9. 10. 2019

Activity Report – 9/2019

V září jsem byl aktivní od krbu provozem FT8 a ze tří nových SOTA vrcholů jsem se ozval na telegrafu. Také jsem poslouchal nesměrové majáky a jeden z nich jsem navštívil a vyfotil.
Digitální provoz
Po prázdninové přestávce jsem se znovu ozval v éteru módem FT8. Z Evropy mám deníku nové skandinávské stanice z Norska (LA1XFA), Švédska (SA0GRS, SA3CFY, SM0EJR, SM4ATA, SM5BVV, SM5TBH, SM7HZK) a Finska (OH3CV, OH4KA, OH5BQ, OH9MWB) a celou řadu příležitostných stanic připomínajících např. 500 let od první úspěšné plavby kolem světa (AO05CVM), 1000 let od první zmínky o městě Brest (EV0BREST), 100 let radioamatérské aktivity v oblasti Cambridge (GB1CAM), 500 let od úmrtí Leonarda da Vinci, (IB2LV), 75. výročí Operace Market Garden (PA75OMG), 40 let francouzského Clipperton DX Clubu (TM41CDXC), 60 let British Amateur Radio Teledata Group (GB60ATG), italské námořnictvo (II0IGTO, II2IARD, II9IADP), šifrovací stroj Enigma (II0ENG) nebo festival Día de Asturias (EH1SDC, EH3SDC, EH5SDC). Potěšily mě i tři nové OK stanice (Eda OK1HEH, Evžen OK1ZCF, Pavel OK4RQ), stejně jako Rosemarie DG5YL a Cesare IK7XNF, jehož nepříliš častý sufix mi připomněl moji bývalou značku OK1XNF.
Mimo Evropu jsem pracoval se čtyřmi dalšími kontinenty. Z Afriky jsem se dovolal stanic ze španělské enklávy Ceuta (EA9BO, EA9UV), Kanárských ostrovů (EA8TH), Mauritánie (5T5PA) a hlavně Helia CT1ENW vysílajícího pod značkou S92HP z druhé nejmenší africké země Svatý Tomáš a Princův ostrov, což pro mě byla nová země DXCC #167. Z Asie se podařilo spojení s Gruzií (4L3NZ), Kuvajtem (9K2HQ), Saúdskou Arábií (7Z1AL), Spojenými arabskými emiráty (A65FN) a ruskými stanicemi z Baškortostánu (RU8W), Omské oblasti (UA9MA), Orenburské oblasti (UA9TI) a Krasnojarského kraje (RW0AR). Opačným směrem se povedlo spojení s americkými státy Connecticut (K1JX), Massachusetts (W1YM), Pensylvánie (N3WLB, W3RW) a vůbec poprvé s Grónskem (XP3A) jako novou zemí DXCC #166. Bonbónkem a jedinou stanicí z Oceánie v zářijovém deníku je VK3FT z australského státu Victoria. Seznam udělaných prefixů pro diplom WPX Digital jsem rozšířil o 4L3, 5P6, 5T5, AO5, DG5, DH5, EH1, EH3, EH5, EV0, GB60, GM6, HA3, IB2, II2, II9, IZ2, LY0, LY783, LZ73, OO7, PA75, PE5, RD2, RU8, S92, SA0, TM41, XP3, YU4.

QSL
Velkou radost mi udělat Venca OK2PXJ a to direktem, ve kterém byl QSL potvrzující poslech příležitostné stanice OL75CLAY a ručně psaný dopis s informací o provozu této stanice a dalších plánech na připomenutí činnosti paradesantních skupin působících za války na území Protektorátu Čechy a Morava. Další direkt za posluchačský report mi přišel od Franka K5PHB (Williamson Co., TX).
SOTA
Příznivé okolnosti mě krátce zavedly do míst severně od Prahy. Díky tomu jsem mohl aktivovat Dřínovský vrch OK/ST-099 (246 m, JO70EG) a udělat radost pár lovcům, protože tento SOTA vrchol není v éteru příliš často. V příjemném a ukázněném pajlapu jsem na 40 m udělal sedmnáct telegrafních spojení. Z domácích příznivců programu SOTA mě zavolali Petr OK1CZ a Jan OK2PDT a z přechodného stanoviště se ozval Peter HB9FAI/P. Na aktivaci pro mě bylo nejzajímavější to, že jsem poprvé vysílal z okresu Mělník (27. okres, na jehož území jsem aktivoval aspoň jeden vrchol).

Mnohem zajímavější byl jednodenní vandr ze Zbirohu do Radnic. Ráno jsem dojel vlakem do Kařezu a odsud autobusem do Zbirohu. Na pochod jsem vyrazil z náměstí a červená značka mě po třech kilometrech dovedla kolem zbirožského zámku a výcvikového střediska hasičů až na Čertovu skálu OK/PL-068 (565 m, JN69UU). Cestou jsem pozoroval hřeben Radče, který na jihozápadě kraloval obzoru a nabízel pro mě nezvyklý pohled, kdy je vrchol Radče s vysílačem „napravo“ a vyhlídka se zbytky hradu „nalevo“. Za prakticky ideálního počasí byl pochod na Čertovu skálu spíš procházkou, navíc houbařskou, protože jakmile jsem na okraji Zbirohu zapadl do lesa, nacházel jsem jednu houbu za druhou. Bohužel jsem s sebou neměl žádnou tašku a houby jsem neměl kam dávat. Ale už jenom pohled na ně stál za to.
Na vrcholu Čertovy skály je skutečně skála. Chvíli jsem na ní pobyl a potom jsem se s rádiem usadil pod ní. Nejdřív jsem natáhl dipól na 20 m, ale pásmo bylo ještě dost zavřené. Přidat mezi stromy dipól na 40 m mi zabralo jenom pár minut a za chvíli už jsem hledal volný kmitočet. Kvůli právě probíhajícímu Scandinavian Activity Contestu se mi to ale nepovedlo a nakonec jsem vrchol aktivoval deseti závodními spojeními se skandinávskými stanicemi. Radost mi udělaly zejména OV3X a SE0C, protože to pro mě byly nové prefixy pro WPX CW. Po aktivaci jsem v krásném lese ještě v klidu posvačil a potom jsem po červené pokračoval dál přes Chotětín až na křižovatku se zelenou značkou. Tady jsem odbočil k zaniklé vodní tvrzi Rovný a po její prohlídce jsem se nechal vést zelenou až pod vrchol kopce Bechlov OK/PL-061 (599 m, JN69UU). Na kopci jsem znovu vybalil rádio, natáhnul mezi stromy anténu na 40 m a díky tomu, že v poledne už bylo na pásmu volněji, mohl jsem dát výzvu. Jako první na moje CQ SOTA zareagoval Colin M1BUU a po něm dalších čtrnáct lovců včetně Jarka SP9MA/P z nejvyššího vrcholu Malých Beskyd Czupel SP/BZ-046 (933 m, JN99NS). Po zabalení jsem se na Bechlově dál nezdržoval, abych se ještě mohl podívat na nedalekou Babskou skálu. Odsud jsem šel na vlak do Radnic. Konečně jsem si Radnice aspoň zběžně prohlédl a na nádraží mi ještě zbyla chvíle na svačinu nahrazující oběd.
SWL
Se začátkem podzimu jsem se vrátil k poslechu nesměrových radiomajáků na středních vlnách. Majákům jsem se věnoval o posledním zářijovém víkendu. První večer začal novinkou ROM-302 z francouzského letiště Rodez - Marcillac. Ze západu slyším ještě belgické ONL-290 Liège - Bierset, OB-293 Brussels - National a francouzský WS-291 Grenoble - Isère. Následovala čtveřice „zelených“ majáků z leteckých základen: Téměř po dvanácti letech znovu slyším SC-300 ze švédské základny Malmslätt / Linköping. Maják BA-397 z ruské základny Šatalovo jsem poprvé slyšel letos v lednu a teď je to nejvzdálenější úlovek pátečního večera (1440 km). Vůbec poprvé ale poslouchám LG-309 ze základny Såtenäs (SWE) a HOL-315 z Villacoublay - Vélizy (FRA). Ladím dál a na 317 kHz se o své místo v éteru perou OZ-317 Kärdla (EST, 1200 km), VS-317 Valenciennes - Denain (FRA) a PPD-317 Poprad-Tatry (SVK). O kilohertz výš slyším nový švédský maják LP-318 Ronneby. Později slyším ze Švédska ještě další novinku OU-322 Stockholm Bromma (1100 km) a už dříve slyšené ON-324 Norrköping a VX-329 Växjö / Kronoberg. Poslední tři nové majáky jsou francouzské AB-323 Albi - Le Séquestre, LM-326 Le Mans - Arnage a MVC-327 Merville - Calonne. Do deníku zapisuji ještě VE-320 Valence - Chabeuil (FRA), TLN-322 Toulon - Hyères a OST-327 Roma / Ostia (ITA) a potom už jdu spát.

V lovení majáků jsem pokračoval hned druhý den ráno. A rychle se ukázalo, že se brzký sobotní budíček vyplatil. Po francouzských MB-330 Montbéliard - Courcelles a TLF-332 Toulouse - Francazal přišel vrchol v podobě majáků ze Španělska. Z této země jsem NDB slyšel vůbec poprvé a tak mě velmi potěšily TON-335 Torralba de Aragón (1344 km), PND-340 Valencia / Pinedo (1547 km), GE-421 Madrid / Griñón (1679 km) a LRD-404 Lérida (1310 km). Slyším také další nový francouzský maják NC-338 Nice Côte d'Azur a potom druhé překvapení tohoto rána: MN-344 Menorca (1298 km) a IZA-394 Ibiza (1508 km), což jsou moje první majáky z Baleárských ostrovů. Byl jsem nadšený ze dvou nových zemí a těšil jsem se večer.

Jakmile byly děti v posteli, nasadil jsem si sluchátka a pokračoval tam, kde jsem ráno skončil. V první hodině poslechu žádná novinka nepřišla a jediným vzdálenějším majákem v deníku by norský VAR-319 Stavanger / Sola / Varhaug (1067 km). Nakonec jsem se ale dočkal. Během čtvrthodinky poprvé slyším  ONC-323 Charleroi / Gosselies z Belgie a TUR-331 Tours Val de Loire z Francie. Další nové majáky na sebe nenechaly dlouho čekat a můžu se radovat z francouzského TS-423 Toulouse - Blagnac (1104 km), dánského FAU-334 Bornholm / Rønne / Fauna, který je umístěn na jižním pobřeží ostrova Bornholm, a dalšího signálu ze Španělska RUS-424 Reus (1319 km). A kupodivu ani to ještě není konec. Ze severu přichází nový švédský maják BL-421 Borlänge / Falun (1186 km), ze západu francouzský MK-418 Calais - Dunkerque / Marck a ze západojihozápadu vůbec nejvzdálenější úlovek dne: španělský SNO-417 Santiago (1783 km). Střední vlny a nesměrové radiomajáky umí vždycky překvapit. Španělsko mi zatím úspěšně unikalo a teď jsem během jediného dne slyšel hned šest majáků z Pyrenejského poloostrova a k tomu dva další z Baleárských ostrovů. Poslední zajímavostí je pro mě příjem švédského majáku OL-415 Linköping / Saab, protože jsem ho naposledy slyšel v listopadu 2007.

Namlsán bohatou žní nových majáku si k rádiu na chvíli sedám ještě v neděli ráno. Na signálech je znát, že už je slunce nad obzorem, ale přesto se mezi obvyklou směs blízkých majáků zamíchala novinka GRN-412 Girona (1157 km) ze Španělska jako milá tečka za prvním úspěšným lovem majáků v nové sezóně.

Při ladění po majákovém pásmu jsem narazil také na signál vodochodské bližné (V-416), kterou jsem necelé dva týdny předtím navštívil s fotoaparátem a přijímačem v ruce.

Závody
Podle zveřejněných předběžných výsledků Russian DX Contestu 2019 jsem v kategorii SOAB QRP skončil na 22. místě z 86 hodnocených stanic.

V telegrafní části Scandinavian Activity Contestu jsem z kopců rozdal body šestnácti stanicím a k vyhodnocení jsem poslal deník se závratným skóre 224 bodů, což by podle nahlášených výsledků mohlo mezi evropskými QRPíři stačit na krásné sedmatřicáté místo, hi.

Žádné komentáře: