3. 1. 2014

Activity Report – 12/2013

V prosinci jsem vysílal ze čtyř kopců, uspěl jsem ve dvou soutěžích a užil jsem si jedno tradiční setkání. Kromě toho jsem dostal řadu pěkných lístků: 

QSL 
Vrcholem prosincové nadílky QSL je lístek od italské expedice TO2TT na tropický ostrov Mayotte. Díky němu končím rok 2013 se skórem 295 potvrzených zemí DXCC. Velkou radost mi udělaly čtyři QSL ze studených končin planety. Z Aljašky mi přišel lístek od Krise AL2F. Je to moje 27. potvrzená aljašská stanice a zároveň první z městečka Anchor Point ležícího na poloostrově Kenai. Konečně mám potvrzené také kanadské teritorium Yukon a to lístkem od Jaye VY1JA z Whitehorse. Yukon mi podobně jako Aljaška už od dětství voní romantikou drsného severu a z každého QSL z této oblasti jsem nadšený. Z Kanady jsem dostal ještě lístek z největšího (téměř 26x větší než ČR) a nejsevernějšího teritoria Nunavut za poslech majáku VY0SNO/B na kmitočtu 28182 kHz. Posledním „studeným“ lístkem byl v prosinci QSL IA0MZ z italské antarktické základny Mario Zucchelli. Kromě dvacáté potvrzené základny je to můj první lístek z ITU zóny 71. Tím pádem jsem se dostal na 70 potvrzených ITU zón a můžu požádat o poslední nálepku k diplomu P75P. Dovršil jsem také sbírání QSL z jednotlivých částí Austrálie. Lístek od Texe VK1TX z Teritoria hlavního města Austrálie byl posledním chybějícím kamínkem do australské mozaiky.
Vždy spolehlivý Joe W3HNK mi poslal obálku s QSL od FM5WD, RW9QA, TZ6BB a UA9CUA. Lístek z Mali byl novou pásmovou zemí a zbylé tři QSL jsou dobré pro DIG Trophy 1000. Téměř každý měsíc mi přijde alespoň jeden direkt jako odpověď na můj SWL report poslaný přes bureau. Prosinec byl na takové direkty nadprůměrný. Z Anglie přišly dopisy od Johna G3SAO (první G na 12m) a Johna M0XIG, který mi poslal lístky speciálních stanic GB2HST a GB2BT připomínající optický telegraf britské admirality z počátku devatenáctého století. Alex R3DPM/3 mi svým direktem potvrdil distrikt KG-22 pro diplom RDA, Sebastian DL1AXX/P mi poslal QSL ze svých aktivací ostrovů Baltrum (EU-047, nová IOTA) a Warder (EU-128) a direkt přišel ještě od Heinze HB9BOS. Radek OK1MRK opět zašel na QSL službu a přinesl mi došlé QSL. Tentokrát jich bylo pouhých pět (CU2/WA1S, M0COP, MO0WAY, OK1FNX, RW3DVV). Zato opačným směrem putovalo přes Radka na QSL službu 1,7 kg lístků k odeslání. Abych měl i nadále co posílat, nechal jsem si prostřednictvím Pavla OK1DRQ vytisknout další dva tisíce posluchačských QSL za speciální předvánoční cenu.
Výběr z prosincových QSL 
SOTA
Hradiště OK/PL-056
Po dlouhé době jsem vyrazil na kopec společně s Tomášem OK1JRA. Chtěli jsme si užít pohodový výlet do přírody a z možných cílů nedaleko Plzně jsme vybrali Hradiště OK/PL-056. Poloha Hradiště dobře zapadala do plánu podívat se v jeho okolí po dosud nenalezených radiových semínkách vypuštěných ze stratosférického balonu. Kromě nás dvou se výletu zúčastnila ještě fenka Bety. Výlet jsme zahájili snídaní na plzeňském hlavním nádraží. Potom jsme podle plánu dojeli vlakem do Všenic a dál jsme pokračovali po svých. Šli jsme chvíli lesem, chvíli po poli, koukali jsme po semínkách a přitom jsme nezavřeli pusu. Vycházkovým tempem jsme došli na vrchol Hradiště a pustili jsme se do vysílání. Tomáš aktivoval OK/PL-056 nejdříve na 70cm provozem FM a potom se mu totéž podařilo i na 10m SSB. Měl z toho zaslouženou radost. Hradiště není těžký kopec, ale mrazík zesílený silným větrem a sněhovou vánicí se postaral o to, že vysílání nabylo poctivého zimního rázu. Na mojí poznámku, že pořádná zimní SOTA aktivace musí bolet, Tomáš reagoval slovy: „Už je to tady zase!“ a myslel si v tu chvíli nejspíš svoje :-). Já jsem vedle altánu na vrcholu Hradiště natáhnul mezi stromy dipól a ozval jsem se telegraficky na 40m. Udělal jsem radost celkem 32 lovcům a kromě pěkných spojení včetně s2s QSO s Juergem HB9BAB/P z HB/ZH-015 mě potěšilo, že jsem se aktivací Hradiště dostal přes hranici 600 SOTA bodů a také jsem završil 2000 spojení navázaných ze SOTA vrcholů.

Tomáš OK1JRA při aktivaci Hradiště na 70 cm
Jakmile jsme měli aktivováno, nebyl důvod dál mrznout na vrcholu. Taky Betyna měla radost, že se budeme znovu hýbat a možná tušila i to, že se blíží občerstvení u ohně. Sestoupili jsme do závětří jižního úbočí Hradiště a na chráněném místě jsme rozdělali oheň. Voňavé buřty, praskající ohýnek a teplý čaj byly příjemnou odměnou za nepohodlí na vrcholu. Po svačině a uhašení ohně jsme pokračovali v pochodu do Stupna. Čekárna na místním nádražíčku byla zavřená, ale to už nám nemohlo sebrat dobrou náladu, stejně jako nám ji nesebral fakt, že jsme cestou nenašli žádné radiové semínko. Výlet s Tomášem neměl chybu a doufám, že nebude trvat dlouho a společnou akci zopakujeme!

Zimní pohoda u ohýnku

Sedlo OK/PL-018
Týden po výletu na Hradiště jsme s Radkem OK1MRK a Renatou oficiálně zahájili zimní SOTA sezónu výpravou na Sušicko. Místo hromadného startu jsme se tentokrát postupně potkávali ve vlaku. Já jsem do vlaku nastoupil v Plzni, Renata přistoupila v Nepomuku a Radek v Horažďovicích. To, že cestou nebudeme trpět hlady, se ukázalo hned v Nepomuku. Renata po nástupu do vlaku ještě neměla ani svlečenou bundu a už z batohu vytahovala bochník chleba a výborné sádlo se škvarky. Už tak dobrá nálada mužstva se tím dále zlepšila. Ani Radek nepřišel zkrátka a pochoutku ochutnal později na kopci. Z vlaku jsme vystoupili v Sušici a turistickou značkou jsme se nechali vést až na vrchol Sedla. Teplota vzduchu a krajina bez sněhu zimu téměř ničím nepřipomínala. Necelých jedenáct kilometrů pochodu pod jasnou oblohou jsme jako obvykle vyplnili neutuchajícím hovorem o všem možném. Na vrcholu Sedla nás uvítala pěkná dřevěná rozhledna. Na rozhledně studeně foukalo, ale krásný rozhled do všech směrů za trochu zimy bohatě stál. Pod střechu rozhledny jsme zavěsili osvědčeného Slim Jima, Radek zadrátoval IC-7000 a aktivace OK/PL-018 mohla začít. Využili jsme k ní prosincové kolo VKV Provozního aktivu a na 2m SSB udělal potřebná spojení nejdřív Radek a po něm já. Každému jsme popřáli k Vánocům a do nového roku a jakmile jsme měli oba splněno, přišel čas na další bod programu. Na ohništi v sousedství rozhledny jsme rozdělali oheň a začaly hody. Jako předkrm se podával chléb se sádlem a škvarky, hlavním chodem byly buřty a jako dezert posloužily vánoční perníčky. Na zahřátí jsme měli horký čaj a studenou becherovku. Radek nezapomněl ani na prskavky a tak byla atmosféra dokonalá. Po první vrcholové hostině nové zimní sezóny jsme se vrátili stejnou cestou do Sušice a protože do odjezdu vlaku zbývalo ještě dost času, dopřáli jsme si v kavárně na sušickém náměstí ještě sladkou tečku. Poté následoval pěší přesun na nádraží a zpáteční cesta vlakem, na jejímž koncem jsme mohli již tradičně prohlásit, že i tato akce se podařila. Důkazem toho jsou i fotografie na rajčeti.

Rozhledna na vrcholu Sedla

Velký Špičák OK/US-002
Vánoční svátky jsem trávil s rodinou v Kadani a plánoval jsem, že se mezi Vánocemi a koncem roku vypravím cca dvakrát s rádiem na kopec. Plán se mi povedlo uskutečnit a prvním cílem se stal Velký Špičák. Autobusem jsem dojel do Kovářské, která je vzdušnou čarou jenom něco přes tři kilometry jihozápadně od Velkého Špičáku. Ke kopci jsem se přiblížil po silnici vedoucí k Přísečnické přehradě a na vhodném místě jsem z ní odbočil do lesa. Velký Špičák se z okolní krajiny zvedá poměrně prudce, ale povedlo se mi najít pohodlnou cestu až na vrchol. Tři dny před koncem roku 2013 nebyl ani ve výšce 900 metrů nad mořem žádný sníh, zato tam oproti Kadani přikryté inverzní oblačností svítilo sluníčko a pofukoval slabý větřík. Staré stromy na hřbetu kopce byly ideální oporou pro zavěšení dipólu a suchá tráva pod nimi dobře posloužila jako provizorní KV pracoviště. Protože jsem měl v časovém plánu dostatečnou rezervu, dal jsem šanci všem zájemcům o telegrafní spojení s OK/US-002 a vysílal jsem tak dlouho, než jsem uspokojil všechny lovce. Bylo jich nakonec 41, včetně tří vysílajících z jiných SOTA vrcholů: Mirek OK1DVM/P byl na OK/KR-045, Gyula HA2VR/P vysílal z HA/EM-008 a János HA4FY/P mě zavolal z vrcholu HA/KM-001. Po půlhodině svižného telegrafního provozu jsem měl zmrzlé ruce, ale dobrý pocit z aktivace nádherného krušnohorského vrcholu. Když jsem měl veškeré vybavení zpátky v batohu, podepsal jsem se do vrcholové knížky a pokochal se kruhovým výhledem. Udělal jsem ještě pár fotek a potom jsem se svačinou v ruce sestoupil zpátky pod kopec. Pokračoval jsem k Přísečnické přehradě a od ní dál k Rusové a do našeho klubového QTH na Lysé hoře, kde se ten den konal tradiční klubový večírek před koncem roku. Může být lepší zakončení povedeného výletu do hor než posezení se stejně postiženými kamarády u dobrého jídla a pití? I z tohoto výletu je k dispozici pár fotek.

Vrchol Velkého Špičáku

Havran OK/KA-034
Druhým vánočním a zároveň posledním cílem roku 2013 byl šestibodový Havran OK/KA-034. Vypravil jsem se na něj předposlední den roku a i tentokrát mým plánům přálo počasí. Bylo radostí blížit se ke kopci za krásného rána, kdy byla země ozdobena jinovatkou a jasná obloha srpkem Měsíce nízko nad obzorem. Z vlaku jsem vystoupil v Kotvině a po předem vybrané trase jsem cestou necestou stoupal na Havran. V lese jsem kromě zvěře nepotkal živou duši, což v této oblasti není nic překvapujícího :-). Na vrcholu jsem se dlouho nerozhlížel a snažil jsem se být rychle QRV na 40m CW. K vyvolání pajlapu stačila jediná výzva na kmitočtu 7032 kHz a na platnou aktivaci, tj. potřebná čtyři spojení, nebylo potřeba více než dvě minuty telegrafního provozu. Radost z každého spojení byla o to větší, že OK/KA-034 dosud nikdo neaktivoval a každému lovci jsem tak dával nový vrchol doplněný o přání všeho nejlepšího do nového roku. Povedlo se i jedno spojení z kopce na kopec, když mě zavolal Kurt HB9AFI/P z vrcholu HB/BE-111. Nápor volajících pominul po třiceti spojeních a protože jsem chtěl být brzy zpátky v Kadani, o další spojení jsem se nesnažil a začal jsem balit. Do Kotviny jsem se vracel dost svižným tempem téměř stejnou trasou. Před odjezdem vlaku jsem ještě nahlásil Radkovi OK1MRK úspěšnou panenskou aktivaci a potom následovala už jenom hladká cesta vlakem do Kadaně. Protože jsem s sebou neměl fotoaparát, nemohu z posledního SOTA výletu roku 2013 sloužit žádnou fotografií.
 
Setkání
Tři dny před koncem roku se sešlo na tradičních Kořínkách osazenstvo Radioklubu Viléma Provazníka OK1KSO. V krušnohorském QTH se postupně objevilo 12 členů a příznivců klubu: Franta OK1AAU, Jirka OK1AEZ, Milan OK1AMX, Honza OK1AXK, Karel OK1CF, Josef OK1FKD, Jarda OK1FKH, Milan OK1FMX, Karel OK1JKT, Honza OK1MJA, Honza OK1NF, Jarda OK1WF. Bylo moc příjemné vidět se a u dobrého jídla a pití si popovídat o věcech radiových i neradiových. Kromě OK1AEZ, OK1AXK a OK1MJA, kteří se na noc vraceli domů, si ostatní užili prima večer a zůstali až do druhého dne. Do příštích Kořínků mám jediné přání: Kéž za rok nikdo z nás nechybí! 
 
Kořínky OK1KSO 2013
Zajímavé čtení
Ke konci předloňského roku vydal Československý DX klub nástěnný kalendář Vysílače 2013 s fotografiemi radiových a televizních vysílačů, které pořídili členové CSDXC. Kalendář měl velký úspěch a bylo rozhodnuto vydat kalendář také na rok 2014. Klub vyhlásil pro své členy a příznivce fotografickou soutěž s tím, že ten, kdo v soutěži uspěje a jeho fotografie bude vybrána do kalendáře, dostane jeden autorský výtisk kalendáře zdarma. Poslal jsem do soutěže dvě fotografie (Svatobor a Ślęża) a kupodivu jsem s nimi uspěl. Klub dodržel slovo a po vyrobení kalendáře mi přišel slíbený výtisk.
Štěstí jsem měl také ve vánoční soutěži International Short Wave League. Správně jsem vyluštil vánoční číselný kris kros a byl jsem mezi vylosovanými výherci. Díky tomu mi pře Vánocemi z Anglie přišla publikace RTTY/PSK31 for Radio Amateurs o dvou nejpopulárnějších druzích digitálního provozu (nepočítaje ten vůbec nejoblíbenější, tj. starou dobrou telegrafii :-).

Kalendář CSDXC a knižní odměna od ISWL

Víc se toho u mě v roce 2013 už nepřihodí. Přeji všem pravidelným i náhodným čtenářům mého webu pevné zdraví, štěstí a hodně radiové i neradiové radosti po celý rok 2014. Mějte se všichni UFB!

Žádné komentáře: