22. 3. 2023

Activity report – jaro 2022

V průběhu jara jsem vysílal z několika kopců, rozdával jsem body ve dvou KV a jednom VKV závodu a do sbírky QSL mi přibylo pár nových zajímavých kousků.

QSL

Jarní balíček z QSL služby obsahoval jen lístky pro OK1KDN (47 ks) a OK1NF (58 ks). Pro OK1-34856 výjimečně nepřišlo nic. Mezi sedmačtyřiceti QSL pro kadaňský radioklub byly nové OK stanice na VKV (OK1A, OK1DVA, OK1JFP, OK1KQH, OK1OPT, OK1RAR, OK1RDO, OK1VAM, OK1XZA) i na KV (OK1LL, OK2TJ, OK6DJ), z Evropy mě potěšily příležitostné stanice DK0HSC (Radio Telegraphy High Speed Club) a SN95IARU (95 let od založení IARU), HQ stanice EF4HQ, OP0HQ, PA6HQ, vojenský radioklub OI3AX a také potvrzení za s2s spojení s Andreasem DL6AP/P a lístek od Paula OZ/DF4ZL z ostrova Vendsyssel (IOTA EU-171). Jedinou DX stanicí byl Pete W1RM ze státu Connecticut. Pro diplom WPX CW jsou novými prefixy IK2, OE7, OI3, OZ0, SN95.

Za telegrafní spojení navázaná pod mojí soukromou značkou mi přišly lístky od DX stanic D41CV, K4RO (TN), N4EX (NC), příležitostných stanic IQ2VJ (65 let sekce ARI Vigevano), OL50DJ (50. narozeniny Davida OK6DJ) a OG25YL (Anne OH2YL – 25 let v éteru). Dalšími Skandinávci byli OH4MDY, OI3AX a SM6OEF. Kurt HB9AFI, Jarek SP9MA a Patrick TK5EP mi potvrdili naše SOTA s2s spojení. Pro diplom WPX CW mi přibyly prefixy D41, LX8, OG25, OI3, OL50. Za digitální spojení mi poslali lístek DX stanice EA8JT, EC8AXS, VE7SZ (BC), VK3EW (VIC) a příležitostné stanice AM500ETS + AM500MMM (500 let od prvního obeplutí světa), EH4WRD (World Radio Day 2021), HF40RY + SN40RY (40 let od prvního RTTY spojení v Polsku), HF7ISS (20 let radioamatérského provozu na ISS), IB2LV (500 let od úmrtí Leonarda da Vinci), SN0LEWIN (130 let od narození psychologa Kurta Lewina). Potěšily i další skandinávské QSL od OH7KBF, SM2OAN a od nás lístek Milana OK1NI. Pro WPX Digital se mi hodí nové prefixy  DC5, EC8, HF40, HF7, IB2, SN0, SN40, VE7.

Direkty mi během jara poslali Josef OK1FMJ (pro OK1KDN) a Volker DJ1VK (pro OK1-34856). Naopak já na QSL službu odeslal balíček o váze 983 g s lístky OK1-34856 (60 ks), OK1NF (33 ks) a OK1KDN (236 ks).

SOTA

Za cíl prvního jarního SOTA výletu jsem si vybral Úlíkovskou horu OK/PL-093 (710 m, JN69MK). Přestože byla už téměř třetina dubna pryč, měla krajina v okolí Kdyně zimní charakter a první jarní kytičky se musely ke sluníčku prodírat sněhem. K aktivaci kopce jsem využil FM pohár a na 2m jsem s ručkou a háčovkou na rybářském prutu udělal 12 spojení, včetně jednoho s2s s OK1KAD na Klínovci OK/KA-001 (1244 m, JO60LJ). Když už jsem žádnou další stanici neslyšel a nikdo nepřicházel ani na výzvu, všechno jsem zabalil, zahřál se horkým čajem, posvačil a vydal jsem se na obchůzku pěkných míst v okolí. Pochod jsem zakončil na kdyňském nádraží a přes Domažlice jsem se vrátil domů.

Druhým kopcem, ze kterého jsem se v dubnu ozval v éteru, byl Borek OK/PL-021 (859 m, JN69QG). Po cestě vlakem z Plzně a autobusem z Klatov jsem ve Velharticích nejdřív vyrazil na dlouho plánovanou prohlídku hradu. Potom jsem od hradu sestoupil k Ostružné, abych se pustil nejkratší (a tím pádem poměrně prudkou) cestou na vrchol. Tam jsem mezi stromy natáhnul dipól a za chvíli jsem byl QRV na 40m CW. Rozeběhl se slušný pajlap a nakonec jsem měl v deníku 41 spojení včetně s2s QSO s Berndem DL2DXA/P z GMA vrcholu Kohlberg Bielatal DA/SX-204 (443 m, JO70AU) a výroční SOTA stanicí TM15SOTA z kopce La Senegot FL/VL-060 (521 m, JN27HE). Když zájem opadl, rozloučil jsem se a mohl jsem pokračovat dál. Prozkoumal jsem všechny studánky, o kterých na Borku vím, a říčkou Ostružnou jsem se nechal vést až do Kolince, kde můj pochod končil.

K další SOTA aktivaci jsem se dostal až o dva měsíce později. Na samém konci jara jsem s kamarádkou Renatou vyrazil na Vlčí horu OK/PL-090 (704 m, JN69KT). Na kopec jsme šli od vlakové zastávky Ošelín klasickou cestou, tj. nejdřív po zelené, potom po žluté a po prohlídce Volfštejnu poslední úsek po modré. Na vrcholu se Renata uvelebila ve stínu, protože počasí odpovídalo spíš vrcholícímu létu než končícímu jaru, kdežto já to kvůli krátkému koaxiálu od antény nějak musel vydržet na sluníčku. Náhradním tričkem jsem aspoň přikryl rádio, aby nebylo tak rozpálené, a dal jsem výzvu na čtyřiceti metrech. Zavolalo mě 29 lovců, z nichž čtyři byli také na SOTA vrcholech: Fabio IK2LEY/P - Monte Pinzernone / Cecci I/LO-259 (1175 m, JN46MA), Jarek SP9MA/P - Jasło SP/BI-007 (1158 m, KN19ED), Tom DL1ASA/P - Feldberg DM/BW-001 (1493 m, JN47AU) a Jan I/OK2PDT/P - Corno della Marogna I/TN-140 (1953 m, JN55IU). Potěšilo mě i QSO s Rienem PA7RA, jelikož to bylo moje 5000. spojení navázané při aktivacích SOTA vrcholů. Když jsme se po vysílání a nezbytné svačině dostatečně pokochali výhledem do kraje, vydali jsme se zpátky na vlak, tentokrát cestou podél Kosího potoku. Na místě s pěkným přístupem do vody jsme neodolali a dopřáli si osvěžující koupel v příjemně chladném potoce. Sluníčko sice pralo tak, že osvěžení zdaleka nevydrželo až do Ošelína, ale i tak stálo za to.


Závody
Na začátku května jsem z posedu u pole rozdával body v ARI DX Contestu. Za necelých deset hodin provozu jsem udělal 225 telegrafních spojení. V  deníku radioklubu OK1KDN se poprvé objevily stanice z Malty (9H1PI, DXCC #87) a Sardinie (IM0SDX, DXCC #88). Kromě evropských stanic se povedlo spojení s americkými státy Michigan (NA8V), New York (K2NV) a Pensylvánie (AA3B, K3UL), dále s Brazílií (PY2KJ, PY4HO), Japonskem (JA6GCE), Kapverdskými ostrovy (D4L), Kazachstánem (UN0LM), Madeirou (CR3DX) a Ťumeňskou oblastí v asijské části Ruska (RZ9L). Za 225 spojení a 48 násobičů jsem získal celkem 82.900 bodů.

V květnovém kole VKV provozního aktivu jsem poprvé otestoval novou 7 el. Yagi pro 144 MHz od OK5IM. Z Dlouhého vrchu GMA OL/KA-094 jsem s QRP výkonem udělal 49 spojení s 11 různými čtverci, což dalo celkem 1.958 bodů. Pracoval jsem s pěti zeměmi (41x OK, 4x OM, 2x 9A , 1x DL, 1xOE) a nejdelší spojení bylo s 9A0BB (582 km). Podle překlenuté vzdálenosti následovaly stanice 9A2L (503 km), OM3TGE (397 km) a OK2RAS s OM4MX (obě 386 km).

Posledním jarním závodem, kterého jsem se zúčastnil, byl CQ WPX CW Contest. S dipólem a pěti watty jsem pod značkou OK1KDN udělal z pole 219 spojení na čtyřicítce a 99 spojení na dvacítce, včetně prvního spojení s Kosovem (Z66BCC, DXCC #89). Mimo Evropu jsem do deníku zapsal stanice z amerických států Florida (WO4O), Massachusetts (AJ1I, K1LZ), New Hampshire (WC1M, WT1M, WU3A), New York (WU2X), Pensylvánie (AA3B), Severní Karolína (NY4A), Virginie (W4PM), nejmenší kanadské provincie Ostrov prince Edvarda (VY2TT), ruské Sverdlovské oblasti (UG8C) a také z Kanárských ostrovů (ED8M), Kazachstánu (UN4L, UN4Q, UP0L, UP2L), Kypru (5B4AQC), Madeiry (CQ3J, CR3DX), Turecka (TC3X). Pomyslnou třešničkou bylo moje první spojení s Austrálií na pásmu 40 metrů (VK6T). Stanice s nejneobvyklejšími prefixy byly 4U29MAY, DK050BN, DM60UEA, E797WARD, HG22TISZA, OG73X. Celkem 318 spojení a 229 různých prefixů vyneslo 139.003 bodů.

Radost mi udělala také vlaječka za účast v PACC Contestu, která mi přišla od pořadatele tohoto příjemného závodu. Ve sbírce jich tak mám už patnáct.

Žádné komentáře: