4. 11. 2019

Activity Report – 10/2019

V říjnu jsem poslouchal nesměrové radiomajáky na středních vlnách, aktivoval jsem jeden SOTA vrchol nedaleko česko-slovenského pomezí a ozval jsem se i na FT8:

Digitální provoz
Vysílání na FT8 jsem věnoval podstatně méně času než v předchozím měsíci, ale pár zajímavých spojení se mi povedlo. Z Evropy mám v deníku tři nové skandinávské stanice (LA6JEA, OH5KZ, OH7KBF) a příležitostné stanice GB40BYL (40 let organizace britských amatérek BYLARA) a IY7GMB (Marconiho radiotelegrafní stanice Bari). Mimo Evropu jsem se dovolal pěti nových stanic z Jihoafrické republiky (ZR6GRT, ZS1SC, ZS6LKF, ZS6NL, ZS6WWW), dvou stanic z Kanárských ostrovů (EA8ACW, EA8CNR), po jedné stanici z Turecka (TC3COTA), asijské části Ruska (R9MJ) a také dvou Američanů - N2TK z New Yorku a K7VIC ze státu Montana, což pro je pro mě 33. stát USA pro WAS Digital. Novými prefixy pro WPX Digital jsou 2M0, EC3, GB40, GI6, IY7, TC3, YU9, ZR6.
QSL
Moje posluchačské reporty potvrdili direktem Pavel OK1NYD, Robert OM7AES a Taku JA9ESZ (prefektura Toyama), který mi poslal QSL v aerogramu. Ještě nikdy jsem aerogram nedostal a tak jsem měl z lístku JA9ESZ radost dvojnásobnou.
SOTA
Prodloužený poslední říjnový víkend jsem strávil na úpatí Bílých Karpat a při té příležitosti se mi podařilo aktivovat vrchol Valy OK/ZL-033 (470 m, JN89VA). Na kopec jsem došel z Komni a cestou jsem si užíval výhledy do krajiny i podzimní les plný barev a vůní. V éteru jsem se ozval na 40m CW a zavolalo mě 18 stanic. Nejvíc mě tentokrát potěšil Mick LB6BG. Jednak rád pracuji se skandinávskými stanicemi a navíc to pro mě byl nový prefix. Aktivace pro mě byla zajímavá také tím, že jsem vysílal daleko od mého obvyklého rajónu. Valy OK/ZL-033 jsou nejvýchodnějším SOTA vrcholem, který jsem aktivoval, a okres Uherské hradiště se stal 28. okresem, z něhož jsem vysílal. Z kopce jsem se vracel stejnou cestou a v jednom místě přímo na pěšině jsem skoro vrazil do krásného mloka. Dovolil mi, abych si ho prohlédl a vyfotil. Bylo to pěkné rozloučení s místní přírodou.
SWL
V průběhu měsíce jsem se několikrát dostal k poslechu nesměrových radiomajáků. Úvodní novinkou byl francouzský maják FG-339 Montpellier-Méditerranée a prvním vzdálenějším úlovkem norský LL-342 Fagernes / Leirin (1249 km). Nedlouho poté následovaly další dva nové NDB: rumunský OPE-349 București / Otopeni (1190 km) a další Francouz MAR-383 Marseille Provence. Zřetelně slyším, že je mezi písmenka MAR zamíchán ještě jiný maják a za chvíli do deníku zapisuji ALD-383 Alderney (1056 km) a tím zároveň Guernsey jako 49. slyšenou zemi. Mám radost a s chutí ladím majákovým pásmem dál. Novým majákům ještě není konec. Z Baleárských ostrovů přichází ADX-384 Andraitx for Palma de Mallorca (1403 km) a z Itálie BPL-401 Bari / Palese (1030 km). Napadá mě, že by BPL-401 potěšil Tomáše OK1JRA, protože by mu připomněl jím provozovaný převaděč OK0BPL. Když slyším finský Y-404 Kemi-Tornio (1897 km), kontroluji kmitočty dalších majáků z letiště Kemi-Tornio. Jsou slyšet všechny čtyři: KEM-373 (1901 km), Y-404 (1897 km), AS-324 (1879 km) i G-333 (1891 km). To indikuje zlepšené podmínky směrem na severovýchod, a proto hned zkouším další finské majáky, hlavně ty, které mi dosud unikaly. Začínám nejvzdálenějším AKU-432 Ivalo / Akujärvi a po několika předchozích marných pokusech ho tentokrát opravdu slyším! Okamžitě pořizuji nahrávku signálu přicházejícího ze vzdálenosti 2239 km a raduji se ze splnění jednoho mého majákového snu. Na stejném kmitočtu slyším po jedenácti a půl letech ještě estonský G-432 Ämari Air Base (1277 km). Pokračuji v lovu finských NDB a při monitorování majáků sloužících k navigaci na letišti Kokkola-Pietarsaari KRU-388 (1668 km), V-339 (1654 km) a ESS-398 (1650 km) narážím na nový francouzský BR-388 Lyon-Bron a anglický BIA-339 Bournemouth (1025 km). Poslouchám signál BIA-339 a přitom do seznamu zapisuji Anglii jako 50. slyšenou zemi. Paráda! Z dalších finských majáků slyším po jedenácti letech S-374 Mikkeli (1587 km) a zároveň s ním nový francouzský BGC-374 Bergerac-Roumaniere (1061 km), dále PSJ-352 Seinäjoki (1548 km), VS-365 Tampere-Pirkkala / Vesilahti (1442 km) a prvně také IJ-382 Ilmajoki (1510 km).
O dva dny později věnuji majákům necelou půlhodinku před odchodem do práce. A vyplácí se to. Po novém francouzském TW-406 Toulouse-Blagnac slyším vůbec poprvé NDB z Gruzie jako 51. slyšené země. Nejdřív LU-430 Batumi (2419 km) a poté DF-520 Mukhrani (2608 km). Hned se mi jde do továrny radostněji. :-)
Následující víkend zkouším majáky znovu. První a zároveň jediná novinka ze západu je francouzský BN-353 Basel-Mulhouse. Z opačného směru slyším po roce znovu íránský maják ARB-355 Ardabil (3101 km). Překvapením je pro mě první příjem X-362 Náměšť nad Oslavou, což je bližná pro RWY 13. Další novinky jsou z Ruska PL-525 St. Petersburg / Pulkovo (1571 km) a z Maďarska PQ-522 Nyiregyháza. Následuje několik vzdálenějších majáků, které už jsem v minulosti slyšel: rumunské BSW-521 București / Baneasa (1179 km) a B-520 Bacău (1124 km), ruský NV-515 Rostov na Donu (2002 km), estonský GO-514 Ämari Air Base (1281 km) a první DX večera alžírský BL-510 Blida (1685 km). Po deseti a půl letech znovu slyším UNID LGT-500, jehož poloha není známá, ale spekuluje se, že jde o alžírský Laghouat. Nejlepší úlovek ale přichází z východu: N-485 Urganč (3776 km) a Uzbekistán jako 52. slyšená země. Nemůžu uvěřit tomu, že jsem během jednoho týdne slyšel čtyři nové země! I další tři nové úlovky jsou z východu, konkrétně z Ruska: CW-485 Krasnaja Gorbatka (2046 km), AN-480 Anapa (1931 km) a PT-475 Petrovskoje (1941 km). Další ruský maják MF-478 Larionovo (1920 km) už jsem slyšel dřív, ale mám z něj radost podobně jako ze srbského UZ-470 Užice / Ponikve, který slyším po jedenáctileté pauze. Poslední novinkou večera je z Libye WF-470 Wafa (2349 km) a při jejím poslechu si nemůžu nevzpomenout na Jardu OK1WF, jehož klíč před rokem definitivně utichl.

Další večer poslouchám dva neidentifikované majáky AS-460 a BHL-440 a po jedenácti letech maďarský SEG-456 Szeged a „masarykovský“ TGM-428 Târgu Mureș z Rumunska. Naopak poprvé slyším maďarský SME-436 Hévíz-Balaton a francouzský CTS-426 Castets (1231 km). Z Francie poslouchám ještě PRD-432 Peyrehorade (1260 km) a RY-427 Royan-Medis (1110 km). Poslední zajímavostí je UNID O-275, což by snad mohl být lybijský Tripoli.
Následující ráno se s majáky po zbytek měsíce loučím příjmem dvojice NDB z polského letiště Darłowo. Dálnou SA-474,5 už jsem slyšel před pěti lety, ale bližná S-436 je novým úlovkem. Náhoda tomu chce, že jako poslední říjnovou novinku do deníku zapisuji KUN-416 Kunovice a týden poté si právě tento maják mohu prohlédnout z bezprostřední blízkosti. Když už slyším KUN-416, zkouším ještě kunovickou bližnou KNE-434. Neburácí, ale slyšet je.
Jak jsem napsal výš, týden po prvním poslechu majáku KUN-416 jsem se k němu podíval. Kunovická dálná je schovaná v lese a kromě ní jsem samozřejmě nevynechal ani RKS Topolná vzdálené vzdušnou častou půldruhého kilometru. Za pěkného počasí jsem obešel východní a jižní stranu střediska a pokochal se pohledem na dva 270 metrů vysoké stožáry. Jsem rád, že jsem Topolnou viděl a jsem zvědavý, jaký bude její osud, až jednou Český rozhlas dlouhé vlny opustí.
Závody
Z webu CQ WPX SSB Contestu jsem si stáhnul diplom za pár spojení navázaných na top bandu v březnu z vrcholu Krušné hory OK/ST-021.

Žádné komentáře: