6. 12. 2019

Activity Report – 11/2019

V předposledním měsíci roku 2019 jsem si zatelegrafoval na krátkých vlnách z kopců i od krbu, udělal něco digitálních spojení, poslechl si pár nových majáků a probral se lístky z QSL služby:
Digitální provoz
Ani v listopadu jsem provozu FT8 nevěnoval moc času a tak mi do deníku přibylo jenom pár novinek. Z Evropy jsou to mj. dvě nové švédské stanice (SM2OAN, SM6NOC) a příležitostná stanice OR18OST (18. narozeniny belgické korunní princezny Elisabeth). Z ostatních kontinentů jsem udělal tři stanice z Izraele (4X1GT, 4X1UF, 4Z5UY), dvě z Jihoafrické republiky (ZS4CGR, ZS6BJU) a po jedné stanici z Bahrajnu (A91UAE), Brazílie (PT2VHF), Japonska (JA2XYO), Kuvajtu (9K2KH), Mauricia (3B8BAP), Ruska (RX9ATX), Turecka (TA2ANK) a USA (N4TTN). Pro WPX Digital mi přibyly prefixy DC7, OE6, OO8, OR18, PT2.
Nejzajímavějším spojením bylo QSO s Françoisem F5MYK/MM z obchodní lodi, se kterou za tři měsíce obepluje svět. Loď vyplula počátkem října z Koreje přes Tichý oceán do Mexika, odsud skrz Panamský průplav do Karibiku, přes Atlantický oceán do Jihoafrické republiky a bude pokračovat přes Indický oceán do Číny a před koncem roku by měla přistát znovu v Koreji. Françoise se mi povedlo zastihnout jižně od Afriky ve čtverci KF04.
QSL
První listopadový den jsem si na poště vyzvedl balíček s podzimní várkou lístků z QSL služby. V obálce bylo 116 g QSL pro OK1NF a 318 g QSL pro OK1-34856. Jako posluchači mi udělalo radost sedm nových pásmových zemí DXCC (HA - 60m, 10m; IS0 - 17m; OA - 10m; OJ0 - 10m; SM - 60m; VU - 15m), jedna ostrovní skupina IOTA (EU-095, ostrov Ratonneau), deset finských stanic pro OHA (OF2BFG, OF2K, OH100FIN, OH1TS, OH3AC, OH3NAQ, OH4MVH, OH7K, OH7MP, OH9AR), dvě nové oblasti pro OHC (209 Järvenpää, 213 Kauniainen), sedm nizozemských stanic pro PACC (PA0JWX, PA1JOS, PA1TK, PA2JJB, PD1GWF, PG55G, PI4TIL), tři rajóny pro RDA (TB-29 Tambovský rajón, OB-10 město Buzuluk, KO-16 Trojicko-pečorský rajón), dva americké okresy pro USA-CA (Richland Co., WI; Stanislaus Co., CA) a osmnáct prefixů pro WPX (9A15, 9A703, AC9, EI22, HG500, KZ9, LY27, ND4, OA6, OF2, OH100, PG55, RU7, SL1, TM13, TM24, TM3, VX3100). Z lístků od příležitostných stanic mě zaujaly zejména EI22WAW (turistická trasa Wild Atlantic Way), OH100FIN (100 let Finské republiky), TM13AAW (13th Antarctic Activity Week), TM24H (automobilový závod 24 hodin Le Mans) a značka bez sufixu VX3100 (100. výročí bitvy o hřeben Vimy v dubnu 1917). Přes QSL službu mi přišlo také potvrzení od stanice SAQ za poslech červnového vysílání u příležitosti Alexandersonova dne.
Z lístků za navázaná spojení mám největší radost z OC18FWC, díky němuž mám potvrzeno Peru jako 159. zemi DXCC. Pro diplom WPX CW mi přibyly prefixy AB3, ED8, UT8, WA1 a pro WPX Digital prefixy OC18, OG55, OL4, OM83, SM0, TA3, TC100. Zajímavými QSL od příležitostných stanic jsou kromě OC18FWC ještě OL4ACF (mládežnická značka Zdeňka OK1AR), OL50MR (50. výročí získání první koncese Milana OK1MR) a OM83IHWC (83. Mistrovství světa v ledním hokeji).
Direktem mě v listopadu potěšil Hiro JS1WWR z prefektury Tokyo.
SOTA
Na kopec jsem se s rádiem vydal v listopadu dvakrát. Poprvé to bylo na Dušičky, kdy se konala podzimní Trans-Atlantic S2S QSO Party. Lákalo mě vyzkoušet, jestli uslyším nějakou SOTA stanici zpoza Atlantiku, a pokud ano, tak se pokusit o spojení. Z příhodných vrcholů k aktivaci u mě vyhrála Buková hora OK/PL-052. Sice jsem z ní už letos vysílal, ale tohle jediné minus bohatě vyvážila dobrá dopravní dostupnost z Plzně a zázemí na vrcholu v podobě posedu. S sebou jsem vzal IC-703, LiPo akumulátor 5000 mAh, dipóly pro 20m a 40m a desetimetrový sklolaminátový stožárek.
Hned po vystoupení z vlaku mě Buková hora přivítala deštěm a musel jsem na vrchol pochodovat v ponču, kdysi nepromokavém, nyní ale už dosluhujícím. Když déšť polevil, s chutí jsem pončo svlékl a zbytek cesty absolvoval bez něj. Na vrcholu jsem se rychle přioblékl a dal se do přípravy vysílacího pracoviště. Na stožárek jsem pověsil dipól na 40m jako invertované V a dipól na 20m jako sloper, stožárek jsem po vztyčení přivázal k posedu a sám jsem se s rádiem usadil uvnitř. Aktivaci a pokusy o s2s spojení jsem začal na dvaceti metrech. Na výzvu odpovědělo pět stanic a mezi nimi i Matt KA1R z Massachusetts (QRB 6239 km). To bylo dobré znamení. Potom jsem zkusil evropské stanice na čtyřiceti metrech. Tam mi na CQ SOTA odpovědělo 16 lovců a povedlo se mi i první s2s QSO s Gyulou HA6QR/P z vrcholu Nagy-Berseg-hegy HA/KM-017 (549 m, JN97MR).
Vrátil jsem se na dvacítku a tady přišel vrchol mého stažení o spojení přes Atlantik. Zavolalo mě dalších třináct stanic. Kromě Evropanů to byli Rich N4EX ze Severní Karolíny (QRB 7200 km), John K2VV z Missouri (7714 km), Bob AC1Z z New Hampshire (6177 km) a John-Paul AB4PP ze Severní Karolíny (7222 km). A povedlo se mi i první transatlantické s2s QSO poté, co mě slyšel Mike NS1TA aktivující vrchol Hatchet Mountain W1/EM-020 (336 m, FN54JG, QRB 5990 km) ve státu Maine. Signály byly oboustranně na hranici čitelnosti, ale na spojení to stačilo. Byl jsem z toho nadšený a radost mi nemohla zkazit ani další dešťová přeháňka a čerstvý studený vítr. Dalším nadšencem na kopci, kterého jsem slyšel, byl Guru EA2IF/P na vrcholu San Martín EA2/NV-151 (715 m, IN92DP). Spojení nebylo těžké udělat a radost jsme z něj měli oba dva. Potom jsem ještě dal body třem stanicím v UR DX Contestu a znovu se přeladil na čtyřicítku.
Hatchet Mountain, Maine
Na čtyřiceti metrech jsem nejdřív zavolal Jürga HB9BAB/P z vrcholu Bürglenstutz HB/ZH-006 (915 m, JN47GG). Potom jsem dal výzvu a do deníku přidal dalších deset spojení, včetně s2s QSO s Mirkem S52CU/P z kopce Janče S5/BI-029 (792 m, JN76IB). Ještě jednou jsem se vrátil na dvacet metrů a jako tečku za úspěšnou aktivací jsem zavolal Janyho LZ1GJ/P vysílajícího z hory Kalojanov vrch LZ/RO-144 (833 m, KN22IA). Potom už jsem musel rychle balit, abych došel včas na vlak do Plzně. Rychlý pochod mě příjemně zahřál a vlak jsem přes malé zakufrování v lese přece jenom stihnul. Škoda, že kvůli nevlídnému počasí nad velkou částí Evropy nebylo na kopcích víc lidí, ale na výsledek si nemůžu stěžovat. Celkem 49 QSO (+3 další v závodě), pět amerických stanic a hlavně šest s2s spojení včetně prvního přes oceán stálo za námahu, mrznutí na kopci a dvě klíšťata, která jsem si z Bukové hory přinesl. Dušičková aktivace byla zároveň vhodnou příležitostí zavzpomínat na kamarády, kteří už nejsou. Možná by Radek OK1IBE, Jindra OK1XR, Jirka OK1AEZ a Jarda OK1WF ocenili takovou vzpomínku na kopci při vysílání víc než návštěvu hřbitova.
Druhou příležitostí zavysílat si ze SOTA vrcholu byl rodinný pochod na Kotel OK/PL-066. S dětmi a Gábinou jsem dojel vlakem do Kamenného Újezdu u Rokycan a odsud jsme procházkovým tempem zamířili na Kotel. Když jsme za Kamenným Újezdem zapadli do lesa, překvapila nás úroda hub. Julie by nepřenesla přes srdce, kdybychom je tam nechali, a tak jsme se výlet neplánovaně zpestřili krátkým houbařením. Kromě hub jsme museli sebrat i několik pěkných kusů oolitického ferolitu. Při sbírání hub dětem vytrávilo. Příznivé počasí nám umožnilo posadit se na prosluněné místo a posvačit. Potom už nic nebránilo tomu, abychom krásným lesem došli až na vrchol Kotle. Když jsme se vystřídali na rozhledně, natáhnul jsem na okraji lesa anténu a krátce jsem se ozval na čtyřiceti metrech. Horní okraj telegrafního úseku pásma byl zle zarušen vojenským radarem, ale nebylo kam uhnout, protože níž byl silný provoz stanic z LZ DX Contestu. I přes radarové rušení si můj slabý signál našlo sedm lovců a já si mohl započítat druhou krátkovlnnou aktivaci Kotle.

Po aktivaci jsem rodinu dál nezdržoval a bez otálení jsme se vydali na pochod do Rokycan. Z kopce se šlo dobře a na vlak jsme přišli s desetiminutovou rezervou. Užili jsme si krásný les v podzimních barvách a teď přemýšlím, kam vyrazíme příště.
SWL
Jeden večer jsem věnoval poslechu nesměrových radiomajáků. Zapisoval jsem dříve slyšené majáky a těšil jsem se na první novinku večera, protože jsem věděl, že bude mít na mém majákovém seznamu pořadové číslo 600. Říkal jsem si, že by to mohlo být něco „lepšího“, a splnilo se mi to. Po bulharském DWN-350 Devňa (1369 km), který slyším znovu po více než jedenácti letech, a vzdálenějším finském PSJ-352 Seinäjoki (1548 km) přichází BNA-353 Beni Amrane (1642 km) z Alžírska jako můj 600. slyšený maják. Další stovku načínám novinkou SGO-356 Sagunto (1516 km) ze Španělska. Opět přijímám íránský maják ARB-355 Ardabil (3101 km). Signál z Íránu je tentokrát slabší než minule, ale radost z něj mám i tak. Další dva nové francouzské majáky CVU-356 Castres-Mazamet (1051 km) a RNN-358 Roanne-Renaison doplňuje z jihu nový sardinský SME-357 Olbia Costa Smeralda (1032 km). Z východu se mi daří ulovit ruské BD-360 Bogdanovo (1831 km) a nově TS-360 Zadonsk (1852 km). Následují další dva nové majáky z Francie: NB-361 Bordeaux-Mérignac (1115 km) a PI-363 Poitiers-Biard. Poslední novinky večera jsou znovu z Ruska a Francie. Ruský NK-370 Nižněkamsk / Begiševo (2697 km) je vůbec mým nejvzdálenějším majákem z této země. Francouzský PY-372 Le Puy-Loudes je podstatně blíž, ale počítá se. S majáky se loučím poslechem vzdáleného finského KEM-373 Kemi-Tornio (1901 km).
Telegrafní provoz
Kromě vysílání z Bukové hory a Kotle jsem si telegrafní provoz užil hlavně při rozdávání bodů v CQ WW Contestu. Střídavě jsem ladil v pásmech 40 metrů a 20 metrů a občas jsem zkontroloval i 15 metrů. Na čtyřicítce jsem se s QRP výkonem dovolal i několika DXů: K3LR, NR4M, RM9A, W3LPL, EF8R, CR3DX, RX9AF, R9CW. Pěkně jsem slyšel ještě JE6RPM, JT5DX a PJ4A, ale na ty už můj slabý signál nestačil.
Na dvaceti metrech jsem mimo Evropu pracoval s Afrikou (3V8SS, CR3X, EF8R, CN3A), Asií (P33W, JH1GEX, 4X6FR, A44A, UB0A, TC3D, RW9DX, RM9A, RN9T, UN9L, R9TV, RC9J, RL8C, TA4/OH2KW, RM9I, TC0F, R9LY, RT8U, RA9P) a Severní Amerikou (K5ZD, WW4LL, K1TTT, KC1XX, W3LPL, N3ER, W3UA, W2FU, N5DX). Marně jsem volal 9K2NO, A61EK, HS0ZAR, VU2CPL.
Na patnácti metrech jsem udělal jenom pár spojení, přičemž kromě dvou evropských stanic to byly samé DX stanice: UP0L, 4X6FR, 4Z5ML, CR3W, UA9TF, CN3A, EA8/IK1PMR, EF8R, PR4T, CR3DX, 4X2M. Bohužel mě neslyšely 3B8M a V55A.
Po několikahodinovém rozdávání bodů v největším KV závodu je můj QRP deník bohatší o 17 nových DX stanic a 25 nových prefixů pro WPX CW (3Z100, 4U25, DD7, ED1, EE3, EM2, ER4, IO5, IR4, OG1, OG70, PC5, PR4, RL8, RT8, SO9, SQ8, TC0, UB0, UV1, WW4, YL7, YQ8, YR8, YU2).
Závody
K vyhodnocení jsem poslal deník z UR DX Contestu s celými třemi spojeními a 42 body v kategorii SOAB QRP MIX. V odeslaném deníku z telegrafní části CQ WW DX Contestu mám 257 spojení a 37.440 bodů v kategorii QRP All Bands.

Žádné komentáře: