12. 3. 2009

Od vln dlouhých po velmi krátké

První březnový víkend byl ve znamení radiových hodů. S Tomášem OK1JRA jsme na sobotní večer naplánovali společný poslech zajímavých stanic vysílajících mimo amatérská pásma, na VKV se o víkendu konal 1. subregionální závod a kromě toho jsem pošilhával po VRK závodu na 80m. Plánů byl dostatek, ale nechtěl jsem za každou cenu zvládnout všechno. Cílem bylo užít si poslech i vysílání, nikoliv se uštvat. :-)

V sobotu odpoledne jsem sbalil IC-703, akumulátor a příslušnou bižuterii a vyrazil jsem k Tomášovi. U něj jsme do auta naházeli IC R-75, drátové antény, ohradníkové tyčky a ostatní potřebné drobnosti a kolem čtvrté hodiny jsme vyjeli směrem k Líšťanům. Na místě jsme obhlédli terén a vybrali si pěkné místečko u okraje lesa. Vytáhli jsme cívku s dráty a za chvíli jsme měli v pracovní poloze dvě LW antény – jednu dlouhou 135m ve směru 100° a druhou 40m směřující přesně na sever. Abychom se nám lépe poslouchalo, opekli jsme si na ohýnku buřty a když jsme všechny snědli, zadrátovali jsme R-75 a dali se do poslouchání.

Začali jsme nesměrovými majáky a protože Tomáš chtěl poslat hlášení do NDB poslechové akce pořádané CSDXC, zaměřili jsme se výhradně na úsek 400 až 410 kHz. Za čtyřicet minut jsme ulovili 12 majáků a potom přišly na řadu další zajímavé stanice. Na dlouhých vlnách jsme si poslechli tři známé „časovky“: anglickou MSF (60 kHz), švýcarskou HBG (75 kHz) a německou DCF77 (77,5 kHz). Dělal jsem si zálusk ještě na japonskou stanici JJY vysílající časový signál na 40 kHz a 60 kHz, ale nebylo po ní ani potuchy. Na dlouhých vlnách holt Japonsko nechodí každý den ...

Následovalo další přeladění, tentokrát na krátké vlny. Na 5505 kHz a 3413 kHz hrál v plné síle Shannon Volmet a na 60 metrech byla pěkně slyšet komunikace s letadly letícími přes Atlantik. Chtěl jsem si poslechnout také nějaké volmety z Ruska. Ale Rusové provozují stanice hlásící počasí trochu jiným způsobem než jakým funguje např. Shannon a žádné hlášení jsme nezachytili. Zato jsme natrefili na několik číselných stanic a jakési pirátské vysílání. A krásně hráli také časové stanice. Na 4996 kHz burácela RWM silou 599+ (na 9996 kHz byla o něco slabší), kmitočtu 5000 kHz kralovala čínská BPM a 7850 kHz patřilo časovce CHU z Ottawy. Myslel jsem, že uslyšíme i WWV z Colorada, ale na 5000 kHz neměla proti BPM šanci a na ostatní kmitočty WWV nebyla vhodná doba.

Znovu jsme se vrátili na majákové pásmo. Na hlídaných deseti kilocyklech jsme našli čtyři nové NDB a kromě nich dva další majáky vysílající těsně mimo „soutěžní pásmo“. Po několikerém proladění úseku 400 – 410 kHz jsme opět zkusili štěstí na KV. Na 2941 kHz jsme zachytili konec meteo hlášení z Rostova na Donu. Měl jsem radost, že moje tabulka ruských meteo kmitočtů nekecá. :-) Potom jsem nasměroval Tomáše na 505,18 kHz a vysílání majáku DI2AM. Zapsali jsme si, co maják vysílá a naposledy jsme zapátrali po NDB. Žádný nový úlovek se nekonal a tak jsme půl hodiny po půlnoci vypnuli RX a dali se do balení antén. Zpáteční cesta proběhla hladce a v půl druhé jsem byl doma v posteli.

Po budíčku v půl osmé jsem místo VRK závodu v klidu posnídal. S batohem naplněným kompletní VKV výbavu a s KRCkou v podpaží jsem se procházkovým tempem vydal za Vejprnice na místo, které mi jako závodní QTH posloužilo už při loňském Dni rekordů. Doufal jsem, že vyhlédnutý posed už sršni opustili a budu se v něm moci uvelebit já. :-)


Přání ohledně sršňů se mi splnilo. Usadil jsem se v posedu, anténu na klacku jsem přivázal k ochozu, zadrátoval rádio a mohl jsem se pustit do rozdávání bodů v 1. subregionálu. Stanice byly na telegrafu i na SSB a až na výjimky nebyl s pěti watty problém dovolat se. Podařilo se mi udělat i několik delších spojení do JO32 (ODX PI9CM 550 km) a JN97, ale potěšily mě i spojení s kamarády na pár desítek kilometrů. Podle dohody se za mnou po obědě přišla podívat Zuzka. Když dorazila, udělal jsem ještě tři spojení, potom jsem vypnul rádio, zabalil všechny krámy a společně jsme se vrátili domů. Celkem jsem rozdal 6.275 bodů 37 stanicím z pěti zemí (DL, HA, OK, OM, PA).


Bylo to UFB a těším se na další radiový víkend!

P.S. Povídání o společné SWL akci napsal také Tomáš OK1JRA.

Žádné komentáře: