5. 9. 2018

Activity Report – 8/2018

Z mých srpnových radiových aktivit stojí za zmínku účast v Letním QRP závodu na VKV, aktivace jednoho GMA vrcholu a rozdávání bodů v EU HF Championship. Přišla také čtvrtletní várka QSL:

Digitální provoz
Provozem FT8 jsem udělal jenom pás spojení na konci měsíce. Z Evropy to byly skandinávské stanice LA2US, OH5CX a příležitostná značka EG5VCE (cyklistický závod Vuelta 2018), z Jižní Ameriky PY2ZZ a z Afriky nezvyklá porce jihoafrických stanic ZS4BGV, ZS6BJU, ZS6DLR, ZS6ZP.
QSL
Hned první srpnový den mi z QSL služby přišel balíček 0,8 kg lístků. Zhruba 55% QSL bylo za moje posluchačské aktivity a 45% lístků potvrzovalo spojení s OK1NF. Jako posluchači mi přibylo devět nových pásmových zemí: Albánie – 17m a 12m; Guadeloupe – 20m; Kanárské ostrovy – 40m; Maroko – 10m; Mauritánie – 160m, 60m (první QSL z Afriky na 60 metrech) a 12m; Slovinsko – 17m. Pro posluchačský WPX mám nově potvrzeny prefixy 5T5, 7L3, AN400, EI55, EI99, FG4, GU3, HF800, HF90, LZ100, LZ105, LZ235, LZ251, LZ73, OG3, OG9, OO7, R17, SQ65, YL9, YP7, čímž jsem se dostal přes hranici 2200 potvrzených prefixů. Díky patnácti novým QSL od nizozemských stanic mám nyní celkem potvrzeno víc než 400 stanic pro PACC. Dále mě potěšily čtyři nové ruské rajóny pro RDA: AR-19 (Lenský rajón), KR-46 (Novokubanský rajón), OB-24 (Buzulukský rajón), VG-03 (Kirovský rajón Volgogradu) a také nová (předposlední) japonská prefektura Kagoshima.
Mezi QSL pro OK1NF mi největší radost udělal lístek RI1AND z antarktické stanice Novolazarevská a tím Antarktida jako 154. potvrzená země DXCC. Další pěkné QSL přišly od 9J2HN, 9N7FD, DS4AOW, JF1OPL, K3WW, N7DR, NR5M, UN9L. Potěšily mě také potvrzení za s2s spojení s Wolfem DL6JZ/P, Freddem HB9/DL8DXL/P a Brunem HB9CBR/P, posluchačské reporty od Louise F-16494 a Arka SP-0142-JG a QSL příležitostných stanic DP65HSC (65 let telegrafního klubu HSC), LY90RADIO (90. výročí zahájení rozhlasového vysílání v Litvě), Z370M (70 let štipského radioklubu Nikola Tesla Z37M). Pro WPX CW se mi hodí prefixy 9H3, DD5, DJ9, DP65, IZ8, N7, NR5, R6, RG9, RK9, RZ4, SD1, SN6, UN9, UT1, YL1, YO6, Z370 a pro WPX Digital prefixy 9N7, CT9, JF1, LY90, RG9.
Jediný srpnový direkt za posluchačský report mi poslal George KD4QMY a potvrdil mi tak nový americký okres (Bibb, GA) a nový prefix.
Na QSL službu ode mě v srpnu putovalo 0,84 kg QSL za spojení udělaná v letošním druhém čtvrtletí.
SOTA/GMA
O rodinné dovolené v Konstantinových Lázních jsme se všichni tradičně vypravili na nedaleký Krasíkov a tentokrát jsem si s sebou vzal rádio, abych aktivoval vrchol s referencí GMA OL/PL-292, zároveň WFF oblast OKFF-1673 a zříceninu hradu Švamberk WCA OK-01423. Využil jsem k tomu FM pohár a z nejvyššího dosažitelného místa na kopci jsem se ozval na 2m FM. Z deseti spojení mi největší radost udělaly s2s QSO s OK1KAD na Klínovci OK/KA-001, OK1RPL na Třemšíně OK/ST-003, a OK1RMR na Kanešově kopci OK/PL-053. Z Krasíkova to i s jednoduchou výbavou (ručka s Háčovkou) chodilo dobře a dalo se udělat mnohem víc spojení, ale nechtěl jsem rodinu zdržovat vysíláním a proto jsem aktivaci po desátém QSO ukončil. Potom už jsme si všichni užívali výhledy do krásné krajiny i samotný zajímavý kopec.
Telegrafní provoz
V předvečer Letního QRP závodu jsem si zatelegrafoval v EU HF Championship. Tento závod je zajímavý předávaným kódem, kterým je rok získání první koncese. Body jsem rozdal celkem 122 různým stanicím a pro zajímavost jsem si z předávaných roků první koncese udělal malou statistiku. I když 122 stanic není příliš velkým statistickým vzorkem, je vidět, že mezi evropskými závodníky-telegrafisty převládají koncesionáři ze sedmdesátých a osmdesátých let. Při optimistickém předpokladu, že tito závodníci získali koncesi ve svých dvaceti, vychází, že to v současnosti jsou padesátníci až sedmdesátníci ... Za necelé tři hodiny provozu jsem nenatrefil na nikoho, kdo by měl koncesi od roku 1994 stejně jako já, ale udělal jsem šest stanic s koncesí z roku mého narození (1977). Celkem mám v deníku 144 spojení, 80 násobičů a 11.520 bodů; vše s pěti watty výkonu na pásmech 80, 40 a 20 metrů. Potěšilo mě zejména 11 nových prefixů udělaných s QRP (ES0, EV1, GU3, HG2, IQ3, OK7, OQ5, OU2, SF6, UY7, YR9).
Závody
Hlavní radiovou událostí srpna pro mě byl Letní QRP závod na VKV, kterého jsme se zúčastnili s kamarády z radioklubu OK1KJO. Kluci byli v krušnohorském závodním QTH OK5W už od pátku, já přijel až v sobotu odpoledne. Večer před závodem patřil tradičnímu posezení u ohýnku. Letos se u něj sešlo šest kamarádů: Franta OK1AAU, Karel OK1CF, Josef OK1FKD, Milan OK1FMX, Honza OK1NF, Dalibor OK1UKC. U buřtů a dobrého pití nám večer příjemně utíkal, a když nás od ohně vyhnal déšť, pokračovali jsme v debatě v baráku.

V neděli ráno jsme s Josefem OK1FKD pro jistotu otestovali osvědčenou radiovou sestavu IC-746 + 2x9 el. DK7ZB. Výsledek nás ani trochu nepotěšil: mizerné a náhodně se měnící PSV. Nedá se nic dělat, antény musí dolů. Když byly antény na zemi, rychle jsme našli problém v jednom z N-konektorů. Nápravy se ujal Dalibor OK1UKC. Oprava spoje chvíli trvala, ale nakonec se povedla. Namontovali jsme dipól na místo, zvedli stožár a cca s dvacetiminutovým zpožděním jsme vyjeli do závodu. Hned od začátku to šlo pomaleji než obvykle. Možná se na účasti stanic podepsalo počasí (nejdřív dlouhotrvající vedra a potom v části republiky silné bouřky) a rychle se ukázalo, že ani provedená oprava neodstranila problém na anténě. PSV znovu kolísalo a přišlo mi, že nám to ani moc dobře neposlouchá. Bohužel už nebyl čas na experimenty a závod jsme odjeli s anténním systémem ve stavu, v jakém byl. Teprve po závodě Josef našel a odstranil druhou závadu (upadlé připojení koaxiálu k jednomu rameni dipólu). Konečné skóre 87 spojení, 20.431 bodů, ODX IQ5NN 766 km je naším historicky nejhorším výsledkem v tomto závodě. Ale vzali jsme to sportovně a příště vyjedeme znovu. Ve výsledkové listině se značka OK1KJO objevila na pátém místě. Kromě vítěze OE/OK2CM z Hochswabu (JN77NO, 2277 m.n.m.) a druhých OK2KPD z Pradědu jsou výsledky ostatních stanic v první desítce srovnatelné s tím naším.


Žádné komentáře: