2. 9. 2013

Activity Report – 8/2013

V srpnu jsem se v éteru ozval z pěti různých SOTA vrcholů, odjel jsem jeden VKV závod, poseděl s kamarády na narozeninové oslavě a do knihovny mi přibyla nová historická radiová literatura.
QSL
Z pohledu QSL byl srpen pravou okurkovou sezónou. Přišel mi jediný lístek – VU7KV, ale na kvalitu si stěžovat nemůžu. QSL z Lakadiv znamená další potvrzenou zemi, pořadové číslo 294. Ode mě do světa v srpnu žádný lístek neodešel.
Lístek potvrzující 294. zemi DXCC
Setkání
Společenskou událostí srpna pro mě byla oslava narozenin Franty OK1AAU a Jardy OK1WF. Franta se v srpnu ve zdraví a svěžesti dožil osmdesáti let. Jardovi je o patnáct let méně. Kluci se podobně jako před pěti lety rozhodli uspořádat společnou oslavu, tentokrát na Frantově statku ve Vrskmani. V sobotu 17. srpna jsme k Frantovi vyrazili všichni tři – já, Zuzka i Julie. Na statek přišlo klukům popřát 15 radioamatérů a řada dalších gratulantů. Bylo příjemné vidět kromě oslavenců domácí i přespolní kamarády. Pohoštění bylo královské a atmosféra příjemná. Spokojená byla i Julie. K obědu si dala guláš, prohlédla si statek a jeho obyvatele a potom si v zaparkovaném karavanu Avia hrála na řidiče. Nabídku noclehu na statku jsme nevyužili a odpoledne jsme se vrátili do Kadaně. Podle informací od Josefa OK1FKD pokračovala sobotní oslava ještě dlouho a zvesela. :-) Nepopsané fotky z oslavy jsem dal na rajče.
Oslavenci zezadu, uprostřed Josef OK1FKD
SOTA
Sirská hora OK/PL-062 a Chlum OK/PL-070
Po delší době se naskytla možnost podniknout vandr se Zuzkou. Původní plán na dvoudenní putování s noclehem pod širákem jsme nakonec zredukovali na jednodenní akci s tím, že se vydáme na severovýchod od Plzně. V sobotu (10. 8.) ráno jsme dojeli vlakem do Mýta, kde začínal náš dvacetikilometrový pochod přes dva SOTA vrcholy. Za Mýtem jsme posnídali ostružiny, kterých byla podél cesty nebývalá úroda, a u kaple sv. Vojtěcha jsme se pokochali výhledem na Mýto a okolí. Viděli jsme také koně při práci v lese, což je dnes bohužel vidět málokdy a málokde. V lese nad Mýtem nám cestu poprvé zahradily vyvrácené a polámané stromy. Polomy a vývraty jsme částečně obešli a částečně přelezli. Moje domněnka, že to bude jediná překážka na cestě, se ukázala jako mylná, když jsme zanedlouho narazili na další polomy. Vichřice se nevyhnula ani vrcholu Sirské hory. Několik desítek metrů od vrcholu lesní dělník s motorovou pilou odstraňoval následky pohromy, ale v aktivaci OK/PL-062 to nijak nebránilo. Zuzka se pustila do svačiny a já do vysílání. Využil jsem právě probíhajícího FM poháru a vrchol jsem aktivoval na 2m FM jen s ručkou a „pendrekem“. S pěti spojení byly dvě s jinými SOTA vrcholy. Kluci z ostrovské kolektivky OK1KAD vysílali z Klínovce OK/KA-001 a Luboš OK1ZDA byl na Milešovce OK/US-014.
Takových míst jsme cestou viděli mnoho ...
Ze Sirské hory jsme pokračovali dál přes Těškov směrem k Chlumu OK/PL-070. Na cestu nám krásně svítilo sluníčko a v Těškově jsme doplnili zásobu vody. Za vsí nás zastavil hasič s tím, že dál nemůžeme kvůli odstraňování polámaných a vyvrácených stromů. Ale naše vysvětlení a odhodlání jít dál jej rychle přesvědčilo, že s námi nic nenadělá, a se slovy ať jsme opatrní, nás pustil dál. Jakmile jsme došli na okraj lesa, bylo jasné, že nejnáročnější část cesty nás teprve čeká. Některé polomy zabíraly ohromnou plochu a nebylo úplně snadné se z nich vymotat. K naší smůle vichřice zlikvidovala i stromy, na kterých byly namalovány turistické značky. Orientace se tím dál ztížila a ke slovu přišla GPS. Zvažovali jsme přestávku na oběd, ale nakonec jsme se rozhodli dojít až na vrchol Chlumu. Po překonání všech polomů ještě zbývalo prudké závěrečné stoupání a byli jsme na vrcholu. Usadili jsme se u existujícího ohniště a začali jsme chystat oběd. Vsadili jsme na osvědčené MRE. Než se jídlo ohřálo, pobavili jsme se zápisy ve vrcholové knize a mezi vyhlédnuté stromy jsem pověsil dipól na 40m. Americká armáda ani tentokrát nezklamala a její oběd nás nasytil a vzpružil. Po obědě jsem zapojil rádio a na 7032 kHz jsem dal výzvu CQ  SOTA. Ozvalo se mi celkem 16 lovců a v duchu jsem si mohl udělat čárku za další aktivovaný kopec. Zuzka mezitím uvařila čaj a moje spokojenost tak dosáhla vrcholu. Následovalo už jenom balení a sestup z Chlumu jihovýchodním směrem. Od dálničního podchodu jsme pokračovali po modré do Holoubkova na vlak. Příjemně unaveni dvacetikilometrovým pochodem zčásti náročným terénem ale nadšeni povedeným výletem jsme dojeli domů. Fotky z výletu jsou na rajčeti.
Oběd na vrcholu Chlumu
Spálená hora OK/PL-080
Den po výletu na Sirskou horu a Chlum odjížděla Zuzka do Kadaně a mě to znovu táhlo ven. Z možných odpočinkových cílů jsem si vybral Spálenou horu OK/PL-080 ležící cca 4 km severovýchodně od Plas. Už několikrát jsem se tam chtěl podívat a nikdy k tomu nedošlo. Do Plas jsem se svezl vlakem a dál jsem pokračoval po předem vytýčené trase Plasy – Babina – Spálená hora. Cesta byla na rozdíl od předchozího dne bez překážek. Přímo na vrcholu Spálené hory je posed, který láká k využití při vysílání. Přemýšlel jsem o tom, ale nakonec jsem se usadil o kousek dál na okraji lesa. Přípravu vysílacího pracoviště mi trochu znepříjemňovali mravenci, kterým moje přítomnost nevoněla, ale měli smůlu. I tentokrát stačily tři watty vf výkonu a nízko zavěšený dipól na vyvolání příjemného pajlapu. Zájemců o QSO bylo třicet a na spojení se všemi stačilo sedmadvacet minut telegrafního provozu. Mám radost z každého spojení, ale nejvíc potěší spojení z kopce na kopec. V deníku z aktivace Spálené hory mám dvě s2s (summit to summit) QSO: Igor OM3CUG mě zavolal z Kečky OM/ZA-077 a Michal OK1FLC právě aktivoval Milešovku OK/US-014.
Vrchol Spálené hory
Po vyslání SK přišel čas na jídlo. Měl jsem s sebou dva buřty. Hlad a moje lenost způsobily, že jsem buřty snědl bez opečení na ohni. S dobrým chlebem chutnaly i za studena. Posledním bodem programu před návratem do Plas byla neohlášená návštěva DX hájovny Karla Honzíka. Karel má nedaleko Spálené hory posluchačské pracoviště, na kterém dosahuje pěkných BCL výsledků. Hájovnu jsem našel hladce, ale Karel v ní zrovna nebyl, Tak jsem mu aspoň nechal u vrátek můj QSL s pozdravem. Na zpáteční cestě do Plas jsem někde v lese špatně odbočil a cestu jsem si tím pádem o něco prodloužil. Protože nemělo smysl hnát na vlak jako o život, zpomalil jsem a cestu jsem si vychutnával s vědomím, že z Plas do Plzně pojedu o vlak déle. V čase do odjezdu vlaku jsem ještě stihnul posvačit něco dobrot z den předem načatého balíčku MRE a potom jsem v klidu došel na vlak.
Srnčí vrch OK/PL-074
Ani tři víkendové aktivace neukojily moji touhu vandrovat s rádiem po kopcích. A protože jsem byl následujících pět pracovních dní sám doma, začal jsem vymýšlet, kam bych se po práci mohl podívat. Správný nápad přišel až po nějaké chvíli – vyrazit na kopec, který je z důvodu dopravy složité navštívit o víkendu! Takových kandidátů ve vhodné vzdálenosti od Plzně jsem našel několik. Po zvážení všech pro a proti jsem si vybral Srnčí vrch OK/PL-074 a Knížskou skálu OK/PL-069. Pondělní odpoledne jsem věnoval pracím doma, ale v úterý jsem si s sebou do práce vzal kompletní krátkovlnné SOTA vybavení a po šichtě hurá na kopec. Autobus mě odvezl do Merklína a odsud jsem se vydal na Srnčí vrch. Počasí bylo už několikátý den v řadě ideální pro podobné aktivity a ani cesta nebyla nijak zvlášť náročná. Vrchol Srnčího vrchu je zarostlý akáty a hlavně kopřivami a dalším plevelem a není z něj žádný výhled. Možná i proto byl Srnčí vrch v éteru naposledy v září 2010. Naštěstí se na vegetaci podepsalo sucho a tak nebyl problém najít místo pro vysílání. Dipól jsem pověsil do obvyklé výšky, zadrátoval jsem rádio a byl jsem QRV. Na výzvu odpovědělo celkem 35 stanic, včetně Heinze HB9BCB/P, který byl na vrcholu Bantigeru HB/BE-110. Když zájem opadl, zabalil jsem všechno zpátky do batohu a po svačině jsem se stejnou cestou vrátil do Merklína. Autobusem jsem dojel do Přeštic a dál jsem pokračoval vlakem. Byl jsem rád, že se první „popracovní“ aktivace povedla přesně podle plánu.
Knížská skála OK/PL-069
Na další kopec na seznamu cílů – Knížskou skálu došlo o den později. Plán byl stejný. Po šichtě jsem sedl do autobusu a dojel jsem do Řenčů. Výstup na Knížskou skálu byl příjemnou procházkou za hezkého počasí. Na vrcholu kopce je pěkný les a skalní útvary, podle kterých se nejspíš kopec jmenuje. Zaujala mě také kuprextitová destička s referenčním číslem SOTA vrcholu, kterou na strom vedle vrcholové skály umístil (nejspíš) OK1MLP (soudě podle značky uvedené na cedulce). Když už někdo cítí potřebu označovat SOTA vrcholy cedulkami, budiž. Ale nelíbí se mi, když kvůli tomu zašroubuje do živého stromu dva vruty. Pod označeným stromem jsem se uvelebil a po svačině jsem připravil vysílací pracoviště. Dipól byl tentokrát tak vysoko, že se pod ním dalo projít dokonce bez shýbání hlavy. Pajlap byl o poznání menší bez předchozí den na Srnčím vrchu a zavolalo mě jen 17 lovců. Protože jsem měl poměrně dost času na návrat, ještě jsem proladil pásmo a udělal jsem dvě další QSO. Prvním bylo 2xQRP spojení s Klausem DF1UQ a potom se mi podařilo uspět v pajlapu na ON/HB9BQU/P, který vysílal z kopce Burteaumont ON/ON-025. Když jsem rádio vypnul a dal se do balení, začaly se v lese ozývat dětské hlásky a chvíli poté se na vrcholu objevila skupina několika malých dětí (odhadem 4-5 let) v doprovodu tří dospělých. Dvě maminky na mě koukaly dost nedůvěřivě, ale chlapík se se mnou dal do řeči. Prý jestli tu lovím vlny a kam jsem se dovolal. Potom mi spiklenecky sdělil, že jeho soused je taky radioamatér a že se jednou dovolal až do Afghánistánu! Nechtěl jsem chlapíkovi kazit radost sdělením, že se dají dělat i stanice z větší vzdálenosti, a vzpomněl jsem si na příhodu s policistou z Vejprt, který jednou říkal, že se o našem radioklubu vypráví, že jsme prý měli spojení až na Kubu.
Skála na Knížské skále
Když rodiny s dětmi odešly, dokončil jsem balení a prohlédl jsem si skály. Potom jsem se procházkovým tempem vrátil stejnou cestou do Řenčů. Na autobusové zastávce jsem byl s dostatečným předstihem před odjezdem autobusu do Přeštic. V čas odjezdu ale žádný autobus nepřijel. Jenom jsem zahlédl, jak nějaký autobus projel o kus dál vedlejší ulicí. Bylo mi divné, že by v tak malé vesnici jely ve stejnou dobu dva autobusy. „Můj“ autobus pořád nejel a mě začínalo docházet, že je něco špatně. A poměrně rychle jsem zjistil, co je špatně. V Řenčích je ještě jedna zastávka a autobus do Přeštic jel právě z téhle zastávky. Co teď? Potřeboval jsem se dostat do Přeštic a tam chytit vlak do Plzně. Na další a poslední autobus toho dne bych musel čekat další dvě hodiny a nejspíš by mě dovezl do Přeštic příliš pozdě. Zbývala jediná možnost – dojít do Přeštic pěšky. Bohužel jediná rozumná cesta z Řenčů do Přeštic vede po silnici. Slunce zapadalo za půldruhé hodiny, a abych se nemotal po silnici po setmění, musel jsem za hodinu a půl ujít 8 kilometrů. Tudíž jsem dál na nic nečekal a svižným krokem jsem vyrazil směrem na Přeštice. Po třech kilometrech se na mě usmálo štěstí. Těsně za mnou zastavil prázdný autobus a řidič se mě zeptal, kam jdu. Ukázalo se, že máme stejný cíl. Řidič měl po šichtě a vracel se do Přeštic do garáží. Nabídku na svezení jsem přijal moc rád. Z Přeštic jsem tak nakonec odjížděl jen o hodinu déle, než jsem původně plánoval. Konec dobrý, všechno dobré.
SWL
K poslouchání na krátkých vlnách jsem se po prázdninové přestávce dostal až několik dnů před koncem srpna. Nic zvláštního se na pásmech nedělo a ani podmínky příliš neodpovídaly maximu sluneční činnosti. Zaujal mě jen provoz několika speciálních stanic: R100RQA (100. výročí začátku vysílání stanice RQA – první profesionální stanice na ruském severu), R500AK (500. Let Alexandrovského Kremlu), PI9ESA (radioklub při Evropském vesmírném výzkumném a technologickém středisku ESTEC), stanice s prefixem RO70 (70. výročí osvobození Rostovské oblasti), YQ0BIKE (cyklistický závod), 9A282EU (vstup Chorvatska do EU), GB1H (Harrier – první nadzvukový stíhací letoun se svislým startem), R290EOR (290 let od založení Jekatěrinburgu), R11QRP (stanice Ruského QRP klubu), HA110RAEM (110. výročí narození E. T. Krenkela, RAEM), 3Z330VW (330. výročí bitvy u Vídně).
Zajímavé čtení
Knihovnu historické radiové literatury jsem v srpnu obohatil o dvanáct kompletních ročníků tří různých časopisů: Krátké vlny (1946, 1947, 1949, 1950), Radio (1940) a Radioamatér (1941, 1942, 1946, 1948, 1949, 1950, 1951). Všechny časopisy jsem koupil od Franty OK1AMF. A přibyly i knihy. Tonda OK7CM mi dal knihu Amatérská stavba vysílačů a přijímačů od Jaroslava Hozmana z roku 1963 a Franta OK1AAU mi věnoval několik dílů poválečné knihy Empfängerschaltungen der Radio-Industrie. Zatímco časopisy i „Hozman“ jsou ve vynikajícím stavu, „Empfängerschaltungen“ je ve stavu žalostném. Kvůli špatnému skladování, které nezavinil Franta OK1AAU, jsou všechny díly napadeny plísní. Budu muset od šikovného knihaře zjistit, jak se dají plesnivé knihy zachránit před zkázou.
Z novinek v knihovně
Závody
V srpnu jsme s partou OK1KJO odjeli Letní QRP závod na VKV. Závod už je vyhodnocený a tak víme, že jsme stejně jako loni obsadili v kategorii Multi op. 1. místo. Povídání o závodu je v předchozím článku. Body jsem rozdával v European HF Championship a v rámci aktivace Sirské hory jsem se ozval v srpnovém kole FM poháru.

Žádné komentáře: