1. 9. 2019

Activity Report – 8/2019

Také v srpnu jsem vysílal ze SOTA vrcholů. Kromě kopců jsem navštívil zajímavý vysílač, vyzkoušel jsem svojí FT-817ND na VKV a při té příležitosti rozdal body ve dvou VKV závodech současně:
QSL
Na přelomu července a srpna mi přišel balíček z QSL služby se 180 g lístků pro OK1-34856 a 240 g lístků pro OK1NF. Jako posluchače mě potěšilo pět nových pásmových zemí DXCC (Bhútán na 160 m a 10 m, Kokosové (Keelingovy) ostrovy na 12 m a 10 m a Skotsko na 60 m), šest nových prefixů pro WPX (A5, II0, KN7, ND9, RL6, UB8), tři americké okresy pro USA-CA (Campbell Co., KY; Greene Co., MO a McHenry Co., IL), tři ruské rajóny pro RDA (IR-04 Sverdlovský rajón Irkutsku, MO-02 město Bronnicy a TA-06 Přivolžský rajón Kazaně) a tři stanice pro nizozemský diplom PACC (PA0RRS, PA6T, PD2GSP). Nově mám také potvrzen poslech majáku DK0TEN na 28257,5 kHz.
Mezi QSL pro OK1NF byly posluchačské reporty od Włodka DE1KDC a Michaila UA3-155-75 a také lístky s novými prefixy pro WPX CW (DP6, DQ0, E2, OH4, SF80, SX0, Z60) a WPX Digital (3Z1, DF1, DP6, DQ3, JH4, OE2, OG0, ON8, PF7, RX3, SM3, YL100, YL3).
Kromě zásilky z QSL služby jsem ještě dostal direkty od Kena 2W0KPH, Henryho K1WCC (Barnstable Co., MA) a Roberta PA3GEO (nová stanice pro PACC).
SOTA
O první srpnové neděli jsem vyrazil na Šumavu, abych se konečně podíval na horu Plesná OK/PL-004 (1337 m, JN69PC, též Debrník, Laka, Lackenberg) tyčící se na státní hranici nad jezerem Laka. Devět kilometrů dlouhý pochod vedl ze Železné Rudy nejdřív směrem k hranici a potom podél ní až na místo, odkud se dá odbočit buď na sever na Polom, nebo na jih na Plesnou. Za pochodu jsem zobal maliny, kterých bylo u cesty nepočítaně, a na závěr pro změnu borůvky. Po prohlídce přístupné části vrcholu Plesné (západní část vrcholu je v první zóně NP Šumava) jsem se usadil asi dvacet metrů od státní hranice, na strom jsem vodorovně pověsil anténu Háčovku a vedle ní dipól na 40 metrů. Chtěl jsem využít probíhající VKV závody (Letní QRP závod, Alpe Adria Contest, Sommer BBT) k otestování FT-817ND na 144 MHz, zároveň rozdat body soutěžícím stanicím a samozřejmě aktivovat nový SOTA vrchol.
Jakmile jsem se posadil k rádiu, spadlo z nebe pár dešťových kapek, ale ty rychle vystřídalo sluníčko. Aktivaci na VKV jsem zahájil pěti telegrafními spojeními (OK1DUG, OK1DIX, OK1IM, OK1HAS, OK7CM). Potom jsem musel vzít do ruky mikrofon a pokračovat na SSB. Později se ale povedly ještě dvě další CW spojení s OE5DIN a OK1FPG. Nejvzdálenější stanicí v deníku byl Robert OK1FEN na krkonošské Černé hoře (JO70UP, QRB 243 km). Slyšel jsem větší dálky (stanice ze Slovinska a Chorvatska), ale na ty Háčovka bohužel nestačila, i když jsem vysílal z pořádného kopce. Potěšily mě zejména s2s spojení s Tomášem OK1GTH z Klínovce OK/KA-001 (1244 m, JO60LJ) a Pavlem z Blatenského vrchu OK/KA-004 (1337 m, JO60JJ). Celkem jsem na dvoumetru navázal 24 spojení. Kromě toho jsem si na chvíli odskočil na krátké vlny, kde jsem udělal sedm spojení včetně s2s QSO s Jürgem DL/HB9BIN/P z kopce Kapellenberg DM/BW-856 (699 m, JN48VI). Na Plesné se mi líbilo a klidně bych se tam zdržel ještě několik dalších hodin, ale čekal mě devítikilometrový pochod na vlak do Plzně a tak mi nezbylo, než všechno včas zabalil a vyrazit zpátky do civilizace. Aby mi to nebylo líto, připravila mi Plesná na rozloučenou překvapení. Při sestupu k asfaltce se z trávy zvedla samice Tetřeva hlušce a odlétla na klidnější místo. Byl to pro mě zážitek, jelikož jsem v přírodě viděl tetřeva poprvé v životě.
Další tři SOTA aktivace se povedly v rámci rodinné dovolené v Konstantinových Lázních. Při výletu do Manětína jsme se zastavili v Nečtinech a všichni čtyři jsme se prošli na Špičák OK/PL-051 (610 m, JN69OX) a zpátky. Procházka převážně borovým lesem byla příjemná a všichni jsme bez potíží zvládli i trochu náročnější závěrečné stoupání po úzké pěšince mezi kameny. Když jsme se z vrcholu vynadívali do okolního kraje, přesunuli jsme se na příhodnější místo, na kterém se děti věnovali borůvkám a brusinkám a já vysílání. Na čtyřiceti metrech mě zavolalo devatenáct lovců, mezi nimi Vláďa OK1FII, Jan OK2PDT, Igor OM3CUG a také Andreas DL6AP/P aktivující berlínský zámek Pfaueninsel WCA DL-03916. Do Nečtin jsme se vrátili stejnou cestou a já byl rád, že jsem rodině ukázal další zajímavé místo.
Za dva dny jsme podnikli další výlet. Tentokrát jsme se v Černošíně rozdělili, a zatímco se Zuzka s Jakubem vydali na prohlídku Stříbra, já s Julií vyrazil na Vlčí horu OK/PL-090 (704 m, JN69KT). Na vrchol jsme šli po nejkratší rozumné trase a cestou jsme koukali po houbách. Žádné žně se nekonaly, ale pár babek a klouzků jsme posbírali. Na Vlčí hoře se Julie zabavila geologickým průzkumem a já mohl v klidu natáhnout dipól na 40 m a vysílat. Na moji výzvu zareagovalo osmnáct lovců. Z domácích to byli Josef OK1FMJ, Jan OK2PDT, Vláďa OK1FII, Karel OK2CLL a se slabým, ale čitelným signálem Petr OK1AYU/P z Kamenné hory OK/JC-025 (1057 m, JN69UB) cca pět kilometrů západně od Vimperku. Poslední QSO jsem udělal s Larsem SA4BLM a až později doma jsem zjistil, že to bylo moje 4000. spojení navázané z kopců v programu SOTA. Po aktivaci jsme s Julií došli zpátky do Černošína, kde byl sraz s druhou polovinou rodiny. Následoval oběd v motorestu Vlčák a zajímavá prohlídka místního muzea. Průvodkyně se nám intenzivně věnovala, a když vyšlo najevo, že pochází z Krušných hor, bylo tuplem o čem mluvit.
Aktivace Hradišťského vrchu OK/PL-054 (632 m, JN69LU) je pro mě už několik let po sobě nedílnou součástí dovolené v Konstantinových Lázních. Nejinak tomu bylo i letos. Novinkou bylo jenom to, že se mnou šly na kopec obě děti. Zuzka si díky tomu mohla užívat několik hodin klidu. Pohodovým tempem jsme došli na vrcholovou plošinu a prošli jsme prakticky celou naučnou stezku. Na vysílání jsem si tentokrát vybral mýtinu, kde jsme se mohli pohodlně usadit a kde nebyl problém s natažením antény. Bohužel jsem byl QRV až odpoledne, kdy už probíhal RDA Contest a na pásmu to bylo znát. Nakonec jsem si ale volnější kmitočet našel. Zavolalo mě postupně osm lovců a tím byla moje už šestá aktivace Hradišťského vrchu hotová. Děti mezitím spořádaly svačinu, odpočinuly si a zbývalo jen dokončit kolečko kolem vrcholu a vrátit se do Konstantinových Lázní.
Týden před koncem srpna jsem se ještě jednou vypravil na Šumavu, tentokrát do její jižní části, s cílem aktivovat na česko-rakouském pomezí „dvouhlavý“ vrchol Smrčina OK/JC-004 alias Hochficht OE/OO-069 (1338 m, JN68XR). Po noclehu v Českém Krumlově jsem dojel prvním ranním vlakem do Horní Plané, abych využil jedinečnou možnost přiblížit se ke kopci přívozem. Plavba z Horní Plané přes vodní nádrž Lipno do Bližší Lhoty trvala jenom pár minut, ale i tak to byl nezvyklý začátek cesty na SOTA vrchol.
Z Bližší Lhoty už jsem pokračoval po svých. Nejdřív po Knížecí cestě na hranici NP Šumava, potom podél Schwarzenberského kanálu do míst, kde stával Josefův Důl, a dál údolím Medvědího potoka až na rozcestí Pod Smrčinou. Cestou jsem viděl kvanta nádherných hřibů a dalších jedlý hub, ale z několika důvodů jsem nic nesbíral, i když bylo těžké takové úrodě odolat. Nejhezčí a zároveň nejnáročnější etapou pochodu bylo posledního půldruhého kilometru první zónou národního parku. Těšilo mě, že jsem za celé tři hodiny potřebné na zdolání dvanáctikilometrového pochodu potkal jenom jediného člověka. Také vrchol Smrčiny jsem měl sám pro sebe. V klidu jsem si prohlédl českou i rakouskou stranu a přemýšlel jsem přitom nad rozdílným přístupem k využití a ochraně Smrčiny. Zatímco česká část leží v národním parku a dokonce v jeho první zóně, Rakušané mají na své straně sjezdovky s horní stanicí lyžařského vleku jen třicet metrů od hranice státu (a českého národního parku).
Při prohlídce vrcholu jsem ochutnával borůvky, kterých bylo všude kolem plno, a za chvíli jsem měl jasno v tom, kde se usadím s rádiem. V éteru jsem se nejdřív ozval na kmitočtu 7030 kHz z Hochfichtu pod značkou OE/OK1NF/P a prakticky hned se rozjel pěkný pajlap. Postupně mě zavolalo třicet stanic, mezi nimi také Bernd DL2DXA/P z GMA vrcholu Schanzberg DA/SX-035 (392 m, JO70BX) v Saském Švýcarsku, Jarek OK/SP9MA/P z kopce Kostel OK/MO-018 (952 m, JN99IM) v Moravskoslezských Beskydech a Jürg HB9BIN/P aktivující Le Moléson HB/FR-019 (2002 m, JN36MN) nedaleko Ženevského jezera. S mým vůbec prvním vysíláním z Rakouska jsem byl naprosto spokojený a po malé svačině a přesunu jsem se s chutí pustil do aktivace Smrčiny. Pajlap se opakoval, včetně s2s spojení s Jürgem HB9BIN/P a Berndem DL2DXA/P. Zavolali mě také Giannis SV9RGI (moje první spojení s Krétou ze SOTA vrcholu), Radek OK1FHI a Steffen DL5DXS/P z biosférické rezervace Oberlausitzer Heide- und Teichlandschaft DLFF-0025. Aktivaci jsem končil s devětadvaceti spojeními v deníku. Když jsem všechno zabalil do batohu, zjistil jsem, že na vrcholu už nejsem sám. V duchu jsem se pochválil za nápad prohlédnout si vrchol, ještě když byl liduprázdný. Dál jsem se na Smrčině nezdržoval a vydal jsem na pochod do Nové Pece. Šel jsem podél státní hranice přes Hraničník (1281 m) a Studničnou (1160 m) až na hraniční přechod Plešné jezero / Holzschlag a potom pořád dolů po Rakouské cestě a Koňské cestě až na silnici Jelení – Nová Pec. Časově to vyšlo tak pěkně, že jsem před odjezdem vlaku ještě stihnul navštívit infocentrum v Nové Peci a poslat pohled Radkovi OK1MRK. Přes Černý Kříž a Číčenice jsem se do Plzně vrátil nadšený z vydařeného výletu do míst, kam jsem se chtěl podívat už dlouho.
SWL / Setkání
Cílem jednoho z výletů o rodinné dovolené byly největší sluneční hodiny světa, jimž za gnómon slouží anténní stožár televizního a rozhlasového vysílače Krašov. V pěti patrech kotvený 342 metrů vysoký příhradový stožár je impozantní už zdálky, ale teprve při prohlídce zblízka vyniknou jeho rozměry naplno. Byla to moc zajímavá podívaná.
Po prohlídce vysílače jsme ještě krátce navštívili závodní QTH kolektivky OK1OPT. Přestože jsme návštěvu předem neohlásili, dostalo se nám velmi srdečného přijetí od přítomného Luboše OK5KL  a mrzelo mě jenom to, že se nemůžeme zdržet déle.
Závody
Deník s VKV spojeními z Plesné jsem poslal pořadatelům Letního QRP závodu na VKV a část spojení jsem mohl použít pro Sommer Bayerische Bergtag (BBT). Oba závody už byly vyhodnoceny. V Letním QRP závodu jsem s výsledkem 24 spojení a 3156 bodů skončil na 37. místě ze 43 hodnocených stanic v kategorii Single. V Sommer BBT jsem mezi třiceti stanicemi obsadil s deseti platnými spojeními 27. místo. Kupodivu jsem tak ani v jednom závodě nebyl první (od konce).

Žádné komentáře: