2. 2. 2016

Activity Report – 1/2016

Leden se jednoznačně povedl. Aktivoval jsem čtyři SOTA vrcholy, odjel jsem novoroční závod, slyšel jsem dvě nové země DXCC a radost mi udělala bohatá a pestrá nadílka QSL:
Diplomy
Den před koncem loňského roku jsem odeslal Theovi PA1CW žádost o doplňovací známku k posluchačskému diplomu PACC (PA Century Club) za 200 potvrzených stanic z Nizozemska a po třech týdnech jsem měl ve schránce obálku se známkou. Uvidíme, jestli se mi podaří získat i známku za 300 PA stanic. Aktuálně jich mám potvrzeno 236.
Posluchačský PACC se známkou za 200 PA stanic
Outdoor QRP
Podle hesla „Jak na Nový rok, tak po celý rok“ jsem letos poprvé vyrazil s rádiem do přírody hned prvního ledna dopoledne. Na rozdíl od nepovedeného prosincového pokusu se mi tentokrát podařilo postavit desetimetrový laminátový stožár se dvěma anténami současně. Dipól na 40m jsem natáhl jako invertované V a dipól na 20m jako sloper. Tím pádem jsem byl QRV na dvou pásmech (prakticky) současně, což byl můj záměr pro účast v AGCW Happy New Year Contestu. V kategorii QRP jsem v závodě udělal 85 spojení na čtyřicítce a 8 spojení na dvacítce. Nejzajímavějšími stanicemi v deníku jsou dvě příležitostné CW stanice: DM0MORSE (225. výročí narození S. F. B. Morse) a DP65HSC (65. výročí založení High Speed Clubu) a potěšilo mě také 31 členů AGCW-DL, s nimiž jsem ještě neměl spojení. Mimo závod jsem ještě zavolal Bertranda DF3FS, Igora OK1TGI/P ze SOTA vrcholu Studený OK/PA-007 a Anne OG25YL (25 let koncese OH2YL). Přesto, že se celé dopoledne pohybovala teplota vzduchu kolem 0°C, ocenil jsem novou zimní bundu, kterou jsem si na vysílání koupil v prodejně s pracovními oděvy. Osvědčily se i její dvě vnitřní kapsy, kam se přesně vejdou 4,5 Ah olověné akumulátory.
Samuel F. B. Morse
QSL
Za dvacet let poslouchání na krátkých vlnách jsem za mé posluchačské reporty dostal celou řadu direktů. Občas někdo k lístku přiloží pohled místa, odkud vysílá, nebo samolepku či svůj starý posluchačský QSL. Ale to, co mi poslal Keiichi JA6MQY, je unikátní. Když jsem v prvním lednovém týdnu našel ve schránce oznámení o uložení zásilky na poště, nepochyboval jsem o tom, že je to pravidelná čtvrtletní dávka lístků z QSL služby. Jaké bylo moje překvapení, když mi pošťačka podala velkou tlustou obálku vydatně polepenou japonskými známkami. Cestou domů jsem si marně lámal hlavu, co mi kdo může z Japonska posílat. Když jsem obálku otevřel, vypadlo z ní aktuální číslo japonského radioamatérského časopisu CQ ham radio a malá obálka s QSL JA6MQY a dvěma přáními. Nestačil jsem zírat. Teď se už jen naučit japonsky, abych si mohl časopis přečíst ...
Zásilka od JA6MQY
Direkt mi poslal také Ulises K3LU z Marylandu a ke QSL přidal samolepku s typicky americkým motivem a mapku okresů státu Maryland. A do třetice mě překvapil Bill K6KQV z Kalifornie tím, že na svůj lístek připsal přání do nového roku česky. Posledním nečekaným direktem byl lístek od Pavla OK1VK. A opravdu velkou radost mám z QSL od manažera expedice TX3X na Chesterfieldovy ostrovy (312. potvrzená země DXCC) a z lístku od Dominika 3Z9DX, který loni pod značkou TI9/3Z9DX vysílal z Kokosového ostrova a pěkným QSL mi potvrdil 313. zemi DXCC. Vzhledem k tomu, že mám jako posluchač potvrzeno přes 300 zemí DXCC, je mimořádné, když mi do sbírky přibudou dvě nové země během jediného měsíce.
Lednové direkty
Moje radost z došlých QSL byla tři dny před koncem ledna korunována balíčkem z QSL služby. Tentokrát to nebyla jen obálka, ale opravdu balíček 0,95 kg lístků z celého světa. Taková porce překonala i dosud rekordní zásilku (0,90 kg) ze září 2013. Statistiky diplomů, na kterých pracuji, jsou teď bohatší o – DLD: 16 DOKů na 80m (A04, B19, CM13, D11, E23, G55, H42, H57, JR, K16, O40, Q04, T02, WSKM, X08, Z54); DXCC: 14 pásmových zemí (160m: SV9, 4X; 80m: OX; 17m: PY; 15m: CX, FR, HL, PJ4; 10m: CU, CX, KP4, LX, OY, YB); EU-PX-A: 27 prefixů (C5150, CT4, DQ7, DR125, EI5, EJ6, HF715, II9, IO5, IQ9, LI2, OF200, OG5, OG55, OM20, OO2, R120, R1812, R2014, RM7, RN80, RO7, RT2, SA4, SX0, UA7, YL6); IOTA: 2 skupiny (ostrov Koje AS-081, ostrov Godoeya EU-056); OHC: 2 okresy (Uusikaupunki OHC 191, Hamina OHC 503); RDA: 29 distriktů (AL-02, AL-09, AL-14, AR-09, BA-14, BR-06, CU-01, HK-04, HM-12, KE-09, KG-03, KG-19, KK-44, KR-07, KR-11, KR-15, NN-04, NS-38, OB-02, PK-07, PM-11, SM-21, SV-65, TN-30, TO-15, TO-17, VR-09, VR-22, YN-04); USA-CA: 18 okresů (Allen, IN; Angelina, TX; Brazoria, TX; Brunswick, NC; Calaveras, CA; Calloway, KY; Craven, NC; Fayette, KY; Franklin, OH; Grant, KY; Greenville, SC; Chatham, GA; Iroquois, IL; Montgomery, PA; Norfolk, MA; Warren, NJ; Wilson, TN; Yankton, SD); WAJA: 3 prefektury (Fukui, Ibaraki, Yamagata); W-DIG-M: 8 členů DIG; WDXS: 100 DX stanic z 16 zemí DXCC (4X, CX, FR, HL, HZ, JA, K, KP4, OX, PJ4, PY, UA9, VE, YB, ZL, ZS); WPX: 20 prefixů (CX1, CX3, CX4, FR5, HL5, JF2, JH7, JH9, KC8, KS3, KZ8, NE7, NW4, R120, R30, RM0, RZ8, WO1, WP4, YB0).
Čtvrtletní porce lístků z QSL služby
SOTA
O druhé lednové sobotě jsem se s rádiem vydal do nově zřízené CHKO Brdy. Autobusem jsem dojel do Míšova a odsud hurá po zelené na jih na kopec Nad Maráskem OK/PL-025. Z mraků občas vykouklo sluníčko, pod nohama křupal mělký sníh a teplota kolem nuly byla pro pochod do kopce ideální. Na vrcholu jsem se pokochal výhledem, převlékl jsem se do suchého a usadil jsem se na pasece. Ještě na strom pověsit anténu Háčovku, připojit ručku a byl jsem QRV. V klidném tempu jsem na 2m FM udělal 16 spojení v FM poháru a měl jsem splněno. Nejvíc mě potěšily s2s spojení s Třemšínem OK/ST-003, odkud vysílal Honza OK1YI pod klubovou značkou OK1OTM, Radyní OK/PL-067, kde byl Richard OK3AR, a také spojení s dětmi z OK1RKS na vrchol donedávna nepřístupného brdského Toku. Před dalším pochodem jsem snědl část svačiny, všechno jsem zase zabalil a stejnou cestou jsem vyrazil zpátky do Míšova. Komplikace nastala kousek pod vrcholem. V místě, kterým jsem prošel cestou na vrchol, jsem se probořil do louže ukryté pod sněhem. Levou nohu jsem vytáhl včas, ale pravá zajela do louže hlouběji a v mžiku mi do pohory natekla ledová voda s příměsí jemného bahna. Měl jsem před sebou ještě patnáct kilometrů pochodu a představa toho, že budu mít až do návratu domů mokrou nohu mě ani trochu netěšila. Ale nedalo se s tím nic moc dělat. Náhradní ponožky jsem si tentokrát nevzal, protože jsem nepočítal s tím, že bych se setkal s vodou, natož s tak hlubokou, že přesáhne výšku pohor. Aspoň jsem trochu vyždímal ponožku a nohavici moirových spodků a kalhot a zvýšil jsem tempo pochodu, abych se trochu ohřál. Zvažoval jsem, že si z preventivních důvodů dám v Míšově grog, ale když jsem tam došel, vyhodnotil jsem, že to zase není tak špatné a šel jsem dál, tentokrát na sever na kopec Okrouhlík OK/ST-010.
Vrcholová skála Nad Maráskem OK/PL-025
Na hranicích bývalého vojenského újezdu přibyly cedule s upozorněním na nebezpečnou munici, ale ani zmínka o tom, že se člověk pohybuje v chráněné krajinné oblasti. Správa CHKO nejspíš zatím existuje spíš na papíře než ve skutečnosti. Na vrchol Okrouhlíku jsem trefil bez potíží a hned jsem začal s přípravou vysílacího pracoviště. Mezi stromy jsem natáhnul dipól na 40m, připojil jsem transceiver HB-1A, loknul jsem si horkého čaje a dal jsem výzvu. Jako obvykle stačily na solidní pajlap dva watty výkonu. Mezi ostatními mě zavolal také Feri HA7UL. Udělal jsem ještě několik spojení, a když byla v pajlapu mezera, ozval se znovu Feri a otevřenou řečí mi telegrafoval, že kilohertz pode mnou je LZ1GJ/P a prý ať ho zavolám. Poděkoval jsem za upozornění, a protože nikdo další nevolal, podíval jsem se po avizované stanici. Signál LZ1GJ/P z vrcholu kopce Sakarka LZ/SG-026 nebyl moc silný a ani já jsem v Bulharsku nijak neburácel, ale nakonec Jany LZ1GJ moje volání uslyšel a udělali jsme pěkné s2s spojení. Lepší tečku jsem si těžko mohl přát. Navíc mi začínala být zima a to nejenom na mokrou nohu. Tak jsem všechno rychle zabalil a za chvíli jsem už pochodoval směrem Trokavec – Štítov – Příkosice. Svižným tempem jsem s malou časovou rezervou došel na železniční zastávku, a když přijel motoráček, s chutí jsem se v něm usadil. V Rokycanech jsem přesedl do rychlíku do Plzně a podle plánu jsem se vrátil domů. První SOTA výprava roku 2016 tak dopadla výborně a nakonec z ní nebyla ani rýma.
Upozornění na munici ale žádná zmínka o CHKO Brdy
Když se na konci ledna naskytla ještě jedna možnost vyrazit s rádiem na kopec, neváhal jsem a využil jsem ji. Vybral jsem si nejvyšší vrcholy Slavkovského lesa – Lesný OK/KA-008 a Lysinu OK/KA-009. Naposledy jsem z nich vysílal v roce 2008 a byl jsem zvědavý, co se od té doby změnilo. V sobotu ráno jsem dojel vlakem do Lázní Kynžvart a dál jsem pokračoval pěšky. V Kynžvartu jsem koupil pohled pro Radka OK1MRK a potom už jsem začal stoupat na Lesný. Těsně nad Kynžvartem žádný sníh nebyl, ale od nadmořské výšky cca 800 metrů se na cestě, kam nesvítí sluníčko, začal sníh objevovat. Mokrý a tající sníh a do toho voda, která stékala z kopců, ale pochod to nijak výrazně nekomplikovalo. Nepříjemně rozmáčená byla až cesta pod Vysokým sedle, která místy připomínala spíš potok. Musel jsem jít chvíli při okraji, chvíli středem.
Je to cesta nebo potok?
Potom přišlo místo, kde se voda rozlila po celé šířce cesty, a vypadalo to, že nejrozumnější bude pokračovat lesem. Sešel jsem z cesty do lesa a už po pár krocích jsem pochopil, že jsem si nijak nepomohl. Půda pod nohama se houpala a čvachtala a musel jsem přemýšlet nad každým dalším krokem. Ušel jsem ještě několik metrů a najednou mi nohy zajely do vody až po kolena. Kdyby to aspoň byla čistá voda, ale já se probořil do něčeho, co připomínalo zárodek rašeliniště. Když jsem se dostal zpátky na cestu, nadával jsem si, že jsem se nepoučil v Brdech a nevzal jsem si aspoň náhradní ponožky. Ale nemělo smysl nad tím brečet. Pohory i kalhoty ochotně nasákly vodu a bahno a nepříjemně studily (a smrděly). Sněhu na cestě pomalu ale plynule přibývalo a já se mohl radovat z toho, že bonus za zimní aktivaci nebude úplně nezasloužený. Překvapilo mě, jak se změnila cesta z Vysokého sedla na Lesný. Před osmi lety to byla nevýrazná a neznačená lesní pěšina, ale teď vede na vrchol průsek, cesta je vysypaná udusaným štěrkem a přibyla i modrá turistická značka. Podle fotek jsem věděl, že ke změně došlo i na vrcholu Lesného. Už pět let tam stojí nový dřevěný altán. Jakmile jsem k němu došel, přivítal mě ledový vítr. Další důvod, proč se na vrcholu zdržet jen po nezbytně nutnou dobu. Po převlečení do suché košile a svetru jsem mezi altán a strom natáhnul dipól na 20m, připojil jsem IC-703 a ani jsem si nevšimnul, že mezitím dorazit na vrchol osamělý turista. Krátce jsme si popovídali, vysvětlil jsem mu, že budu vysílat a dál jsem s aktivací neotálel. Turistu zaujalo, že vysíláme morseovkou a průběžně se mě ptal, kam jsem se dovolal. Překvapilo ho, že až do Finska, Španělska, Anglie a na Azorské ostrovy. Po desátém spojení nikdo další nevolal a tak jsem se rozloučil a rychle jsem všechno zabalil, abych už se zase hýbal a aspoň trochu se ohřál. 
Na vrcholu Lesného OK/KA-008
Z Lesného jsem sestoupil stejnou cestou do Velkého sedla a zamířil jsem na Lysinu. Pochod na druhý vrchol už se obešel bez nehody. Na Lysině jsem se přioblékl, znovu jsem vybalil rádio a dipól na 20m a netrvalo dlouho a byl jsem QRV. Tentokrát mě zavolalo jenom osm lovců, ale na aktivaci to stačilo a o další spojení jsem se nesnažil. Ještě jsem zmrzlou rukou naškrábal pohled pro Radka OK1MRK, snědl jsem část svačiny a vydal se zpáteční pochod. V Kynžvartu jsem si prohlédl náměstí a jeho nejbližší okolí, kupodivu jsem nezapomněl hodit pohled do schránky a pokračoval jsem na nádraží. Cesta domů byla hladká, všechno jelo, jak mělo. Doma jsem konečně shodil mokré boty a kalhoty a byl jsem rád, že jsem v suchu a teple.
Zima se ještě nevzdává
SWL
Poslouchání jsem nevěnoval příliš času, ale nemohl jsem si nechat ujít ohlášené expedice do zemí DXCC, které jsem ještě nikdy neslyšel. Čtrnáctičlenná mezinárodní parta pod vedením Paula N6PSE a Davida K3LP se úspěšně vylodila na ostrově Thule v souostroví Jižních Sandwichových ostrovů a pod značkou VP8STI aktivovala tuto vzácnou zemi. Jejich solidní signál pro mě znamenal 315. slyšenou zemi DXCC.
Ostrov Thule (foto K5TR)
Devět známých amerických radioamatérů v čele s Craigem K9CT a Louem N2TU se pilně snažilo uspokojit zájemce o spojení s atolem Palmyra. Signály stanice K5P nebyly v Evropě příliš silné, ale i tak jsem si mohl do statistik zapsat ostrovy Palmyra a Jarvis jako 316. slyšenou zemi DXCC.
Atol Palmyra (převzato z internetu)
Závody
V lednu jsem se zúčastnil tří závodů. V kategorii QRP jsem odjel celý AGCW Happy New Year Contest a dosáhl jsem výsledku 3.720 bodů za 93 spojení a 40 násobičů. Na VKV jsem z vrcholu brdského kopce Nad Maráskem udělal v FM poháru 16 spojení na 2m a jako posluchač jsem se na pár hodin zapojil do HA DX Contestu. K vyhodnocení jsem z něj poslal SWL deník se 168 spojeními, 36 násobiči a výsledkem 14.184 bodů.

Žádné komentáře: