14. 4. 2022

Activity Report – podzim 2021

Během podzimu jsem se s rádiem podíval na několik SOTA vrcholů v Plzeňském a Karlovarském kraji, objevil jsem se v závodech na KV i VKV a do sbírky QSL jsem přidal řadu pěkných lístků.

Diplomy

Po získání potvrzení spojení OK1KDN s Oceánií jsem požádal o vydání jednoho z klasických diplomů – Worked All Continents. Žádost byla rychle vyřízena a Radioklub Kadaň má ve sbírce svůj první diplom.

QSL 

Na konci října přišla pravidelná várka lístků z QSL služby. V téměř půlkilovém paklíku (475 g) bylo 57 lístků pro OK1-34856, 56 lístků pro OK1KDN a 30 lístků pro OK1NF. Pro posluchačské diplomy mi přibylo dvanáct nových nizozemských stanic (PA0LIE, PA0MJM, PA1JM, PA350RB, PA3A, PA3CPI, PA4Y, PD3EM, PE44FF, PE4KH, PF7DKW, PI4ADH), díky čemuž mám potvrzeno už 470 PA stanic pro PACC. Dále šest nových okresů pro USA-CA (Buncombe, NC; Franklin, NY; Hamilton, IN; Licking, OH; Ottawa, MI; Walker, AL) a devět nových prefixů pro SWL WPX (DL1250, HF5, JK8, JR6, KA2, NC4, NS3, OV2, PA350). Vítaným rozšířením sbírky QSL příležitostných stanic jsou DL1250G, II2FIST, IY6GM, PA350RB a SN100SHL. Lístek od Barb N9NM (TX) je zase fajn doplněním sbírky YL stanic vysílajících na CW.

Kadaňský radioklub OK1KDN získal dalších 14 stanic pro 100-ČS na VKV (OK1AME, OK1DOL, OK1DPO, OK1FIG, OK1IBB, OK1IEI, OK1KCR, OK1KRI, OK1TN, OK1VUC, OK1XTN, OK5D, OL1B, OL4A), stejný počet prefixů pro WPX CW (9G5, C44, DK2, HB15, LZ0, OE5, OK5, OL1, R0, R4, RD4, RY5, S57, UA5) a několik nových potvrzení od DX stanic (9G5FI, C44C, 4L8A, R0HQ).

Jako OK1NF mám pro diplom WPX CW nově potvrzeny prefixy DG1, EV5, HB15, S56 a pro WPX Digital prefixy 5Z4, CX4, LX5, OP19, OS21, OT6, R1941, RM4, S51. Sbírku DX QSL doplnily lístky z Keni (5Z4VJ) a Uruguaye (CX4ACH). Potěšily mě také lístky od příležitostných stanic LX5WARD, OO7STAYHOME, OP19MSF, OS21WARD, OT6SAFE, R1941MB, RM41MB.

Kromě zásilky z QSL služby na podzim přišly direkty pro OK1KDN od Zdeňka OK1DSZ / OL0W, Pavla OK1MCS, Jardy OK2VLT a Honzy OK9ATD. Direkt za posluchačský report mi ze státu Connecticut poslal Bob KB1DK. A já v půlce listopadu poslal do Prahy balíček s 1,65 kg QSL.

SOTA

Během podzimu se mi podařilo aktivovat pět SOTA vrcholů. Na konci září jsem strávil víkend na Šumavě a při té příležitosti jsem se poprvé podíval na kopec Spálený OK/PL-091 (1013 m, JN69RC) nad Srním. Za krásného počasí, které připomínalo víc šumavské léto než podzim, jsem na čtyřiceti metrech udělal 24 telegrafních spojení, včetně pěti s2s se stanicemi vysílajícími z vrcholů Rinderberg HB/BE-106 (2079 m, JN36QM), Montagne du Château HB/VD-048 (935 m, JN36IN), Brandchnubel HB/LU-014 (1412 m, JN46AV), Lubogoszcz SP/BZ-039 (968 m, KN09BR) a Röti HB/SO-003 (1395 m, JN37SG).

Hned tři dny na to, o zářijovém státním svátku, jsem si udělal výlet na Klatovsko. Autobus mě dovezl do Švihova, odkud jsem pokračoval dál pěšky na Běleč OK/PL-036 (711 m, JN69OL). Opět jsem se ozval na čtyřiceti metrech provozem CW a na moji výzvu odpovědělo nebývalé množství lovců (rovných 42) a mezi nimi jako první OK5MAX/P z přírodní rezervace Na Oklice OKFF-0743 nedaleko obce Milíčov v okrese Jihlava. Protože jsem nemusel pospíchat domů, dopřál jsem si po aktivaci prohlídku vodního hradu Švihov, kterou jsem měl v plánu už hodně dlouho.

Velkou radost mi udělal také listopadový výlet s Tomášem OK1JRA, jehož cílem byl magický Vladař OK/KA-042 (693 m, JO60OB). V FM poháru jsem udělal devět spojení na 433 MHz a čtrnáct spojení na 145 MHz, včetně s2s na vrcholy Bacín OK/ST-053 (499 m, JN79BV), Praděd OK/MO-001 (1491 m, JO80OB), Kozákov OK/LI-021 (744 m, JO70PO), Zvičina OK/KR-026 (671 m, JO70UK) a Svatobor OK/PL-089 (845 m, JN69RF), který byl mým 25. SOTA vrcholem pro diplom SOTA Complete. A kromě toho ještě SOTA/GMA QSO s kopci Hůrka OL/KA-416 (817 m, JO60KC) a Jánský vršek OL/US-431 (632 m, JO60NJ). Po konci FM poháru jsme si prošli zajímavou vrcholovou planinu Vladaře a na pěkném místě jsme se usadili a dopřáli si teplý oběd. Při zpáteční cestě jsme se zastavili u Luboše OK1ZDA, který nám ochotně předvedl svoji přijímací techniku i výsledky, které s ní dosahuje.

V listopadu jsem stihnul navštívit ještě Vidhošť OK/PL-092 (759 m, JN69RH) a vůbec poprvé z ní vysílat. Na kopec jsem došel z nedalekého Kolince a na pasece, která vznikla přímo na vrcholu, jsem se usadil s rádiem a dipólem na 40 m. Tentokrát mě zavolalo 29 lovců a povedlo se s2s spojení na Schafreiter DL/KW-035 (2102 m, JN57RM) a SOTA/GMA spojení s Gläserner Mönch DA/SA-297 (207 m, JO51MU). Aktivací Vidhoště jsem se dostal přes hranici 1.500 bodů a tím pádem jsem druhé horské koze už blíž než té první. Víc než body mě ale potěšilo to, že za mnou na kopec vyběhnul kamarád Jirka ze Sušice. Vždycky ho rád vidím. Zpáteční cestu do Kolince jsme absolvovali společně a při té příležitosti jsme probrali co je u nás nového.

Poslední podzimní aktivací byla tradiční chanuková výprava s Radkem OK1MRK a kamarádkou Renatou. Letos jsme si vybrali Dyleň OK/KA-013 (940 m, JN69GX). Sraz byl na hlavním nádraží v Plzni, vlakem jsme dojeli do Dolního Žandova a dál jsme pokračovali po svých. Krajina byla krásně bílá a měli jsme radost, že si zase jednou užijeme výlet a vysílání v zimních podmínkách. Celou cestu na vrchol Dyleně jsme si měli o čem povídat a než jsme se nadáli, byli jsme na místě. Usadili jsme se v turistickém přístřešku, Renata vytáhla z batohu knížku a Radek dipól. Ten jsme natáhli mezi stromy, na stole jsme připravili rádio a za chvíli jsme mohli vysílat.

Nejdřív se v éteru ozval Radek a na 40m SSB rozjel pěkný pajlap. Po pár minutách měl splněno, ale pokračoval dál, aby se dostalo na všechny lovce. Když Radek skončil, gratuloval jsem mu k dosažení 1000 bodů za aktivace SOTA vrcholů a získání trofeje SOTA Mountain Goat a předal jsem mu speciální cenu, kterou mu vyrobila Julie. Potom jsem udělal sedm telegrafních spojení a dali jsme se do balení. Mezitím se na vrcholu objevil ještě Tonda OK1SDR s úmyslem zapojit se do pokusného předkola FM aktivity na 50  MHz. A nejvíc nás překvapil otužilec, který se vyloupnul z lesa jen v botách a trenýrkách. Prohodil s námi pár slov a zase běžel dál, aby nezmrznul. My se z vrcholu vydali ke státní hranici prohlédnout si zajímavá místa na západním úbočí Dyleně. Zabralo nám to víc času, než jsme předpokládali, a tak jsme museli oželet plánovaný oheň a na zpáteční cestě do Dolního Žandova nasadit solidní pochodové tempo a poslední kilometr na nádraží popoběhnout. Za to se na moji hlavu sneslo trochu oprávněné kritiky, ale radost z krásného zimního výletu převážila a do Plzně jsme se vraceli spokojení.

SWL

Poslechu jsem na podzim moc čas nevěnoval, ale nenechal jsem si ujít speciální vysílání u příležitosti stého výročí transatlantických testů, které v prosinci roku 1921 organizovala ARRL a během nichž byly v Evropě poprvé úspěšně přijímány signály amerických radioamatérů. Tím, kdo před sto lety poprvé přijímal za mořem amatéry z USA, byl Paul Godley a podařilo se mu to na jihozápadním pobřeží Skotska, ve městě Ardrossan. Přesně o sto let později (12. prosince 2021 ve 0252z) odvysílala stanice W2RCA na kmitočtu 1.825 kHz telegram, jehož první část odpovídala telegramu z roku 1921 a druhá část textu byla současná:

QST DE W2RCA W2RCA

NR 1 DE 1BCG W 12 NEW YORK DATE 11/12-21 TO PAUL DODLEY ARDROSSAN SCOTLAND. HEARTY CONGRATULATIONS BURGHARD INMAN GRINAN ARMSTRONG AMY CRONKHITE == BEST WISHES TO ALL FROM THE RADIOCLUB OF AMERICA FOR THE NEXT 100 YEARS OF WIRELESS PROGRESS.

73 DE W2RCA W2RCA ZGG5 QRT CL

Z top bandu mám v posluchačském deníku ještě DX stanice JH4UYB, K8FL (Ohio), KM1R (Connecticut), R0SR (Irkutská oblast), RA9Y (Altajský kraj), VO1CH (Newfoundland a Labrador), W1JR (New Hampshire). Na vyšších pásmech jsem měl radost z ostrova Svatá Helena (ZD7BG) a Mali (TZ4AM), z příležitostných stanic A721FAC, AM1111E, DQ50N33GE, DQ60ANT, DR60ANT, EM60KTS, GB2ZE, OE120XDX, OH9SCL, TM57MC a nových OK stanic OK2ARM, OK2TJ a OL70DG.

Zajímavé čtení

Podařilo se mi sehnat několik tři výtisky knížky Spojovacia technika vyrábaná v Československu počas studenej vojny od Miro Horníka OM3CU a tak jsem mohl udělat radost nejenom sobě, ale i dvěma kamarádům.

Závody

Ukrainian DX Contestu jsem udělal 248 spojení, což se 105 násobiči dalo výsledek 120.120 bodů. Vůbec poprvé jsem pod značkou OK1KDN navázal spojení s Austrálií (VJ3A) a Thajskem (E21YDP). Oceánie byla pro Radioklub Kadaň posledním chybějícím kontinentem pro diplom WAC, takže radost ze spojení s Austrálií byla velká. Dále jsem se mimo Evropu dovolal stanic z Izraele, Kazachstánu, Kypru, Turecka a z několika částí asijského Ruska, konkrétně z Orenburské oblasti, Čeljabinské oblasti, Chantymansijského autonomního okruhu, Kurganské oblasti, Permského kraje a Ťumenské oblasti. Z Evropy mám v deníku například stanici z Vídeňského mezinárodního centra OSN (4U1A) nebo příležitostné stanice EO50FF a PI35EUDFX.

Pod značkou OK1KDN jsem se aspoň symbolicky zúčastnil A1 Contestu. Z domova jsem se s pěti watty a anténou PA0FBK pověšenou na balkónu dovolal deseti stanic, z nich nejvzdálenější byl Laci OM2VL (QRB 398 km), a v součtu jsem získal celých 1.270 bodů.

Při návštěvě Vladaře jsme se s Tomášem OK1JRA střídali u jedné ručky a rozdávali jsme v FM poháru body na obou pásmech. Moje hlášení ze závodu nakonec obsahovalo 9 spojení na 433 MHz a 14 spojení na 145 MHz.

Moc pěkně jsem si zazávodil v telegrafní části CQ WW DX Contestu. S mojí skromnou výbavou jsem se objevil pod značkou OK1KDN na pásmech 40 m až 10 m a udělal jsem 562 QSO, 123 zemí, 49 zón, což ve výsledku znamenalo 136.912 bodů. Do deníku kadaňského radioklubu přibylo hned 11 nových zemí DXCC: Ázerbájdžán (4K6FO), Ceuta (EA9ACE), Indonésie (7C1B), Jersey (MJ5A), Keňa (5Z4VJ), Korea (DS4EOI), Korsika (TK0C), Madagaskar (3B8M), Nový Zéland (ZM1A), Saúdská Arábie (HZ7C) a Tádžikistán (EY8MM).

Kromě toho jsem se dovolal DX stanic z Austrálie, Brazílie, Číny, Gruzie, Izraele, Japonska, Kanárských ostrovů, Kazachstánu, Kypru, Madeiry, Spojených Arabských Emirátů, Turecka, asijské části Ruska (Altajský kraj, Čeljabinská oblast, Kemerovská oblast, Krasnojarský kraj, Omská oblast, Permský kraj, Sverdlovská oblast), Kanady (provincie Ontario, Ostrov prince Edvarda, Québec) a USA (státy Connecticut, Florida, Indiana, Maine, Massachusetts, New Hampshire, New Jersey, New York, Ohio, Pensylvánie, Texas a Virginia).

Žádné komentáře: