výročí stažení sovětských vojsk z Afghánistánu) a kromě nich ještě Martin OK1WCF jako další OK stanice. Novými prefixy pro WPX Digital jsou BD6, DG9, DJ6, JS6, MI1, R120, R30, RK9, SE19, TA5, UF0, YC1.

QSL
Direkty za moje posluchačské reporty mi poslali Bengt-Hugo SM6UZ a Bob WA6PPX (Butte Co., CA), díky němuž mám potvrzen další americký okres a také nový prefix. A po 111 dnech od odeslání reportu jsem se dočkal lístku od expedice KH1/KH7Z na Bakerův ostrov, což je pro mě 324. potvrzená země DXCC a samozřejmě také nová ostrovní skupina (IOTA OC-089) a nový prefix.
SOTA
Jedním ze zajímavých míst, kam se už dlouho chystám, je přírodní park Buková hora - Chýlava ležící severně od Nepomuku. Proto jsem byl rád, že jsem se tam o třetí únorové sobotě konečně vypravil. Za krásného slunečného a bezvětrného počasí jsem s chutí vandroval pěkným lesem a užíval si klid. Podíval jsem se na Kámen, k památníku amerických letců a samozřejmě na vrchol Bukové hory OK/PL-052. Mezi buky jsem natáhl dipól na 40 metrů a za chvilku jsem byl QRV. V lese ležel sníh, ale na sluníčku bylo krásně teplo a nakonec jsem vysílal jenom v košili. Prakticky po první výzvě se na mě vrhnul chumel lovců a nakonec z toho bylo dvaadvacet telegrafních spojení.

Z Chýlavy jsem si odskočil na nepříliš často aktivovanou Jezevčí skálu OK/PL-060. Také odsud to na 40m CW pěkně chodilo a radost mi udělaly zejména čtyři s2s spojení. Postupně mě zavolali Bruno HB9CBR/P z dvoutisícovky Burgfeldstand HB/BE-138 (2063 m), Jarek SP9MA/P, který aktivoval Turbacz SP/BZ-005 (1315 m), Peter HB9TVK/P z vrcholu Aeugsterberg HB/ZH-012 (829 m) a Patrick TK5EP/P z prvně aktivované hory Punta Sant'Eliseo TK/TK-073 (1271 m). Stejně jako při aktivaci Jezevčí skály v roce 2014 se i tentokrát ozvali neúnavní lovci Fred DL1FU a Mike DJ5AV. Když jsem vypínal rádio, měl jsem v deníku osmnáct spojení. Při zrychleném přesunu do nejbližší železniční stanice jsem ještě stačil navštívit Chocenickou velkou skálu a netradiční Ždíreckou ZOO. Domů jsem se vracel sice utahaný, ale nadmíru spokojený.

SWL
I v únoru jsem několikrát poslouchal nesměrové radiomajáky. První večer s majáky začal novinkou z Ruska SF-410 Čerusti ze vzdálenosti 1938 km, která po zbytek večera zůstala nepřekonána. Dále po několika letech znovu slyším AX-417 Auxerre – Branches (FRA), ZW-418 Zeltweg (AUT) a DVN-418 Split / Drvenik (HRV) a po nich další tři nové majáky: francouzský SAL-418 Sainte-Léocadie (1159 km), chorvatský GS-420 Pula a italský MMP-425 Milan Malpensa. Novinky střídají již dříve zachycené majáky GBG-426 Gleichenberg (AUT), CTX-428 Châteauroux (FRA) a B-429 Brno – Tuřany (CZE). Žeň nových majáku ale nekončí a do deníku zapisuji francouzské PRD-432 Peyrehorade (1259 km) a MV-434 Melun Villaroche. Majáky PRD-432 Peyrehorade a SAL-418 Sainte-Léocadie jsou mými nejvzdálenějšími úlovky z Francie. Věřím, že si někdy poslechnu také majáky z opačné strany Pyrenejí. Na Španělsko zatím stále čekám… Po více než devíti letech slyším srbský BR-425 Brdjani a potom šňůru dalších nových majáků. Nejdřív neidentifikovaný BHL-440 se solidním signálem, po něm ukrajinský ZU-445 Starokostjantyniv (1054 km), ruské KU-449 Tver (1716 km) a MF-478 Larionovo (1920 km) a estonský O-386 Kärdla (1200 km). Jako vrchol večera přichází maják BL-510 BlidaAlžírska, které se tak stává 46. zemí v mém NDB deníku. Vzdálenost 1684 km není příliš velká, ale je to Afrika! Mám velkou radost, protože nesměrových radiomajáků mimo Evropu jsem zatím slyšel jenom pár. Slyším ještě jeden neidentifikovaný maják BHA-520 a přemýšlím, jestli má něco společného s BHL-440. Zajímavostí je také CL-463 Cerklje ze Slovinska. Tento maják se nepoužívá k navigaci, ale slouží výhradně ke kalibračním účelům, a v minulosti jsem ho slyšel s bývalou identifikací CE-463. Tím jsou novinky pro tento večer vyčerpány. Ze vzdálenějších majáků slyším ještě švédský RD-419 Stockholm - Västerås / Haslo (1096 km), francouzský RY-427 Royan-Medis (1110 km) a estonské GO-514 Ämari Air Base (1280 km) a OZ-317 Kärdla (1200 km). Potom už sundávám z uší sluchátka a spokojeně zalézám do postele.

Při dalším lovu majáků jsem se zaměřil na středovlnné rozhlasové pásmo. Poslouchat majáky mezi rozhlasovými stanicemi s výkonem o tři až čtyři řády vyšším než u majáků mi nepřináší takové potěšení jako poslech na kmitočtech mimo DV a SV rozhlas, ale už delší dobu jsem tam neposlouchal a tak mi to nedalo a ladil jsem od 525 kHz výše. Odměnou mi bylo pět nových NDB z Ukrajiny: F-598 Ivano-Frankivsk, KR-600 Červonobirka (1190 km), SR-690 Seredne, KB-825 Kyiv – Boryspil (1303 km), CY-960 Červonyi (1342 km) a jeden nový z Ruska: SW-1285 Savelovo (1795 km). Kromě novinek jsem slyšel ještě ruské BG-745 Karmanovo RUS (1626 km), TU-1290 Belyj, RUS (1511 km), ukrajinský BO-1290 Bohdanivka (1301 km) a po dlouhé době také maják P-888, což je bližná na letišti Pardubice.

Ve druhé polovině měsíce jsem se k majákům dostal už jenom jednou a to zrovna v den, kdy střední vlny dost šuměly a podmínky šíření byly podle mě spíš pod průměrem. Přesto jsem do deníku poprvé zapsal švédský SKS-330 Karlstad, SWE (1052 km) a ruský PK-342 Sankt Peterburg (1562 km). A po jedenácti letech jsem znovu slyšel švédský NN-362 Eskilstuna – Kjula (1084 km).

Závody
Od roku 2009 jsem jako posluchač nevynechal jediný PACC Contest a nejinak tomu bylo i letos. S chutí jsem několik hodin poslouchal pěkný závodní provoz nizozemských stanic a k vyhodnocení jsem poslal deník z 95 spojeními, 39 násobiči a 3705 body.
Příjemně mě překvapili pořadatelé HA-DX Contestu, kterým na jeho vyhodnocení stačilo pouhých deset dní od ukončení přijímání deníků! Z výsledkové listiny jsem zjistil, že jsem si se svými sedmi platnými spojeními brousil zuby na poslední místo v kategorii SOAB QRP marně. Skončil jsem na 40. místě a za mnou bylo dalších sedm QRPířů. Mimochodem počet hodnocených stanic v kategorii QRP je podle mě víc než slušný.

Mrzí mě to, ale nemůžu si odpustit rýpnutí do pořadatelů OK-OM DX Contestu. Proč je možné vyhodnotit HA-DX Contest s 1394 přijatými deníky za deset dní a na výsledky telegrafní části OK-OM DX Contestu s 894 deníky účastníci čekají už čtvrtý měsíc?! Potom se divíme, proč náš národní DX závod nejezdí víc stanic…

Žádné komentáře: