5. 9. 2016

Activity Report – 8/2016

Srpen byl na radiové události bohatý a pestrý. Přišly mi vzácné lístky, viděl jsem spoustu kamarádů i několik pěkných míst a užil jsem si éter na středních, krátkých i velmi krátkých vlnách při vysílání a poslechu v přírodě:
Outdoor QRP
Při Letním QRP závodu na VKV jsem si kopci připravil i krátkovlnné QRP pracoviště a přestávkách, kdy mě při závodění vystřídal Honza OK1YI nebo Hanuš OK1THC, jsem na 20m CW udělal spojení s příležitostnou stanicí TM11FAJ (26eme Festival d'Astronomie de Fleurance), dvěma aktivátory na SOTA vrcholech - Guru EA2IF/P vysílal z kopce Pendella EA1/CR-002 (716m), Tom HB9DPR/P aktivoval horu Hochwang HB/GR-110 (2534m) a na závěr na moje zavolání reagoval i Andrej EU4U (ex EW4AM). Bylo to zajímavé zpestření VKV akce a zároveň dobrá příležitost poprvé otestovat teleskopický rybářský prut jako lehkou podpěru pro KV anténu.
 Hochwang HB/GR-110 (převzato z internetu)
QSL
V srpnové poště byly dvě vzácné zásilky: Od Vladimíra UA4WHX přišly dva dopisy s lístky z jeho loňského putování ruskou Arktidou. V prvním dopisu byl rozkládací QSL RI0POL. Pod touto značkou Vladimír vysílal z paluby ledoborce Michail Somov a na QSL lístku nezvyklého formátu je vidět celá trasa plavby i jednotlivé zastávky. Ve druhé obálce byly lístky RI0BV/P (ostrov Golomjanyj – nová IOTA AS-042, nová ITU zóna 22), RI0QV/P (Velký Ljachovský ostrov – nová IOTA AS-029, nová ITU zóna 24), RI0KV (Wrangelův ostrov – nová IOTA AS-027) a dále QSL O19VBJižní Osetie a T10VBPodněstří. Na lístky jsem si musel počkat tři čtvrtě roku, ale odměnou byly překrásné QSL z exotických míst a také vylepšení DX skóre na 73 potvrzených ITU zón (už mi chybí jen zóny 25 a 72) a 300 potvrzených IOTA skupin.
Lístky z expedic Vladimíra UA4WHX
Druhou velkou vzácností byl lístek od expedice VK0EK na Heardův ostrov. Pouhých deset dnů po odeslání mého posluchačského reportu jsem měl ve schránce odpověď od QSL manažera expedice (M0URX) a tím potvrzenou 318. zemi DXCC a také novou IOTA skupinu AN-003. Dále mi posluchačské reporty potvrdili direktem Dieter DJ1BC (nový DIG 2292) a Bert N8NN (Marion Co., FL) a za vysílání digitálními provozy mi přišly direkty od Johna K2WJ (TX) a YL Loli EA9RY.
Nová země a ostatní srpnové QSL
Setkání
K srpnu už tradičně patří setkání v Hrádku u Rokycan a ani letos jsem ho nevynechal. Protože na dopoledne před setkáním byla naplánována FM aktivita na 6m, vyrazili jsme s Julií na Rokycansko už ráno. Během dopoledne jsme došli na vrchol Žďáru a po premiérovém vysílání z přírody na šesti metrech jsme pochodovali dál do Hrádku. Sluníčko od rána ukazovalo, že léto ještě zdaleka nekončí, a po dvanáctikilometrovém pochodu přes výrazný kopec nám občerstvení u hrádeckých hasičů přišlo víc než vhod. Na setkání byla příjemná komorní atmosféra a bylo prima poznat několik nových amatérů z okolí a také potkat řadu kamarádů, některé po delší době.
Pohoda na setkání v Hrádku u Rokycan
SOTA
Hradišťský vrch OK/PL-054
Letošní letní rodinnou dovolenou jsme trávili v Konstantinových Lázních a samozřejmě jsem si našel chvíli na návštěvu Hradišťského vrchu. Na kopec jsme se s Julií vypravili při poledním klidu s plánem si houbařit a trochu vysílat. Podařilo se obojí. Les byl plný hub a Julie byla nadšená. Pomalu jsme stoupali na vrchol a taška se nám pěkně plnila. Potom jsem se na příhodném místě usadil, a zatímco Julie dál sbírala a přinášela houby, přivázal jsem ke stromu rybářský prut a z jeho vrcholu jsem natáhl dipól na 20m. Rádio jsem posadil na pařez, sám jsem se uvelebil vedle a na kmitočtu 14060 kHz jsem dal výzvu. Lovců se ozvalo sedm, a když nikdo další nevolal a zároveň mě Julie stále pilně zásobovala houbami, rádio jsem zabalil a pustil jsem se do čištění hub. V houbaření jsme pokračovali i na zpáteční cestě, při které jsme mimo jiné objevili místo, které Julie okamžitě pojmenovala Hřibový ráj. Bylo těžké ji odsud dostat. Ale nakonec se to povedlo a v předem nahlášeném čase jsme se vrátili bohatší o půl tašky hub a další SOTA aktivaci.
Houbová SOTA Hradišťský vrch
Žďár OK/PL-055
Setkání v Hrádku u Rokycan a 6m FM aktivita si přímo říkaly o návštěvu některého SOTA vrcholu v okolí. Z několika málo kopců přicházejících v úvahu jsem rychle vybral oblíbený Žďár. Ráno jsme s Julií vlakem dojeli do Svojkovic a dál jsme pokračovali pěšky. Jakmile jsme vešli do lesa, začala Julie hledat houby a protože rostly, nebyla k zastavení. Moje poznámky o tom, že nemáme houby do čeho dávat a že se s nimi nechci celý den tahat, ji nechávaly chladnou a sbírala a sbírala. Nezbylo mi, než obětovat tenkou igelitku, ve které jsme původně měli náhradní oblečení. Co chvíli mi Julie přinesla několik hub. Pokaždé jsem musel zastavit, odložit tašku a také rybářský prut, očistit houby, všechno zase posbírat a jít dál. Dopadlo to tak, jak muselo. Když jsem chtěl na vrcholu Žďáru postavit anténu, došlo mi, že jsem na některé z mnoha zastávek rybářský prut zapomněl! Dost mě to mrzelo a to nejen kvůli tomu, že to byl prut klubový a já ho měl vypůjčený. Měl jsem v plánu poprvé aktivovat SOTA vrchol na šesti metrech a prut byl jako dělaný na to, abych na něj pověsil půlvlnou vertikální anténu z kompletu radiostanice RF-10. Naštěstí je na vrcholu Žďáru dost stromů a anténu bylo kam pověsit i bez prutu. Ve stínu jsem rozbalil celtu a usadil jsem na ní s IC-703. Nastavil jsem výkon na 1 watt, a když jsem přesvědčil rádio, aby šlo přepnout na FM, byl jsem QRV. Na moji první SOTA aktivaci na šesti metrech stačily čtyři minuty provozu. Potěšily mě zejména s2s spojení na dva další vrcholy: Tomáš OK1JRA/P s Pavlem OK1UGE/P byli na Hradišti OK/PL-056 a Pavel OK1CRS vysílal z Křížového vrchu OK/PL-085. Potom jsem udělal dalších šest spojení a kromě ztraceného prutu mě mrzelo už jenom to, že se nepodařilo spojení s dalšími dvěma kamarády – Radkem OK1MRK a Mírou OK1JEH. Jinak to byla samá radost: s QRPP výkonem a jednoduchou anténou nebyl problém dělat spojení na vzdálenost 35 kilometrů, v éteru byla „zelená“ rádia RF-10 a moderní RF-13 a většinu jsem měl za několik hodin potkat na setkání v Hrádku u Rokycan. Když jsem dovysílal a všechno zase zabalil, vypravili jsme se s Julií kus cesty zpět, abychom se pokusili najít ztracený prut. Znamenalo to ještě dvakrát znovu absolvovat nejtěžší úsek cesty po kamenech do prudkého stoupání. Julie to zvládla bravurně, ale místo ztraceného prutu jsme našli jenom několik hub, což pro mě byla dost slabá náplast. Cestou ze Žďáru do Hrádku si Julie odřela koleno a ve spleti cestiček jsme netrefili správnou odbočku a cestu jsme si o necelé dva kilometry prodloužili, ale jinak nás už nic špatného nepotkalo. Ale snažil jsem se vidět podařené stránky jubilejní 150. SOTA aktivace a nekazit si den.
Cestou na vrchol Žďáru
SWL
Jeden srpnový večer jsem věnoval poslechu středovlnných rozhlasových stanic. Když jsme uložili děti, vydal jsem se za ves na oblíbený radiový posed. Z posedu jsem natáhl čtyřicetimetrovou drátovku a na IC-703 jsem naladil střední vlny. Nejdřív jsem v rychlosti proladil majákové pásmo mezi horním koncem dlouhých vln a začátkem středovlnného rozhlasu. Slyšel jsem jenom dva nesměrové majáky: SBG-382.0 (Salzburg / Oberndorf, AUT) vzdálený 200 km a RAK-386.0 (Rakovník, CZE) vzdálený 50 km. Na rozhlasovém pásmu bylo živěji. Ladil jsem od 531 kHz výš a zkoušel, co bude slyšet. Bylo jenom pár kmitočtů, kde kromě rušení ze sousedních kanálů nic nehrálo, ale jinak se dá říct, že střední vlny stále žijí. Éteru kralovala španělština, arabština, angličtina a italština a jazyky z Balkánu. Čeština byla slyšet na kmitočtech 639 kHz, 954 kHz, 1332 kHz (Český rozhlas Dvojka); 1062 kHz (Country radio) a 1233 kHz (Radio Dechovka). Některé stanice jsem identifikoval za pomoci seznamu v příručce WRTH, u řady dalších jsem si nebyla jistý, ale nevadilo mi to, protože cíl krátké večerní poslechovky byl v něčem jiném. Chtěl jsem zjistit, co a jak je běžně slyšet na středních vlnách, a to se podařilo.

Jedna z SV antén Country Radia
Na rozhlasová pásma, tentokrát na krátké vlny jsem se vrátil ještě jednou v samém závěru měsíce kvůli kulatému výročí zahraničního vysílání Československého rozhlasu. Pravidelné vysílání do zahraničí bylo zahájeno 31. srpna 1936 a u příležitosti 80. výročí této události se Radio Praha znovu ozvalo na krátkých vlnách s programem v několika jazycích. Na 9885 kHz jsem si poslechl celou třicetiminutovou relaci v češtině a po ní relaci v angličtině. Ještě předtím jsem slyšel začátek vysílání v němčině na 11845 kHz. Radio Praha vysílalo výkonem 100 kW z arménského vysílače Gavar a na Plzeňsku bylo slyšet solidně.
Historický QSL Radia Praha z roku 1968 (převzato z internetu)
Závody
Naše letní dovolená v Konstantinových Lázních se kryla s Letním QRP závodem a vypadalo to, že budu muset oblíbený závod vynechat. Potom se ale ukázalo, že v termínu závodu pojede několik členů OK1KGT na Bezdružické parní léto jen několik kilometrů od Konstantinových Lázní a rychle vznikl nápad, že bychom mohli QRP závod odjet z nějakého místa na Bezdružicku. Domluvili jsme se s Markem OK6MA a na závod jsme si od něj „vypůjčili“ Ovčí vrch. V neděli ráno jsme se s Hanušem OK1THC přesunuli na kopec, kde se k nám přidal Honza OK1YI, který tady přenocoval, a dali jsme se do práce. Postavili jsme stožárek se dvěma sedmiprvkovými anténami podle DK7ZB, připojili jsme rádio a elektrocentrálu, nastartovali počítač a obnovená premiéra klubové značky OK1KGT mohla začít. Střídali jsme se u rádia a u antén a snažili jsme se udělat, co šlo. Já jsem si ještě o pár metrů dál připravil krátkovlnné pracoviště a v pauzách jsem se věnoval 20 metrům.
Stanoviště OK1KGT na Ovčím vrchu
Za šest hodin závodu jsme udělali jen 69 spojení a získali za ně 13.598 bodů. Povedlo se i několik DX spojení, ale ani nejdelší QSO s radioklubem 9A1N nebylo nijak mimořádně dlouhé (QRB 587 km). Před koncem závodu se na kopci ještě objevil Pavel OK1PUL a rodinka Honzy OK1YI. Dosažený výsledek nás trochu zklamal, ale všechno ostatní bylo prima a kluci měli radost, že je značka OK1KGT znovu zpátky v éteru. Po vyhodnocení závodu se ukázalo, že jsme si vysloužili 15. místo ze třiceti hodnocených stanic a že nám vyhodnocovatel neškrtnul ani jedno spojení, což vždycky potěší.
Účastníci obnovené premiéry OK1KGT
Kamarádi z radioklubu OK1RPL letos opět vyhlásili 6m FM aktivitu a tentokrát jsem se jí zúčastnil. Rádio na tohle pásmo mám (IC-703), anténu mi půjčil Tomáš OK1JRA, vysílání z kopce jsem měl v plánu a tak zajímavé akci na pásmu, kde běžně nevysílám, nestálo nic v cestě. S QRPP výkonem 1 watt a jednoduchou anténou nízko nad zemí se mi povedlo navázat 10 spojení s podobně vybavenými stanicemi. Protože se nejednalo o závod, bylo dost času na obyčejné popovídání a experimentování. Moc se mi aktivita líbila a Markovi patří díky za její uspořádání a stejně jako za originální diplomy, které účastníkům aktivity připravil a rozeslal.

První vysílání na 6m se povedlo

Žádné komentáře: