13. 4. 2021

Activity Report – zima 2020/2021

Když jsem předchozí report začínal zprávou o úmrtí Franty OK1AAU, netušil jsem, že i další článek bude začínat stejně smutně a budu psát o tom, že 4. ledna 2021 v nedožitých sedmapadesáti letech náhle zemřel Zdeněk Štěrbáček OK2ZW.

Zdeno byl synem velmi aktivního a úspěšného VKV radioamatéra Josefa OK2VMD a tak není divu, že se začal věnovat rádiu už jako „mladé fógl“ (řečeno jeho slovy). První vlastní značkou, pod kterou se objevil na pásmech, byla mládežnická OL6BAB. Jako plnoletý získal značku OK2PZW a tu později zkrátil na OK2ZW. Začínal na velmi krátkých vlnách a od začátku se mu líbilo závodění a také DX provoz. Úspěšně se věnoval i krátkým vlnám a rychle se vypracoval na prvotřídního operátora a závodníka. Byl jedním z mála radioamatérů, kteří ovládli provoz na špičkové úrovni od krátkých vln, přes VKV až po mikrovlny. Řady závodů na velmi krátkých vlnách se zúčastnil s partou OL2R a později s OK5Z, na krátkých vlnách závodil také s naším kolektivem OK5W. Výraznou stopu Zdeno zanechal na pásmu šest metrů, kterému se intenzivně věnoval od doby, kdy se na začátku devadesátých let začala vydávat povolení pro experimentální provoz. Po vzniku samostatné České republiky se jeho značka objevila v tabulce prvních spojení se zahraničím na 50 MHz u pěti desítek zemí DXCC všech šesti obydlených kontinentů. Jako zaměstnanec ministerstva zahraničních věcí se podíval do světa a pilně vysílal z českých ambasád v Accře jako 9G5ZW a v Ankaře jako TA2ZW a YM2ZW. Zúčastnil se také expedic ZA9A do Tirany, IH9/OL5Y na ostrov Pantelleria a VKV expedice OZ/OK5DX na ostrov Bornholm.

Pro Zdena nebylo radioamatérské vysílání jenom koníčkem, ale do určité míry i náplní života. Velmi nelibě proto nesl některé trendy, které se začaly v posledních letech rozmáhat v radioamatérských závodech, DX provozu a radioamatérské komunitě obecně. Na řadu věcí měj svůj vyhraněný názor, a když se mu něco nelíbilo, uměl to říct nahlas a komukoliv, někdy poměrně nevybíravě. Já ale se Zdenem zažil spoustu srandy a vždycky pro mě byl a ve vzpomínkách dál zůstane špičkovým operátorem a nezapomenutelným svérázem a samorostem. Měl jsem moc rád jeho humor, historky ze života i jadrnou moravštinu prošpikovanou jedinečnými výrazy a kdykoliv si na Zdena vzpomenu, budu se smát...


Digitální provoz

Provozu FT8 jsem se v zimě věnoval jenom okrajově a moc spojení jsem nenavázal. V deníku mám pouhé tři DX stanice: Daniela CX9AU, Anatolije RC9O a hlavně Eddyho XV1X a díky tomu poprvé Vietnam (DXCC #173).

Z Evropy jsem pracoval se třiceti novými nizozemskými stanicemi pro diplom PACC (PA1DV, PA1FMR, PA1HGM, PA5FER, PA5JS, PA5MB, PA5MR, PA0AWA, PA0JMV, PA0KAS, PA0KGB, PD1ABY, PD1RR, PD1TVN, PD2B, PD2JR, PD4WIM, PD7JVW, PD7LJ, PD8HUB, PD9DP, PD0GP, PD0JEW, PD0JOY, PD0OKP, PE1DDA, PE1RF, PE5CFG, PE7MVL, PI4DX) a několika stanicemi ze Skandinávie (LA2LI, LA5FJA, LA6BBA, LA6RJA, LA8ENA, OH2DA, SA0BDK, SA0KBJ, SM0GNU).

Zavolal jsem také několik příležitostných stanic z Belgie (OQ5BECLEVER - boj s pandemií Covid-19), Chorvatska (9A10FF - 10 let WFF v 9A), Itálie (II2MMI - 160 let italského vojenského námořnictva, II4BLD - 100 let laboratoře G. Marconiho na jachtě Elletra, II4CPC - výročí příjezdu italských usedlíků do Chile), Litvy (LY13LY - Den obránců svobody), Polska (SN0LEWIN - 130 let od narození Kurta Lewina), Ruska (RT30KR - 30 let klubu ARCK) a Řecka (J42A, SX200HXX, SX6A - 200 let nezávislosti Řecka).

Novými prefixy pro diplom CQ WPX Digital jsou 9A10, 9A7, CX9, DG2, EC4, HG2, II4, J42, LY13, OQ5, PE7, RO6, RT3, RT30, SX200, SX6, UW8, XV1, YU6.

QSL

Na začátku února mi přišel balíček z QSL služby s 340 g lístků pro OK1NF a OK1-34856. Spojení mi potvrdily skandinávské stanice LA2S, LA2XNA, LA3AEA, LA9NKA, LA9OI, LA9PJA, LN8W a SK3W. Potěšily mě také lístky od několika příležitostných stanic s prefixem AM70 (70 let španělské národní radioamatérské organizace URE) a od stanice AO5CVM, která vysílala u příležitosti 500. výročí první plavby kolem světa. 

Velkou radost mám vždy z lístků za spojení z kopce na kopec (s2s). Tentokrát byly v balíčku QSL za spojení s Kurtem HB9AFI/P z vrcholu Mont Racine HB/NE-001 (1439 m), Petrem OK1AYU/P z Kamenné hory OK/JC-025 (1057 m) a Gregem SP3LRS/P z kopce Radunia SP/SP-002 (581 m).

Do sbírky DX QSL mi přibyly lístky od příležitostné stanice AM70URE/8, Gillese VE2GSO, Thanie ZS4AZ a jako vzácnost QSL od expedice Adhiho YB3MM/2 na ostrov Karimunjawa (IOTA OC-186) v Jávském moři.

Pro WPX CW mám nově potvrzeny prefixy AM78, C31, CR6, EF5, LN8, SK3, SN8 a pro WPX Digital prefixy AM70, AM76, AO5, CU3, DB4, DJ2.

Posluchačské reporty mi ze Skandinávie potvrdily LA2XNA, LN4BBC, SA7GGO a SM7BHM. Z Evropy mi dále přišly lístky od příležitostných stanic DL20IKT (20 let školní radioklubu Berufliches Schulzentrum Elektrotechnik Dresden), DR50DIG (50 let Diplom Interessen Gruppe), IO3ENG (Enigma Reloaded 2017) a také QSL z Vídeňského mezinárodního centra OSN od 4U1A (Amateur Radio Contest DX Club) a 4Y1A (Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO). Z Nizozemska mi pro diplom PACC přibyly PA1FNW, PA4EL, PA5N, PA9S, PD2DM, PI4RF, takže mám potvrzeno už 451 nizozemských stanic. Díky QSL od UB5MBA mám pro diplom RDA potvrzen Leninský rajón města Jaroslavl (YR-05).

Z Čech a Slovenska mi na report odpověděli Dana OK1ZKR, Karel OK3DM, Pavel OK3X (OK1VK), Alex OK4AS, David OK5D (OK1DTP), Milan OK7GU, Zdeno OL4ACF (OK1AR), Milan OL50MR (OK1MR), Jaro OM1AJT, Martin OM6AT a Laco OM8GT. Ze zámoří mě potěšily lístky z brazilského státu Alagoas (PP7LP), kanadských provincií Labrador (VO2AC), Nové Skotsko (VE1VOX) a Québec (VC2G, VE2GSO), Kypru (P3N) a Japonska (7N4LNK, JA2KQE, JA5QJX/0, JA6BCV, JA6FFK, JA8FFM, JE1AEX, JE2EHP, JE4URN, JG1FML, JK2VOC, JO7KMB, JR2ALA). Pro japonský diplom JCC si můžu započítat města Fukuoka (JCC 4001), Inuyama (JCC 2016), Kodiara (JCC 1012), Nagoya (JCC 2001), Tsuchuria (JCC 1403) a Ube (JCC 3303) a pro diplom WPX prefixy 4Y1, DM0, II4, IO3, JO7, OT2, PP7, UB5, VC2, VO2.

Direkty mi jako posluchači poslali Bruce K4ONC (NC), Frank KC2ZOR (NY), Jim N2SUB (SC) a Zdeněk OK6TT.

Nejvíc direktů ale bylo pro kadaňský radioklub OK1KDN. Velkou radost nám tím udělali Láďa OK1DIX, Radek OK1FHI, Josef OK1FKD za radioklub OK1KJO, Marek OK1JX, Marek OK1MV, Petr OK1RN za sebe a za radioklub OK2KGB, Jirka OK1SKJ za radioklub OK1RKS, Petr OK3EQ, Václav OL9R (OK6RA) a z Evropy Nick G4OOE, Ambrosi HB9AGH, Christian HB9CYV, Vytenis LY5T, Vlado OM1AX, Patrick ON4BCA a Jan SM5LNE.

Lístky jsem také posílal. Na QSL službu odešlo prvních 529 QSL radioklubu OK1KDN a spolu s nimi 343 QSL OK1NF. Aby bylo co posílat i dál, nechal jsem si u Pavla OK1DRQ udělat dalších lístky OK1KDN podle dvou nových vzorů.

SOTA

Během zimy se mi povedlo aktivovat pět vrcholů, přičemž dva jsem navštívil vůbec poprvé. Dva dny před koncem loňského roku jsem vyrazil na kopec mého srdce - Úhošť OK/US-075 a z jejího vrcholu jsem se ozval telegrafním provozem na pásmu 40 metrů. Zájem o spojení byl solidní, nejspíš i kvůli tomu, že přírodní rezervace Úhošť platí také do programu WFF. Zavolalo mě 32 lovců a povedlo se i jedno s2s spojení se stanicí HB15SOTA na horu Gulmen HB/SG-033 (1788 m, JN47OE). Možná by se povedlo ještě víc spojení, ale v ledovém vichru jsem měl tak zmrzlé ruce, že jsem po půlhodině provozu měl problém zapisovat spojení do deníku a tak jsem vyslal QRT. Při balení antény jsem si dokonce musel pomoct zuby, protože zkřehlými prsty jsem nebyl schopný rozvázat uzly na koncích kotevního lanka. Když jsem měl zabaleno, s chutí jsem se napil horkého čaje a definitivně jsem se zahřál až svižným pochodem po místech, které mám na Úhošti a v jejím okolí rád.

Doma v teple mi ale rychle otrnulo a hned druhý den jsem se vydal na další kopec. Tentokrát byla mým cílem Velká Jehličná OK/KA-021, jeden z mála dosud neaktivovaných českých SOTA vrcholů. Na kopec jsem stoupal od řeky Ohře a ze zřejmých důvodů jsem se snažil nerušit spící přírodu ani nikoho jiného. Opět jsem se ozval na čtyřiceti metrech a postupně mě zavolalo 27 lovců, včetně Christiana HB9CYV/P z vrcholu Dielenberg HB/BL-012 (804 m, JN37VJ) a Jürga HB9BIN/P z malého chráněného území Giriz Rottenschwil WFF HBFF-0011 v kantonu Aargau. Když pajlap opadl, rozloučil jsem se, zabalil a po anglicku se z kopce vytratil. Sestoupil jsem zpátky k řece a procházkovým tempem jsem došel na vlak. Tečka za vysíláním z kopců v roce 2020 se povedla na výbornou a v duchu jsem mohl začít spřádat opatrné plány do nového roku.

Další kopec, ze kterého jsem ještě nevysílal, je Úlíkovská hora OK/PL-093. Vyrazil jsem na ni o druhé lednové neděli a užil si pochod zasněženou krajinou Kdyňska. Pro aktivaci jsem jako obvykle zvolil pásmo čtyřicet metrů a na telegrafu jsem udělal 26 spojení, z nichž bylo nejzajímavější s2s QSO s Andreasem DL6AP/P z kopečku Kalkberg GMA DA/ND-069 (111 m, JO54VC), který leží jen necelých pět kilometrů od Baltského moře. Po vysílání jsem pokračoval v pochodu na zříceninu Nový Herštejn a potom dál do Kdyně.

V únoru jsem se podíval na dva vrcholy. Tím prvním byl Radeč OK/PL-035. Protože jsem výlet pojal především turisticky a vyslání bylo pouze příjemným doplňkem, zabalil jsem si do batohu jen ručku, anténu Háčovku a poprvé také rybářský teleskopický prut jako stožárek. Pochod na Radeč jsem začal v Bezděkově. K aktivaci jsem využil FM pohár a na 145 MHz jsem rozdal body jedenácti stanicím, mezi nimi také Honzovi OK1FUN, který byl na Kozákově OK/LI-021 (744 m, JO70PO) a radioklubu OK1KAD z Klínovce OK/KA-001 (1244 m, JO60LJ). Potom jsem v klidu posvačil a cestou kolem Rumpálu, Hradiště a zámku Březina jsem došel na vlak do Stupna.

V poslední únorové dekádě se oteplilo a jednodenní vandr na Plešivec OK/ST-015 byl spíš jarní než zimní. Na Plešivec jsem se vydal s Julií, abych ji můj oblíbený kopec konečně ukázal. Přes Zdice jsme dojeli do Rejkovic a dál jsme pokračovali po svých. Místo nejkratší cesty na vrchol jsme chodili po úbočí a navštěvovali zajímavá místa. Ukazoval jsem Julii trampská tábořiště, studánky, vyhlídky. Když jsme doputovali na nejvyšší místo Plešivce, připravil jsem si vysílací pracoviště a Julie se zatím věnovala vyřezávání. Na čtyřiceti metrech na moji telegrafní výzvu odpovědělo celkem 21 lovců a povedla se hned čtyři s2s spojení: s Rogerem F5LKW/P na Bois de Cristayes F/AM-605 (960 m, JN34AL), Kurtem HB9AFI/P na La Berra HB/FR-028 (1719 m, JN36OQ), Christianem HB9CYV/P na Oberdörferberg HB/SO-004 (1297 m, JN37RG) a stanicí HB15SOTA na Blasenflue HB/BE-109 (1118 m, JN36UW). Když jsem rádio vypnul, posvačili jsme a pokračovali dál, abychom do odjezdu vlaku stihli ještě pár dalších míst. To se povedlo, a když jsme sestupovali z Plešivce do Lochovic, spočítali jsme si, že jsme za těch několik hodin strávených na kopci viděli deset zajímavých míst.

Závody

Mezi zimním slunovratem a jarní rovnodenností jsem několikrát na okraji obce postavil stožárek, natáhl dipól a s QRP výkonem jsem pod značkou OK1KDN rozdával body v KV závodech. Prvním z nich byl na Štěpána DARC XMAS Contest. Podařilo se mi udělat 73 spojení, 97 násobičů a získat 7.081 bodů.

Následovaly dva krátké české závody. Nejdříve jsem poprvé aktivně vyzkoušel KV Provozní aktiv, ve kterém jsem navázal 36 spojení, a o den později jsem také poprvé zkusil Memoriál OK1WC. Ten se mi líbil, podmínky šíření přály mému QRP, stanic na pásmu byl dostatek a za hodinku provozu v polních podmínkách se povedlo 59 spojení.

Nevynechal jsem ani HA DX Contest. V deníku mám 130 spojení, 61 násobičů a 31.598 bodů. Dovolal jsem se i pěti DX stanic z Kanady (VE3FJ), Kazachstánu (UP5B, UP0L), Kypru (P3X) a vrcholem bylo moje první CW spojení s Francouzskou Guyanou (FY5KE).

Jednou jsem se objevil také na VKV, když jsem v únorovém kole FM poháru chvilku vysílal z Radče.

I letos jsem dodržel tradici a jako posluchač jsem si aspoň na pár hodin užil PACC Contest. Do deníku jsem zapsal 83 spojení, které s 27 násobiči daly výsledek 2.241 bodů.

Žádné komentáře: