20. 10. 2009

Accord hraje!

Z čiré nostalgie jsem toužil po funkčním lampovém rádiu v hezké skříňce, které bych si občas zapnul, naladil Prahu, poslouchal a radoval se, jak staré rádio pěkně hraje. Proto jsem si na jaře pořídil přijímač Tesla 401U Accord. Povedlo se mi sehnal zachovalý exemplář v dobrém mechanické stavu. Funkčnost rádia nebyla garantována a tak jsem byl připravený na postupné oživování a případné opravy jednotlivých obvodů. K oživení přijímače se ale dostávám až s půlročním odstupem.



Nejdřív z útrob rádia odstraňuji nános prachu, vymetám pavučiny a také několik usušených pavouků. K mojí nemalé radosti nenacházím žádný utržený drát nebo mechanicky zničenou součástku a také elektronky jsou v rádiu všechny a vypadají zdravě. Až na dva vodiče mezi výstupním transformátorem a reproduktorem jsou součástky a díly (nejspíš) originální, včetně původní napájecí šňůry. Když jsem ani ohmmetrem nenašel žádný zkrat a naměřil jsem odpovídající hodnoty srážecích odporů ve zdroji, vyndávám lampy a zkouším rádio zapnout. Kupodivu se odnikud nezačalo kouřit a nic nevybuchlo. To je dobré znamení. Ještě ověřit, že žádná z elektronek nemá mezielektrodový zkrat, a lampy putují na svá místa. Natahuji v obývacím pokoji provizorní drátovou anténu a její konec strkám do anténní zdířky. Nové zapnutí a ...nic. Lampy žhaví, reproduktor šumí, ale to je všechno. Ladím na KV rozsahu od jednoho konce stupnice na druhý, ale nenacházím jedinou stanici. Na středních a dlouhých vlnách je to až na pazvuky od rušení stejné. Pár dalších zacvakání vlnovým přepínačem a zatočení ladicím knoflíkem a najednou se z reproduktoru ozývá italština. Accord hraje! Jediný problém byl v léta nepoužívaném přepínači a jeho zanesených a zoxidovaných kontaktech. Ladím na středních vlnách Prahu a mám radost ze splněného radiového přání.



Pro zajímavost několik základních údajů o přijímači Tesla 401U Accord:
Šestiobvodový superhet v bakelitové skříni vyráběný v letech 1950 až 1952 v Praze-Hloubětíně s rozsahy 150 – 300 kHz (DV); 525 – 1604 kHz (SV); 5,8 – 18,7 MHz (KV) a 9,45 – 10,5 MHz (rozestřené pásmo 31m), osazený elektronkami UY1N (usměrňovač), UBL 21 (demodulátor a koncový zesilovač) a 2 x UCH 21 (směšovač, oscilátor, mf a nf zesilovač). Napájení stejnosměrným nebo střídavým napětím 120, 150, 220 a 240 V, příkon 35 až 50 W (dle napájecího napětí), rozměry 390 x 275 x 160 mm (š x v x h), váha 4,8 kg.

Technické informace jsem čerpal z „Kottka“ (E.Kottek: Čs. rozhlasové a televizní přijímače, Díl 1.) a také z pěkně udělaného webu Radiohistória, který všem zájemcům o stará rádia vřele doporučuji.

Žádné komentáře: