2. 5. 2013

Activity Report – 4/2013

V dubnu šlo rádio stranou. První tři dubnové týdny jsem věnoval učení a ve zbytku měsíce jsem doháněl věci, které jsem kvůli učení odkládal. Zpráva o činnosti tudíž bude stručnější než v předchozích měsících.
 
QSL
K odesílání QSL jsem se v dubnu nedostal, ale pár lístků přišlo. Nejvíc potěšily QSL z chladných končin Země. Erik JW2US mi potvrdil report za poslech arktického Medvědího ostrova a do sbírky lístků z Antarktidy mi přibyl QSL od japonské základny Syowa, která používá značku 8J1RL. Kromě nové základny je to pro mě také nová potvrzená země na 10m. Z domácích luhů a hájů mi poslali direkt Jozef OM1AJM a Karel OK3KW. Karel do obálky přidal i svůj posluchačský lístek ze značkou OKL 13 a připsanou poznámkou: „Čau Honzo, já taky rád poslouchám!“ Čtyři QSL přiletěly ze Spojených států, konkrétně od Johna WB1ASC (NH), Toma N8EHW (OH), George KG1V (NH) a Vana WE4P (GA).
Nové QSL z polárních končin
SWL
Sledování pásem jsem v dubnu bohužel musel oželet. MrzeIo mě to zejména kvůli dvěma ohlášeným DX expedicím do Pacifiku - 5W0M a ZK3N. Ale dvě věci se přesto podařily. Pořídil jsem si nový přijímač a s Radkem OK1MRK jsme uspořádali víkendovou poslechovku v krásné přírodě.
Loni na podzim jsem prodal přijímač Etón E5 a jako náhradu jsem si chtěl koupit Grundig G3, což v podstatě není nic jiného než Etón E5 doplněný o dekodér RDS a možnost příjmu v leteckém pásmu 118 až 137 MHz. Potom mě napadlo, že by nebylo špatné zjistit, jaké alternativy ke G3 existují, a narazil jsem na čínské přijímače značky Tecsun. Mým požadavkům nejvíc odpovídal Tecsun PL-660 a po přečtení řady pozitivních ohlasů na tento přijímač jsem se rozhodl, že si nekoupím Grundig G5 ale Tecsun PL-660. Protože jsem v OK nenašel žádného prodejce přijímačů Tecsun, koupil jsem si PL-660 v Hong Kongu.

Tecsun PL-660
Na poslední dubnový víkend jsme s Radkem OK1MRK připravili poslechovku v polním, resp. lesním provedení. Z několika možných QTH jsme si vybrali okraj lesa severně od Přebudova ve čtverci JN69UM a podle místa dostala akce označení PŘELEP (PŘEbudovská LEsní Poslechovka). Sraz byl v pátek odpoledne na plzeňském nádraží. Následovala cesta vlakem do Životic, odkud jsme pokračovali po svých s plnou polní na zádech. Předem jsme vytipovali dvě možná místa k utáboření s tím, že se rozhodneme podle aktuální situace. Ta byla taková, že jsme zvolili vzdálenější tábor. Cestou k němu jsme u studánky doplnili zásobu vody, což trochu komplikovala nízká hladina vody ve studánce, a potom hurá k táboru. Abychom si cestu aspoň trochu zkomplikovali, vzali jsme to přes bažinatou louku a les. Doplatil na to Radek, když mu na okraji bažiny do nevábně vonícího bahna zajela noha až po koleno. Ale vzal to sportovně a náladu mužstva to nenarušilo.

Někde ta voda být musí!
V táboře jsme s chutí shodili krosny ze zad a začali jsme se zabydlovat. Radek vybral místo na spaní v „podkroví“ největšího přístřešku a za necelých 24 hodin se ukázalo, že to byl velmi prozřetelný výběr. Páteční program jsme ukončili obligátní večeří (buřty) u táborového ohně. Noc proběhla v klidu a hlavně v suchu. S budováním poslechového pracoviště jsme začali v sobotu ráno tím, že jsme mezi stromy pověsili dipól a zhruba 50 metrů dlouhou LW anténu. Dlouhý drát jsme připojili k IC-703 a dipól k IC-E90. Energii IC-703 dodával olověný akumulátor, ručka si vystačila s interním akupakem. Uvelebili jsme se na louce a poslech mohl začít. Tentokrát neměla poslechovka žádné speciální zaměření. Chtěli jsme brouzdat na krátkých vlnách a užívat si všeho, co éter dá. Stav geomagnetického pole sice nesliboval žádné zázračné podmínky šíření, ale to nás neodradilo. Podle připravených seznamů stanic, kmitočtů a rozpisů vysílání jsme monitorovali radiové majáky (KV, 6m, IBP, SLB), časovky VOLMETy, číselné stanice a částečně také rozhlasová a amatérská pásma. Úlovky jsme zaznamenávali pomocí Radkova fotoaparátu.

Poslechové pracoviště pod širým nebem
K sobotnímu obědu jsme si připravili Nasi Goreng z balíčku Travellunch. Při obědě jsme se vyhřívali na sluníčku a přitom jsme poslouchali české vysílání China Radio International (CRI). Bohužel ani sobotní lekce čínského jazyka naši neznalost čínštiny nezmenšila. A lepší to kupodivu nebylo, ani když jsme naladili vysílání CRI v maďarštině. Zajímavý byl také poslech vysílání Hlasu Koreje v ruštině a němčině. I v přírodě jsme tak měli zajištěn přísun korejských revolučních písní a informací o posledních událostech v KLDR a činech drahého maršála Kim Čong Una. Odpoledne jsme pokračovali v poslechu majáků a služeb a postupně sílící QRN ohlašovalo blížící se změnu počasí a zhoršení příjmových podmínek. Nad námi ale zatím svítilo sluníčko a Radek využil posledních hodin pěkného počasí a vyrazil ke studánce pro vodu. Já jsem si hlídání tábora krátil tím, že jsem poprvé vybalil Tecsun PL-660 a učil jsem se ho ovládat a zjišťoval jsem, co nový přijímač umí. Do toho přišlo největší překvapení víkendu. Sluníčko vylákalo ze skromné chatrče urostlého domorodce. Asi nás už delší dobu pozoroval, a když pochopil, že jsme sice zvláštní, ale nikoliv nebezpeční, osmělil se a přišel se na mě podívat. Přes jazykovou bariéru jsme se rychle spřátelili a nakonec se domorodec nechal i vyfotografovat. Jenom škoda, že u toho nebyl Radek. Ten by koukal!
Přátelský domorodec
Bouřka, která svůj příchod ohlašovala v éteru typickým praskáním, dorazila po půl šesté. S prvními kapkami jsme popadli stolek s přijímači a přenesli jsme ho pod střechu. Potom už to šlo ráz na ráz – citelně se ochladilo, zvedl se vítr a začal slejvák. To všechno jsme čekali, ale překvapilo nás, když na střechu zabubnovaly kroupy. Krupobití bylo dost intenzivní a kroupy nebyly nejmenší. Bez přístřešku by nám asi bylo ouvej. Ale ani pod střechou jsme nebyli úplně v suchu. Vítr foukal dešťové kapky pod přístřešek a důkladně nám namočil přehledy stanic i papírové logy. A svojí dávku dostalo i rádio. Kromě toho se pod přístřešek začala valit i voda, která stékala ze střechy na zem. Bránili jsme tomu tím, že jsme klacky narychlo hloubili okolo přístřešku strouhu. Pomohlo to jenom částečně, ale lepší než nic. Zároveň bouřka téměř znemožňovala příjem na KV, o nižších kmitočtech ani nemluvě. Když bouře ustala, usoudili jsme, že je čas trochu se ohřát u ohně. Protože se ohniště pod širým nebem proměnilo v rybníček a na jeho hladině plavaly uhlíky a zbytky ohořelého dřeva, udělali jsme oheň pod sousední stříškou, pod kterou jsme včas schovali něco dřeva. Jakmile zaplápolaly plameny, bylo hned radostněji a zprvu nám nevadila ani další bouřka, která začala po setmění. Ale dlouho jsme se neradovali. Najednou jsme si všimli, že oheň plynule uhasíná, aniž by jakkoliv prskal nebo syčel. Rozsvítili jsme čelovky a hned bylo jasné, co se děje. Po zemi tekl proud vody přímo do ohniště. Obranu už jsme měli nacvičenou. Klacky do rukou a rychle hloubit strouhu pro odvedení vody. To se podařilo a oheň byl zachráněn. Půda pod stříškou se ale před očima měnila ve vodní plochu a za chvíli téměř nebylo kde stát.

První bouřka s krupobitím
Ale nakonec jsme přestáli i druhou bouřku a mohli jsme zase chvíli poslouchat. Těšil jsem se, že večer proladíme střední vlny a budeme lovit pobřežní stanice a nesměrové majáky, ale silné atmosférické rušení to znemožňovalo. Na krátkých vlnách to bylo o něco lepší, ale opravdu jen o něco. Kolem jedenácté večer jsme rádio vypnuli a zalezli jsme na kutě. Radkův spacák byl příliš blízko okraje střechy a tak byl trochu mokrý. Ve spacácích jsme ještě počkali na začátek večerní relace českého vysílání CRI, ale na středních vlnách to tak praskalo, že bylo rozumnější jít spát. Ve vlhkém vzduchu jsme prospali noc bez větších obtíží. Ráno už nepršelo, ale všude kolem bylo vody dost a dost. Posilněni snídaní jsme zapnuli rádio, znovu jsme brouzdali po krátkých vlnách a poslech jsme prokládali ohříváním se u ohně. Po obědě jsme začali balit a chystat se na zpáteční cestu. S dostatečnou časovou rezervou jsme vyrazili na vlak a tentokrát jsme bažinatou louku i les uctivě obešli. Radka to asi mrzelo a tak na lesní cestě rozježděné od lesáků aspoň hupnul do naplaveného bahna a jemného písku. Po sedmi kilometrech jsme došli na zastávku do Životic a před odjezdem vlaku jsme se ještě stihli osvěžit studeným nápojem v prášku z MRE. Nápoj byl barvou i chutí dokonale chemický a rádi jsme ho zapili čistou vodou. Po přestupu v Nepomuku jsme šťastně dojeli do Plzně, kde jsme PŘELEP oficiálně ukončili. Radek pokračoval dál do Prahy a já do Vejprnic. Přes částečnou nepřízeň počasí a průměrné podmínky šíření vln jsme shodně konstatovali, že se PŘELEP vydařil, a že jsme strávili krásný radiový víkend v přírodě.
Vyblbli jsme se dosyta ...

Stručný výběr slyšených stanic:
Časovky
CHU Ottawa (CAN), RWM Moscow (RUS), BPM Xian (CHN), The Pip Rostov (RUS), ItalCable (ITA), OK0EPB (CZE)
VOLMETy
RAF VOLMET Ascension (ASC), RLAP Rostov na Donu (RUS), WSY 70 New York (USA), VFG Gander (CAN), EIP Shannon (IRL), AXQ 421 Brisbane (AUS)
Majáky
80m – OK0EU
60m – DRA5
40m – IK1HGI/B, OK0EPB, OK0EU
30m – DK0WCY, SK6RUD
20m – OH2B
10m – ED4YAK/B, ER1TEN, OH9TEN, PY2WFG, SV2HQL/B
SLB – C, D, P, S
Číselné stanice
E07A, E11, M03
Ostatní
radioamatérský provoz na KV a na 6m, China Radio Internationa (CHN), Voice of Korea (KRE)
 
Zajímavé čtení
O dvě nové knížky se rozšířila moje radiová knihovna. K narozeninám jsem dostal Dokumenty z histórie rádioamatérstva v ČSR a na Slovensku do roku 1952. Tato publikace, kterou sestavil Tono OM3LU, mapuje historii radioamatérského hnutí v Československu od skromných počátků ve dvacátých letech až do zásadních změn na počátku let padesátých. Knihu je možné prolistovat v on-line náhledu. Nákup knížky od objednání až po doručení proběhl bez jediného zádrhelu. Jaký příjemný rozdíl oproti nákupu v e-shopu RSGB, kde jsem si koupil brožuru Radio Propagation - Principles & Practice. Tam mojí objednávku sice přijali, ale poté se několik týdnů nic nedělo. Na mailové dotazy ohledně aktuálního stavu objednávky se nikdo nenamáhal odpovědět. Když po dlouhé době kniha přišla, chybělo na obálce moje jméno! Byla tam jenom adresa (ulice a město) a měl jsem štěstí, že se ke mně dopis vůbec dostal. Další nepříjemné překvapení nastalo po otevření obálky. Kniha byla zabalená dobře, ale evidentně to byl výtisk, který měli v RSGB vystavený k prohlížení. Radost mi hoši z Anglie neudělali, ale aspoň vím, jakému obchodu se příště zdaleka vyhnout.
Novinky v radiové knihovničce

Žádné komentáře: