3. 11. 2012

Activity Report – 10/2012

Ani minulý měsíc jsem radiově nezahálel. Tady je o tom stručná zpráva:
QSL
V říjnu mi přišlo šest lístků, všechny pro OK1-34856. Nejvíc mě potěšil QSL od Kevina KL7KY. Aljaška je mojí srdeční záležitostí a Kevinův QSL pro mě znamená dvacátou potvrzenou KL7 stanici. Z opačné strany zeměkoule je lístek od DP0GVN/P ze seismologické observatoře Watzmann nedaleko německé antarktické základny Neumayer III. Caen OY1CT mi potvrdil SWL report z 15m a 17m. Další tři QSL pro mě byly překvapením. Na moje zprávy o poslechu poslané přes QSL službu odpověděli direktem Jozef OM3JA, Tony W0IU a manažer stanice P29FR.
Lístky jsem nejenom dostával, ale taky posílal. Kromě sedmi direktů jsem na QSL službu poslal balíček s cca 800g lístků.
Dva lístky z opačných konců světa
SWL
Do seznamu slyšených zemí mi přibyly dvě nové položky. K číslu 285 jsem si připsal Západní Kiribati poté, co jsem slyšel brazilskou expedici T30PY z atolu Tarawa. Další slyšenou zemí (286) je ostrov Sable, odkud se v poslední říjnové dekádě ozvali Murray WA4DAN/CY0 a Ron AA4VK/CY0. Murraye jsem slyšel na 12m a Rona na 17m.
Kromě expedic na Tarawu a Sable jsem poslouchal provoz 3B9SP z ostrova Rodrigues a italskou výpravu TT8TTČadu. Rodrigues mám potvrzený z dřívějška, ale na QSL z Čadu (TT8PK) zatím marně čekám. Stejně tak čekám na lístek od Sveina JX9JKA. Toho jsem v říjnu slyšel na 12m. Zmínku zaslouží i poslech Mice FK8IK a Erica T6MO.
Slyšel jsem i novou stanici z Aljašky. Jeff KL2HD pracoval z Homeru pod značkou KL7NWR. Z polárních končin, konkrétně z jihoafrické letní antarktické základny v Zemi královny Maud, vysílal Lars ZS7/DL1LLL a byl na 20m celkem solidně slyšet. Na výzkumné lodi James Clark Ross míří do Antarktidy Mike GM0HCQ/MM. Když jsem ho slyšel, telegrafoval polohu 24N 22W.
Několikrát jsem zabrousil také na pásmo 60m, ale slyšel jsem jenom tři stanice: Sigfuse LA0BX, Olava LA2BRA a Dragana 9A206W.
Z ostrovů platných pro diplom IOTA, které zatím nemám potvrzené, jsem poslouchal provoz MX0LDG (EU-120), SV9/DF8DX/P (EU-187) a samozřejmě také T30PY (OC-017).
Jako obvykle byla na pásmech celá řada speciálních stanic. Nejzajímavější pro mě byly R55SAT z Bajkonuru (55. výročí vypuštění družice Sputnik 1) a ON500MERCATOR (500. výročí narození kartografa Gerharda Mercatora a zároveň nejdelší značka, jakou jsem kdy slyšel).
Radost mi nedělají jenom DXy, potěší mě i každá nová OK nebo OM stanice. Když jsem 5. října na 40m narazil na OK6WFF, byla moje radost větší než obvykle. Důvod byl ten, že je to 1000. česká stanice, kterou jsem na KV slyšel! (Jako prvního OKáče mám v SWL deníku Vildu OK2VVN. Poslouchal jsem ho 25. července 1995 na 80m CW.) Když sečtu všechny OK/OL a OM stanice, mám ke konci října v deníku celkem 1286 českých a slovenských stanic.
RRS James Clark Ross
Zajímavé čtení
Minulý měsíc se mi povedlo rozšířit knihovničku s historickou radiotechnickou literaturou o dvě nové knížky, které jsem dosud marně sháněl. Prvním přírůstkem je Radioamaterská příručka od autorské trojice Dršťák – Forejt – Ševčík. Příručku vydal Československý radiosvaz v Praze v červnu 1939, tj. těsně před vypuknutím 2. světové války, a bohužel šlo o labutí píseň československé radioamatérské literatury na dlouhých šest válečných let. Knížka má dvě části – nejdříve je popsán radioamatérský provoz a také příslušné předpisy upravující provoz amatérských stanic a druhá (rozsáhlejší) část je věnována technice. V úvodu je zdůrazněno, že první část příručky není v okamžiku vydání již aktuální, a že je provoz radioamatérských stanic v okleštěném Československu zakázán.
Druhým úlovkem je Kurs radiotechniky od Ing. Josefa Bednaříka. Tuto útlou brožuru vydalo v roce 1943 v Praze nakladatelství Orbis. Velmi přístupnou formou je v knížce vyložena radiotechnika od základních pojmů z oblasti elektřiny a magnetismu až po konstrukci radiových přijímačů. Každá kapitola je doplněna domácími úkoly a v knize je vložen kupón, na jehož základě měl čtenář nárok na bezplatnou kontrolu a opravování úkolů. Stačilo poslat vypracované úkoly do nakladatelství. Překvapilo mě, že v Protektorátu taková literatura uprostřed světové války vycházela ...
Nové přírůstky do knihovny
Závody
Jako posluchač jsem v říjnu našel čas na účast ve čtyřech závodech (Oceania DX Contest – SSB i CW část, Scandinavian Activity Contest – SSB část, Worked All Germany Contest). Vždy šlo jen o pár hodin poslouchání, ale nové zajímavé stanice mi to přineslo.
V domácím radioklubu OK1KSO jsem si zavysílal v SSB části CQ WW DXContestu. Bylo moc fajn vidět na kopci celou domácí partu i přespolní kamarády, ale závod bohužel dopadl úplně jinak, než jak jsme si představovali. Více je o tom v předchozím článku.

Žádné komentáře: